ثبت شرکت مسئولیت محدود در سال ۱۴۰۱ چه شرایطی دارد؟

 شرکت های تجاری، با توجه به نوع عملکردشان، رده بندی می شوند و به ثبت می رسند. روش های متفاوتی به منظور ثبت شرکت ها موجود است که ثبت شرکت با مسئولیت محدود، یکی از روش های آن است. در این مقاله قصد داریم به قوانین این شرکت و مسئولیت های مجمع عمومی موسسین، بپردازیم. 

شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود

  • ثبت شرکت مسئولیت محدود، باید حداقل بین 2 نفر انجام شود.

  • احتیاجی به مدرک تحصیلی نیست.

  • این روند، طی 14 روز کاری زمان می برد.

مدارکی که برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز است:

  • کپی کارت ملی و کپی شناسنامه (همه اعضا)

  • شماره تلفن همراه (همه اعضا) که به نام خودش باشد.

  • آدرس و کد پستی برای آدرس شرکت

  • اگر سهامداران و اعضا هیات مدیره یکی از اشخاص حقوقی باشند، معرفی نامه نمایندگان ضروری است.

  • عرضه تصویر آگهی تاسیس و یا آخرین حالت تحولات آن

  • اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود (2 جلد) که همه سهامداران باید انتهای همه صفحات آن را امضا کنند.

  • برگه تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود (2 برگه) و به پایان رساندن آن که همه سهامداران باید انتهای تقاضا نامه را امضا کنند.

  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره (2 نسخه) که همه سهامداران بایستی آن را امضا کنند.

  • شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود (2 جلد) و به پایان رساندن آن که همه سهامداران باید انتهای شرکت نامه را امضا کنند.

  • اگر حجمی از سرمایه های شرکت، اموال منقول و غیر منقول (آورده غیر نقدی) باشد، باید تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری، عرضه شود اما اگر سرمایه های شرکت، اموال غیر منقول باشد، می بایست مستندات مربوطه ارائه شود.

وظایف مجمع عمومی موسسان قبل از ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در هر شرکت یا سازمانی، مهم ترین پایه و ریشه، مجمع عمومی آن است و این توجه، شرکت های با مسئولیت محدود را شامل می شود. در ابتدا، قبل از این که شرکت با مسئولیت محدود به ثبت برسد، می بایست اساسنامه شرکت فراهم شود و بعد آن در مجمع عمومی موسسان، به تصویب برسد زیرا بر اساس روند تاسیس شرکت، از مدارک مهم و ضروری برای روند ثبت نام، اساسنامه است که ضروریست به اداره ثبت شرکت ها، عرضه شود. با توجه به اینکه این مجمع بسیار مهم است، در ادامه مقاله، به شرح کوتاهی درباره وظایف مهم و ضروری آن، می پردازیم:

  • اساسنامه شرکت باید به تصویب نهایی برسد و اگر به اصلاح نیازی داشت، اصلاح شود.

  • گزارش های موسسین را بررسی و بازبینی کرده و سپس بعد از مذاکره گزارشات، پذیرفته و تایید شود.

  • مدیران نخستین شرکت تا زمان به وجود آمدن مجمع عمومی اصلی برای گزینش مدیران بعدی، انتخاب شوند و در صورت ضرورت و نیاز، هیات نظارت نیز انتخاب شود.

  • مجمع عمومی موسسین قادر هستند برای ترویج و منتشر کردن موضوعات مرتبط به آگهی ها و یا گزارش ها و اخبار شرکت، یک روزنامه کثیر الانتشار را انتخاب کنند. این روزنامه کثیر الانتشار، روزنامه رسمی کشور نیز است.

در شرکت های با مسئولیت محدود، جریان کاری در طی سال به چه صورت است؟

  • هنگامی که زمان پایان سال مالی شرکت ها (تیر سال بعد) فرا می رسد، باید دفتر های مالی شرکت که در واقع پلمپ شده اند، در روز تعیین شده، همراه اظهار نامه مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی وابسته رفته و روند مشخص شدن مالیات بر سود و همچنین ارزش افزوده، طی شود.

  • پس از ثبت شرکت مسئولیت محدود، هر زمانی که تغییری مانند عوض شدن آدرس شرکت، بیشتر شدن سرمایه شرکا و یا اصلاح شدن اساسنامه و... ایجاد شد، بایستی تمام تغییرات با جزئیات، به اطلاع اداره ثبت شرکت ها، طی روند صورت جلسه ای، رسانده شود.

کدام افراد نمی توانند به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکت، سمت داشته باشند؟

  1. افرادی که پایین ۱۸ سال باشند، اجازه ندارند به عنوان اعضای هیئت مدیره هیچ شرکتی برگزیده شوند.

  2. افرادی که ورشکست شده اند و مقدار ورشکستگی برایشان تعیین شده است.

  3. افرادی که سوءپیشینه کیفری دارند (به هر جرم و یا جنایتی)

معمولا چه نوع شرکت هایی از نوع ثبت شرکت با مسئولیت محدود استفاده می کنند؟

  1. شرکت های کامپیوتری

  2. شرکت های پیمانکاری

  3. شرکت های بازرگانی

  4. شرکت های خدماتی

  5. شرکت های طراحی

  6. شرکت های هواپیمایی

  7. شرکت های طراحی سایت

و....  

مهم ترین مسئولیت مجمع موسسین، تصویب و اصلاح اساسنامه شرکت است.

  تا به اینجای مقاله، سعی کردیم موارد ثبت شرکت با مسئولیت محدود را برای شما به خوبی بیان کنیم. هدف ما این است که طی کوتاه ترین و سریع ترین زمان، کوتاه ترین مراحل ثبت و امورات دیگری که به شرکت ها مرتبط هستند را با عالی ترین روش، خدمت شما شرح دهیم. در ادامه به اشتراک و تفاوت های شرکت های سهامی خاص با این شرکت ها، خواهیم پرداخت.

 شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص

اشتراک شرکت های مسئولیت محدود با شرکت های سهامی خاص

  1. وجه اشتراک شرکت با مسئولیت محدود با شرکت های سهامی خاص، در زمینه حداقل سرمایه، این است که حداقل سرمایه هر دو شرکت برای ثبت شرکت، یک میلیون ریال می باشد.

  2. در هر دو شرکت، افزایش سرمایه اختیاری می باشد.

تفاوت های شرکت های مسئولیت محدود با شرکت های سهامی خاص

  1. تقسیم سود در شرکت های با مسئولیت محدود به این صورت است که آن ها طبق آورده هر کدام از شرکای خود، سود را تقسیم می کنند اما تقسیم سود در شرکت های سهامی خاص، با توجه به تعداد سهام هر کدام از سهامداران، تقسیم می شود. شرکت های با مسئولیت محدود، این دسترسی را دارند که طرز تقسیم کردن سود خودشان را با توجه به اصلاح اساسنامه شرکتشان، عوض کنند.

  2. در مجمع های عمومی، شرایط اخذ حد نصاب رای ها در شرکت های با مسئولیت محدود، سخت تر از شرکت های سهامی خاص است.

  3. مدت زمان مدیریت مدیران در این دو شرکت با هم متفاوت است. مدیریت مدیران در شرکت های با مسئولیت محدود، به صورت نامحدود است اما این شرکت ها می توانند زمان مشخصی را برای مدیریت مدیران، در اساسنامه خود تعیین کنند؛ در حالی که مدیریت مدیران در شرکت های سهامی خاص، حداکثر 2 سال است که می توان تمدید کرد.

  4. تعداد شرکاء که نیاز است به اداره ثبت شرکت ها عرضه شود، برای شرکت های با مسئولیت محدود، حداقل دو نفر است در حالی که برای شرکت های سهامی خاص، حداقل سه فرد سهامدار باید معرفی شود.

  5. در شرکت های با مسئولیت محدود، داشتن بازرس به صورت اختیاری است و زمانی اجباری می شود که تعداد افراد شرکاء از 12 نفر بیشتر شود اما در شرکت های سهامی خاص، وجود بازرسین اصلی و علی البدل، اجباری بوده و نیاز است.

  6. مدیریت کردن مجمع عمومی در شرکت های با مسئولیت محدود، اگر تعداد افراد شرکا بیشتر از 12 نفر باشند، به دست هیات نظارت، صورت می گیرد در حالی که همین جریان، در شرکت های سهامی خاص، توسط هیات رئیسه که شامل یک رئیس، یک منشی و دو ناظر که برگزیده سهامداران هستند، اجرا می شود.

  7. در اختیار داشتن روزنامه کثیرالانتشار، در شرکت های با مسئولیت محدود، به صورت اختیاری است اما در شرکت های سهامی خاص، اجباری است.

  8. در خصوص سرمایه های شرکت، می توان گفت پس از طی روند ثبت شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه شرکت بدون احتیاج به داشتن گواهی بانکی، با اعلام مدیر عامل، در دسترس مدیر عاملی که توسط شرکا انتخاب شده است، قرار می گیرد. در شرکت های سهامی خاص، لازم است حداقل 35 درصد سرمایه های شرکت که 64 درصد آن را سهامداران شرکت تعهد کرده اند، در یک بانک منتخب شده توسط شرکت های سهامی خاص، به صورت نقدی سپرده گذاری شود.

  9. سرمایه در این دو شرکت به این صورت است که در شرکت های با مسئولیت محدود، سرمایه به سهام شرکای شرکت، تقسیم می شود و تفکیک ناپذیر است و هر کدام از شرکاء، نسبت به مقدار سرمایه خودشان، دیون شرکت را می پردازند. در مقابل، در شرکت های سهامی خاص، برعکس است؛ به این صورت که سرمایه شرکت، به سهام هر کدام از سهامداران تقسیم شده و جدا و تفکیک می شود و طبق سهام شرکا، دیون شرکت را می پردازند.

  • در شرکت های با مسئولیت محدود، سهم الشرکه غیر نقدی، توسط شرکاء، ارزیابی می شود و در این باره، شرکاء شرکت وظیفه این امر را بر عهده دارند. در مقابل، در شرکت های سهامی خاص، کارشناس رسمی دادگستری وظیفه ارزیابی کردن آورده های غیر نقدی شرکت را به عهده دارد.

  1. حق رای افراد، در شرکت های با مسئولیت محدود، طبق اندازه سرمایه های شرکاء، تعیین می گردد اما در شرکت های سهامی خاص، حق رای اعضاء، به تعداد سهام هر کدام از اعضای سهامداران، وابسته است.

  • در شرکت های با مسئولیت محدود، نیازی نیست که مدیران شرکت، از بین شرکاء، انتخاب شوند یا اینکه به صورت موظف، وظیفه خود را انجام بدهند؛ اما در ثبت شرکت سهامی خاص، انتخاب کردن مدیران، باید بین سهامدارانی باشند که قادر باشند آن مقدار از سهام را که در اساسنامه تعیین شده، وثیقه کنند و به صندوق کشور بسپارند.

مشاوره ثبت شرکت

در صورتی که دانش و زمان کافی برای خدمات ثبتی ندارید ثبت تکسفیر تمام مراحل را بصورت تخصصی برای شما انجام میدهد.    

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.