این درگیری به‌حدی بود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که آنها در مدیریت ویروس کرونا شکست خورده‌اند.  گوترش با سرزنش قدرت‌های بزرگ گفت که هیچ آمادگی و همکاری جهانی و اتحادی در این زمینه وجود ندارد و مهار ویروس کرونا از کنترل خارج شده است. در حال حاضر ۳۲ میلیون نفر در دنیا به این ویروس دچار شده‌اند. گوترش در نزد ۱۵ کشور عضو گفت: «پاندمی یک آزمون بزرگ برای همکاری‌های بین‌المللی است؛ آزمونی که تاکنون در آن شکست خورده‌ایم.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که برای انتخاب مجدد در آمریکا می‌جنگد، در نخستین روز سخنرانی‌های عمومی در سازمان ملل، چین را مقصر انتشار این بیماری خواند و خواستار یک اقدام عملی جهانی علیه چین شد.  ایالات‌متحده تاکنون گزارش کشته‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر را داده است و پکن را متهم به عدم صداقت در ارائه میزان کشته‌های ناشی از ویروس کرونا می‌کند. چین البته این ادعا را رد می‌کند.

دیگر بس است

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل مجددا در جلسه مجازی شورای امنیت همان اتهام‌ها را متوجه چین می‌کند که با پاسخ تند «ژانگ جون» همتای چینی خود مواجه شد. نماینده چین گفت: «دیگر بس است. شما به اندازه کافی مشکلات ایجاد کرده‌اید. آمریکا باید متوجه باشد که با سرزنش دیگران نمی‌تواند مشکلات داخلی خود را حل کند.» ژانگ که انگلیسی صحبت می‌کرد با بر شمردن تعداد کشته‌های آمریکا گفت: «این کشور با بهترین و بیشترین تجهیزات چرا باید تعداد تلفاتش در این حد باشد؟» او ادامه داد: «اگر قرار است کسی را مجبور به پاسخگویی کنید، باید تعدادی از مقامات آمریکا را مجبور به پاسخ کنید.» او تصریح کرد که آمریکا خود را به شدت منزوی کرده است. این اظهارات از سوی روسیه نیز مورد تایید قرار گرفت. درگیری طولانی مدت چین و آمریکا حالا بر سر بیماری پاندمی ویروس کرونا به نقطه جوش رسیده است.

در این روز اما کرافت به چندین دیپلمات دیگر نیز حمله کرد. او گفت: «شرم بر همه شما.» او تصریح کرد: «من از مباحث امروز متحیر و منزجر شدم. من واقعا با این شورا شرمنده شده‌ام. اعضای شورا به جای اینکه از این فرصت استفاده کنند تا مسائل مهم را حل کنند، روی کینه‌های سیاسی خود تمرکز کردند.» دیپلمات‌ها می‌گویند از لحن کلی کرافت، در زمانی که سفیر چین در حال سخنرانی بود، به شدت تعجب کرده‌اند. بنابه گفته شاهدان پس از جلسه کرافت به شدت پرخاشگر بوده است. نانسی سودربرگ، سفیر پیشین ایالات‌متحده در سازمان ملل به الجزیره می‌گوید: «این سازمان یک مدل کوچک از عالم هستی است و این نشان می‌دهد که دنیا از پیش در مبارزه با این رویداد شکست خورده است.»