دنیای اقتصاد- در حال حاضر به غیر از تندر که برای اولین بار به صورت مشترک در دو شرکت خودروسازی تولید خواهد شد، طبق وعده خودروسازان داخلی تا پایان سال‌جاری ۲۴ خودروی جدید با رنج قیمتی مختلف وارد بازار داخلی خواهد شد. مژگان میرزایی - تولید خودروهای جدید و ایجاد تنوع در بازار یکی از اهداف شرکت‌های خودروساز است. همه‌ساله خودروسازها برای حفظ بازار محصولات خود اقدام به تولید و طراحی خودروهای جدید می‌کنند.

خودروسازهای داخلی نیز برای از دست ندادن بازار رقابتی که طی چند سال گذشته ایجاد شد، همچنین به دست آوردن سهم بیشتری از بازار صنعت خودرو، با بهینه‌سازی برخی خودروهای خود و تولید خودروهای جدید طی سال‌های گذشته اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند.

در حال حاضر به غیر از تندر و PF۲ که برای اولین بار به صورت مشترک در دو شرکت خودروسازی تولید خواهد شد، طبق وعده خودروسازان داخلی تا پایان سال‌جاری ۲۴ خودروی جدید با رنج قیمتی مختلف وارد بازار داخلی خواهد شد. این در حالی است که ایران‌خودرو در بین خودروسازهای داخلی با ۱۸ مدل جدید آمار تولید بیشترین خودروهای نوظهور را به خود اختصاص داده و پس از آن شرکت سایپا با ۴ مدل جدید در مقام دوم ایستاده است. دو شرکت رخش خودرو و گروه بهمن نیز تنها با تولید یک مدل جدید وارد عرصه خواهند شد.

خودروهای جدید ایران‌‌خودرو

شرکت ایران‌‌خودرو قصد دارد پس از گذشت چندین سال از تولید نخستین مدل سمند، نسل دوم این خودرو را با طراحی کاملا جدید و با تغییراتی در پلت‌فرم وارد بازار کند. مدل جدید سمند که P۲ نامگذاری شد، از نظر بدنه شبیه آئودی A۴ و بی‌ام‌وی سری ۳ است.

مدل‌های جدید سمند مجهز به کلاچ الکترونیکی است، در این سیستم پدال کلاچ حذف شده و راننده بدون گرفتن کلاچ می‌تواند دنده را عوض کند. در این خودرو شکل بدنه، طراحی داخلی، قوای محرکه و سیستم تعلیق تغییر خواهد کرد. همچنین کیسه هوا، سیستم‌های صوتی و تصویری مدرن به همراه طراحی جدید کنسول و تزئینات داخلی در آن نصب خواهد شد. ایران‌‌خودرو قصد دارد در سال ۲۰۰۷ به همراه این مدل که مدل اصلی سمند است، مدل‌های سورن، کوپه، پردیس و سمند زوبین و سمند ۸۶ را نیز وارد بازار کند.

سمند پردیس از جمله سه مدل سمند تولیدی است که با موتور xv۷jp۴ با ۱۱۰اسب‌بخار قدرت در آینده به بازار عرضه می‌شود، این خودرو از نظر ظاهری با سمند معمولی بسیار تفاوت دارد. چراغ‌های جلو و عقب با استفاده از طرح لنز نوری و قرار دادن چراغ راهنما در آینه‌های بغل، همچنین رینگ و لاستیک اسپورت، زیبایی خاصی را به آن داده است. سمند زوبین هم از نظر ظاهری شبیه پردیس است اما از نظر موتور سمند زوبین دارای موتور xv۹-j۴z با قدرت ۱۴۸اسب‌بخار قدرت است.

سمند سورن نیز با تغییرات بسیار بر روی سمند معمولی وارد بازار خواهد شد. این خودرو در کلاس خودروهای دو درب تولید می‌شود و موتور آن نیز از نوع xv۷jpl۳ است. همچنین این شرکت اوایل سال ۸۳ و به منظور تکمیل سبد محصولات خود با شرکت سوزوکی ژاپن برای تولید خودروی گرندویتارا مدل ۲۰۰۵ به توافق رسید. تولید این خودرو در دو مدل دنده اتوماتیک و دستی دهه فجر امسال در شرکت ایران خودروی خراسان آغاز می‌شود. گرندویتارا خودروی دو دیفرانسیل است که قطعات آن به صورت منفصله از ژاپن وارد و در خط تولید شرکت ایران‌خودروی خراسان مونتاژ می‌شود.

از سویی دیگر پس از خروج پیکان از سبد محصولات ایران‌خودرو، شرکت سایپا توانست پراید را جایگزین پیکان کند، به طوری که این شرکت در برنامه تولیدی خود برای سال آینده تولید بیش از ۴۰۰هزار دستگاه پراید را در برنامه دارد.

حال ایران‌خودرو قصد دارد خودروی ارزان‌قیمتی را جایگزین پیکانی کند که تاکنون نتوانسته جای خالیش را پر کند.

به همین منظور ایران‌خودرو با شرکت چری چین برای تولید خودرو‌های هم‌قیمت پیکان به توافق رسیده‌ و قرار است در صورت موفقیت‌آمیز بودن جواب تست خودروهای این شرکت، تولید خودروی چینی در ایران خودرو به صورت CKD (قطعات منفصله) آغاز شود. البته در مراحل بعد داخلی‌سازی این خودروها افزایش یافته و ایران‌خودرو قصد دارد بر روی پلت‌فرم آن خودرویی با نشان خود تولید کند. شرکت چری چین با ایران‌خودرو قراردادی امضا کرده است که براساس آن سالانه ۱۰۰هزار دستگاه خودروی ارزان‌قیمت در ایران با قیمت ۶هزار دلار تولید خواهد شد. این دو شرکت برای تولید دو مدل ۲۱S و ۱۵A به توافق رسیده‌اند که تولید مدل ۱۵A تا ماه آینده آغاز خواهد شد.

پژو ۳۰۷ صندوق‌دار محصول بعدی شرکت ایران‌خودرو است. این خودرو از نظر ابعاد بین ۲۰۶ و ۴۰۵ قرار دارد و در دو تیپ صندوق‌دار و هاچ‌بک تولید خواهد شد. همچنین ایران‌خودرو در حال مذاکره با پژو فرانسه برای استفاده از پلت‌فرم پژو ۳۰۷ برای طراحی مدل جدید سمند است.

همچنین شنیده می‌شود تولید پژو ۳۰۷ بر روی پلت‌فرمی مشترک از PSA پژو سیتروئن خواهد بود که به واسطه آن شرکت سایپا C۴ صندوق‌دار و ایران‌خودرو نیز پژو ۳۰۷ صندوق‌دار را بر روی این پلت‌فرم تولید می‌کند. ظاهرا مدیران عامل دو شرکت درباره ساخت و عرضه مدل جدید خودرو پژو ۳۰۷ در بازار ایران طی دو تا سه سال آینده به توافق رسیده‌اند و قرار است برنامه جامع و کامل برای صادرات این خودرو به کشورهای دیگر نیز به اجرا درآید.

خودروی X۱۱ گزینه بعدی شرکت ایران‌خودرو است. این خودرو در دو کلاس B و C به صورت دوگانه‌سوز و با قیمت کمتر از ۷میلیون تومان تولید خواهد شد.

ایران‌‌‌خودرو در طول یک سال گذشته وعده تولید خودروهای ارزان بسیاری را به مردم داده که تاکنون هیچ کدام محقق نشده و تنها خودرویی که قرار بود با قیمت ۷میلیون تومان به بازار عرضه شود، خودروی «روا» بود که این خودرو بعد از ورود به بازار قیمت آن به ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید.

ال-۹۰ یا تندر که اولین محصول مشترک بین ایران‌خودرو و سایپا است نیز طبق گفته مسوولان با قیمت ۶هزار و ۷۵۰یورو به بازار عرضه خواهد شد اما به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت این خودرو نیز مانند سایر خودروها پس از ورود به بازار افزایش خواهد یافت. تولید خودرو ال-۹۰ در سه مدل هم‌اکنون در دستور کار خودروسازها قرار دارد که مدل سدان آن با نام تندر تولید خواهدشد. این خودرو همچنین دارای دو مدل R و S است که توسط شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شود. بعد از پروژه ال-۹۰ شرکت ایران‌خودرو تصمیم دارد بر روی پلت‌فرم ایکس-۹۰ سه محصول جدید را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند.

ایران‌‌خودرو علاوه بر تولید انواع خودروی سواری تولید چندین مدل وانت را نیز در دستور کار خود قرار داده است. وانت PV۰۰۹ و X۶۶ دو خودرویی است که در کلاس ۸ و ۶ در سال آینده وارد بازار می‌شود. همچنین این شرکت قرار است وانت ال-۹۰ را نیز بر روی پلت‌فرم ال-۹۰ تولید کند.

PF۲ همکاری دوم دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا بعد از پروژه ال-۹۰ است که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده این خودروی جدید بر روی پلت‌فرم مشترکی از سیتروئن تولید خواهد شد.

خودروهای جدید سایپا

شرکت سایپا نیز تولید ۴خودروی سیتروئن C۴، مگان، پراید فیس‌لفت و زانتیا فیس‌لفت را در برنامه تولیدی خود قرار داده است. سایپا قرار است پراید و زانتیای فیس لفت را که از نظر ظاهری و کیفی در مقایسه با پراید و زانتیای معمولی متفاوت است به بازار عرضه کند. این شرکت همچنین قرار است پراید دیگری را که به فرمان هیدرولیک و ترمز ABS مجهز است را نیز امسال وارد بازار کند.

سیتروئن C۴گزینه بعدی سایپا است. این خودرو با حجم موتور ۲هزار سی‌سی و استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود. به گفته مسوولان شرکت سایپا تولید این خودرو با ظرفیت ۳۰هزار دستگاه در ماه اول و ۵۰درصد ساخت داخل از سال ۸۶ آغاز خواهد شد. مگان محصول بعدی شرکت سایپا است که به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی تولید آن تاکنون به تاخیر افتاده است. مگان و ستیروئن C۴ دو خودرویی هستند که در یک کل اس و با یک رنج قیمتی تولید خواهند شد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با تولید خودروی مگان و ورود آن به بازار سیتروئن، C۴ بازار خود را از دست خواهد داد، اما مسوولان شرکت سایپا معتقدند که هر دو خودرو مشتریان خاص خود را دارند و بازار هیچ‌کدام تحت‌تاثیر قرار نخواهد گرفت. علاوه بر ایران‌خودرو و سایپا، دو گروه بهمن و رخش خودرو نیز هرکدام یک خودروی جدید برای سال آینده وارد بازار خواهند کرد. گروه بهمن مدل جدید و پیشرفته خود را با نام مزدا ۳ وارد بازار می‌کند و رخش خودرو نیز پاترویت روسی را به تولید می‌رساند.

مزدا ۳ خودرویی است با موتور ۲هزار سی‌سی و ظاهری زیبا که به گفته مسوولان گروه بهمن نظر مشتریان را جلب خواهد کرد. پاترویت روسی نیز در دو مدل ساده با قیمت ۲۱میلیون تومان و گیربکس اتوماتیک با قیمت ۲۵میلیون تومان وارد بازار خواهد شد. خودروی پاترویت دارای موتوری با حجم ۷/۲لیتر و قدرت موتور ۱۲۸ اسب‌بخار است. این خودرو از موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ و از گیربکس پنج دنده بهره می‌برد.