گروه بورس کالا- سحرنمایشی: بازار فلزات داخلی طی مبادلات روز گذشته نسبت به روز دوشنبه با ثبات قیمت‌ها همراه شد. البته این در حالی است که آلومینیوم در عرضه‌های دیروز بورس کالا با رشد قیمت مواجه شد.

بر اساس این گزارش در عرضه‌های روز سه شنبه بورس کالا، شمش هزار پوندی ۷/۹۹ درصدی آلومینیوم ایرالکو، با قیمت پایه ۶ هزار و ۴۵ تومان در هر کیلو عرضه شد که با ۱۰ درصد دامنه رقابت با قیمت ۶ هزار و ۶۴۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید. کل تقاضا برای این محصول ۶ هزار و ۷۲۰ تن بود در حالی که تنها ۳ هزار تن به تقاضاکنندگان عرضه شده است.
به گفته فعالان بازار این فلز هم اکنون در بازار آزاد با قیمت 7 هزار و 400 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به روز گذشته افزایش 100تومانی داشته است. از سوی دیگر روند قیمت سایر فلزات پایه نیز با ثبات نرخ این فلزات در بورس لندن بی‌تغییر ماند. این روزها بحران اقتصادی در بازارهای جهانی، بازار فلزات را به شکل قابل‌توجهی تحت تاثیر خود قرار داده و هر نوسانی در این بازار وضعیت بازار داخلی را نیز تغییر می‌دهد.
باید گفت بازار فلزات پایه به دلیل نقش بالایی که در صنایع گوناگون دارد اثرات بالایی را از متغیرهای اقتصادی می‌پذیرند که این موضوع به خصوص در بحران اخیر مالی جهان نمایان شد، به طوری که تاثیر بسزایی بر روند کاهشی کالاهای اساسی به خصوص فلزات طی دو هفته اخیر گذاشت.
البته نا گفته نماند با اینکه اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان نشان از نوسان قیمت‌ها دارد، اما در ایران و در بازارهای داخلی فلزات پایه، بیش از گذشته شاهد استقلال قیمت‌ها از واقعیت‌های جهانی و چرخش بهای فلزات حول محور ارز و مسائل روانی بازار اعم از اقتصادی و سیاسی هستیم. همین امر باعث شده است که بازار به شدت در برابر کاهش قیمت‌ها واکنش نشان دهد و فعالان بازار تنها در انتظار افزایش قیمت‌ها باشند.
از طرفی نیز کارشناسان معتقدند: به‌ دلیل بی‌اعتمادی موجود تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد؛ چرا که نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است. البته در بازار تنها اعتماد تجار نیست که حائز اهمیت است، بلکه اعتماد خریداران به نوع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد به حدی رسیده‌اند که از نظر تولیدکنندگان کاهش بیش از این با توجه به شرایط موجود به صرفه نیست. همچنین کارشناسان این هفته را هفته‌ای باثبات اعلام کرده‌اند؛ چرا که اخبار انتشار یافته از بازارهای جهانی مثبت بوده است.