بهترین ابزارهای جایگزین بانک برای شرکت‌های حقوقی

خبر اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باعث شد تا شرکت‌ها به فکر جایگزین مطمئنی برای سود سپرده‌های بانکی باشند. در این مطلب قصد داریم بهترین جایگزین برای سپرده‌های بانکی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی را معرفی کنیم.

خیلی‌ها معتقدند تا امروز بانک مقصد اول سرمایه‌گذاری برای کسب سود تضمینی و بدون دردسر بود. دریافت سود نسبتا کم‌دردسر دلیل اصلی استقبال عموم از سپرده‌های بانکی بود. به همین دلیل حجم بالایی از سرمایه کشور همواره در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شد. 

حجم بالای نقدینگی غیر‌مولد موجود در سپرده‌های بانکی، تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد کشور دارد. به همین دلیل در سال‌های اخیر، دولت به دنبال راهکاری بود تا بتواند این حجم بالای نقدینگی را به سمت بازارهای مولد هدایت کند.

اولین گام دولت برای هدایت سرمایه‌ها از بانک به سایر بازارها، تغییر نحوه محاسبه سود بانکی از روزشمار به ماه‌شمار بود. بر اساس این طرح، سود سپرده‌های بانکی، چند سالی است که به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود. به عبارتی در حال حاضر مبنای محاسبه سود بانکی، کمترین میزان موجودی حساب سپرده‌گذار در طول یک ماه است. این موضوع برای شرکت‌هایی که به صورت مدام در طول یک ماه، واریز و برداشت از حساب بانکی خود دارند، به هیچ عنوان خوشایند نیست و سود بسیار ناچیزی را نصیب آن‌ها می‌کند.

اما تبدیل سود روزشمار به ماه‌شمار، شروع کار بود و اخیرا در طرح جدید دولت مقرر شده از سپرده‌های بانکی نیز مالیات اخذ شود. مالیات بر سپرده بانکی قرار بود شامل تمام سپرده‌گذاران حقیقی و حقوقی شود ولی به دلیل تبعات اقتصادی بالای این طرح، مقرر شد در گام اول تنها سپرده‌های اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها شامل اخذ مالیات شوند. بنابراین از این پس سود تمام سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت‌ها مشمول اخذ مالیات می‌شوند.

البته در این قانون برخی از اشخاص حقوقی مانند صندوق‌ سرمایه‌گذاری، صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی همچنان می‌توانند از معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی بهره‌مند شوند.

بهترین جایگزین سپرده‌های بانکی برای اشخاص حقوقی

با توجه به شرایطی که بیان شد، به این نتیجه می‌رسیم که بانک‌ها دیگر به عنوان بهترین گزینه برای کسب سود تضمینی و بدون دردسر محسوب نمی‌شوند. از آنجایی‌که سود صندوق‌های درآمد ثابت مشمول معافیت مالیاتی هستند، پس می‌توان گفت صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت، یکی از بهترین گزینه‌های جایگزین سپرده‌های بانکی هستند. 

بیشتر دارایی این صندوق‌ها و سبدها در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود و بازدهی آن‌ها نیز نسبت به سپرده‌های بانکی به مراتب بیشتر است. این صندوق‌ها مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از سازمان بورس اخذ کرده‌اند و با توجه به اینکه می‌توانند سود نسبتا ثابتی را به صورت روزشمار به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند، بهترین جایگزین برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شوند.

بهترین صندوق درآمد ثابت بورسی

یکی از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی، صندوق درآمد ثابت فارابی یا همان صندوق دوم اکسیر فارابی است. این صندوق تحت مدیریت شرکت سبدگردان فارابی قرار دارد. بیشتر دارایی این صندوق در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابتی بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود و برای اینکه خیال سرمایه‌گذاران از نقدشوندگی آن راحت باشد، شرکت کارگزاری فارابی، به عنوان ضامن نقدشوندگی این صندوق فعالیت می‌کند.

صندوق درآمد ثابت فارابی توانسته در سا‌ل‌های اخیر سودی بالاتر از ۲۰ درصد سالیانه به سرمایه‌گذاران خود پرداخت کند. این سود نیز مانند سود سپرده‌های بانکی به صورت ماهانه و در تاریخ مشخصی در هر ماه به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

در ضمن توجه داشته باشید نحوه محاسبه سود صندوق دوم اکسیر فارابی به صورت روز‌شمار است و همین موضوع می‌تواند دلیل اصلی جذابیت این صندوق در مقایسه با سود ماه‌شمار سپرده‌های بانکی باشد. بنابراین می‌توان گفت صندوق درآمد ثابت فارابی بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی است که نیاز به گردش ماهانه وجوه خود دارند. این شرکت‌ها می‌توانند بدون محدودیت اقدام به واریز و برداشت داشته باشند و بدون کسر سود یا اعمال جریمه، سود روزشمار و بدون مالیات دریافت کنند.

سبدهای اختصاصی بورسی با امکان دریافت بازدهی ۲۵ درصدی

اما برای شرکت‌هایی که از حجم بالای نقدینگی برخوردارند، سبدهای اختصاصی درآمد ثابت می‌تواند گزینه جذاب‌تری محسوب شود. در بین سبدهای اختصاصی درآمد ثابت، یکی از بهترین عملکردها متعلق به سبدهای اختصاصی شرکت سبدگردان فارابی است. بازدهی سبدهای درآمد ثابت فارابی به مراتب بالاتر از سپرده‌های بانکی و حتی صندوق‌های درآمد ثابت بورسی است؛ بازدهی این سبد‌ها معمولا بالاتر از ۲۵ درصد سالانه است.

مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری ویژه اشخاص حقوقی‌

با توجه به موارد فوق، می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی هستند که تمایل به دریافت سود مطمئن و بالاتر از سود بانکی دارند.

به همین منظور شرکت سبدگردان فارابی طرح‌های ویژه‌ای برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی در نظر گرفته است. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و انتخاب طرح مناسب سرمایه‌گذاری(بدون پرداخت مالیات) می‌توانید از طریق تماس با شماره ۱۵۶۱ (مرکز تماس ۲۴ ساعته گروه مالی فارابی‌) از مشاوره‌های اختصاصی در این حوزه بهره‌مند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.