انتقاد تند اوباما از چین و روسیه

اوباما افزود که طرح‌های این دو کشور نشان‌دهنده «اراده آنها برای حفظ وضع موجود در بخش هایی از دولتشان است. این شرم‌آور است.» اوباما گفت: «وقتی صحبت از آب و هوا می‌شود، باید دانست که زمان واقعا رو به اتمام است» و افزود: اگرچه از زمان امضای توافق‌نامه تاریخی پاریس در سال ۲۰۱۵ پیشرفت‌هایی حاصل شده است؛ اما «از جایی که باید باشیم فاصله زیادی داریم.»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن بتواند بودجه ۵۵۵میلیارد دلاری خود برای مبارزه با گرمایش زمین را از مسیر کنگره به تصویب برساند. سخنان او در حالی بیان شد که رهبران این کنفرانس روز دوشنبه اذعان کردند که پس از یک هفته گفت‌وگو هنوز موضوعات کلیدی بسیاری برای بحث باقی مانده و شکاف عمیقی که در اعتماد میان کشورهای ثروتمند و فقیر درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی زمانی پدیدار شده، نتیجه‌بخشی مذاکرات را سخت کرده است. به نوشته الجزیره، کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل که به میزبانی گلاسگو در اسکاتلند برگزار می‌شود، اولین حضور رسمی اوباما در چنین نشستی از زمانی است که او در سال ۲۰۱۵ میلادی به پیروزی توافق آب و هوایی پاریس کمک کرد.

بر اساس توافق پاریس کشورها متعهد شدند که استفاده از سوخت‌های فسیلی و همچنین تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را تا آنجا کاهش دهند که باعث شود سطح گرمایش زمین در زیر سطح فاجعه‌بار ۵/ ۱درجه سانتی‌گراد (۷/ ۲ درجه فارنهایت) باقی بماند. با وجود این ۶ سال پس از امضای این توافق، وضعیت آب و هوایی جهان همچنان نگران‌کننده است.

حضور اوباما در حاشیه مذاکرات امسال، اقدامی با هدف یادآوری شور و شعف امضای توافق پاریس در میان شرکت‌کنندگان و ترغیب آنها به برداشتن گام‌های فوری و ملموس‌تر برای اجرای آن بود. او در سخنرانی خود گفت: «ایالات متحده بازگشته و با جسارت بیشتری در حال حرکت است. آمریکا تنها نیست.»

 او افزود: «زمان‌هایی هست که من احساس دلسردی می‌کنم و آینده تیره به نظر می‌رسد. مواقعی وجود دارد که شک دارم بشریت بتواند قبل از اینکه خیلی دیر شود دست به‌کار شود. با وجود این نمی‌توان به ناامیدی ادامه داد.» پیش از این در سال ۲۰۱۵ میلادی روابط میان مذاکره‌کنندگان دولت اوباما و همتایان چینی آنها باعث نهایی شدن توافق پاریس شد؛ اما امسال «شی» ترجیح داد که از راه دور در این کنفرانس شرکت کند.

نیاز به ۱۰۰میلیارد دلار کمک مالی سالانه از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر و اینکه نیمی از این پول باید صرف سازگاری این کشورها با بدترین اثرات گرمایش جهانی شود، از دیگر موضوعات کلیدی است. چند مشکل آب و هوایی دیگر از جمله موضوع تجارت کربن و شفافیت در این باره نیز هنوز حل نشده است. نمایندگان ۷۷ کشور در حال توسعه در کنار چین اعلام کردند تا زمانی که این کنفرانس مشکل تعهدات مالی برای کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را حل نکند، گفت‌وگوها نمی‌توانند موفقیت‌آمیز باشند. به گفته آنها، اینکه کشورهای ثروتمند به تعهد ۱۰۰میلیارد دلاری خود عمل نمی‌کنند، نشان می‌دهد آنچه در این کنفرانس تصویب شود، فقط یک «تعهد توخالی» است.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سخنرانی خود را با یک ضرب‌المثل قدیمی هاوایی به پایان رساند که به گفته او به معنای «متحد شدن برای حرکت به جلو» است. او گفت: «این یک یادآوری است که اگر همه می‌خواهید در یک قایق پارو بزنید، بهتر است همه در یک جهت و همزمان و هماهنگ پارو بزنید؛ این تنها راهی است که می‌توانید به جلو حرکت کنید.»