جوزپه کونته که برای شرکت در نشست اقتصادی در هند بسر می برد، در مصاحبه با روزنامه ایندیا تودی افزود: اجرای توافق هسته ای می تواند باعث بهبود امنیت بین المللی و منطقه ای شود و اعتماد بین طرف های مختلف را تقویت کند.

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: اعتقاد راسخ داریم که تحریم، هدف نیست بلکه یک ابزار است. تحریم فقط زمانی معنا پیدا می کند که به یافتن راه حل سیاسی منجر شود، ولی نمی تواند جایگزین راه حل سیاسی شود. 

کونته تاکید کرد: در پی یافتن راهبردها و سیاست هایی هستیم که هدف آن حفظ توافق هسته ای و همکاری های اقتصادی با ایران است.

نخست وزیر ایتالیا در اوایل مهرماه و در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز با اشاره به اهمیت برجام، اظهار داشت: توافق هسته ای با ایران نباید کنار گذاشته شود. همه می دانند که موضع گیری آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران از طریق اعمال تحریم است اما موضع ایتالیا هم خط موضع اتحادیه اروپا است و نباید توافق هسته ای را کنار گذاشت. باید از بحران های ژئوپلیتیک وخیم جلوگیری کرد. 

گفتنی است که تهران و رم همواره مناسبات اقتصادی و سیاسی محکم و گسترده ای داشته و در پی امضای برجام، فعالیت شرکت های ایتالیایی در ایران افزایش یافت و ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شد. اما در پی تصمیم &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام، ایتالیا تبدیل به یکی از قربانیان تحریم علیه تهران شد. پس از برجام توافق های مهمی میان صنایع بزرگ و راه آهن دولتی ایتالیا با طرف های ایرانی صورت گرفت و ایتالیا توانست در این خصوص از رقبای بین المللی پیشی گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.