تعیین فرمانده جنگ اقتصادی از سوی رهبری عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری روز گذشته در جریان سفر به استان گیلان و در جمع مردم این استان گفت: در جنگ نیاز به یک فرمانده میدان داریم؛ من از اردیبهشت خدمت مقام معظم رهبری هم در یک جلسه خصوصی دو نفره و هم در جلسه‌ای که مسوولان عالیرتبه هم حضور داشتند، گفتم شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن و جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور نیاز به یک فرمانده دارد و همه مسوولان و همه ارکان و همه مردم در کنار هم با یک فرماندهی واحد باید کار خویش را پیش ببرند تا دشمن را وادار به شکست کنند.

به گزارش «ایرنا» روحانی ادامه داد: پیشنهاد من این بود که خدمت ایشان گفتم خود جنابعالی به‌عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی فرماندهی این جنگ را به عهده بگیرید و همه ما یعنی دولت و سایر قوا و مسوولان در خدمت شما خواهیم بود و راه را و مسیر را آن طور که شما هدایت می‌کنید، ادامه می‌دهیم و معظم له در جواب فرمودند که هم شرایط، شرایط جنگ است و من قبول دارم و هم این جنگ نیاز به فرمانده دارد. روحانی تصریح کرد: رهبری فرمودند که فرمانده این جنگ باید رئیس‌جمهوری کشور باشد و بر این مبنا ایشان دستور دادند که دو قوه دیگر با همه توان در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند. وی افزود: من آمادگی خود را در آن جلسه اعلام کردم؛ دولت و رئیس‌جمهوری به‌عنوان نماینده ملت ایران؛ چون حسن روحانی بدون نمایندگی ملت ایران یعنی هیچ اما حسن روحانی با نمایندگی ملت ایران یعنی قدرت ملت ایران.

اختلاف‌نظر با آمریکا قابل‌مذاکره نیست

رئیس‌جمهور همچنین در جریان سفر دو روزه‌اش به استان گیلان با بیان اینکه مشکل ما با دشمنان‌مان در یک جمله است، گفت: آمریکا می‌گوید برگردیم به ۴۰ سال قبل و ما می‌گوییم ما به عقب برنمی‌گردیم ما مسیر پیشرفت، استقلال، آزادی و مردمسالاری را ادامه می‌دهیم. او با بیان اینکه اختلاف‌نظر ما با آمریکا نه قابل‌مذاکره است نه قابل‌مصالحه گفت: ما باید دشمن را به عقب برانیم و به او بفهمانیم که ملت ایران راه عزت و سربلندی خود را ادامه خواهد داد.

شرایط جنگ اقتصادی و روانی

روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه ما در یک شرایط عادی نیستیم بلکه در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هستیم که باید به این باور برسیم در میدان نبرد با دشمن باید ایستادگی کنیم، گفت: همه ملت ایران می‌دانند که عقب‌نشینی در این مرحله به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی از مشروطه تا انقلاب اسلامی است.

شکست‌های پی‌درپی دشمنان

حسن روحانی با برشمردن شکست‌های پی‌درپی دشمنان در برابر مقاومت ملت عظیم و متحد ایران، اظهار کرد: ملت ایران در آزمایشی تاریخی، پیروزی‌های بزرگی به‌دست آورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی ادامه داد: از اردیبهشت که فریاد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شروع شد، تا مردادماه که اولین مرحله تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کردند و تا آبان‌ماه که تحریم‌های مرحله بعدی اجرا شد، مردم مقاومت و رشادت خود را در برابر دشمنان اسلام و ایران نشان دادند.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دشمن به آرزوی خود نرسیده و نخواهد رسید، حتی اگر مشکلاتی پیش روی کشور و مردم به‌وجود آورد، تصریح کرد: دشمن درصدد بود در اولین مرحله توطئه خود تحریکاتی انجام دهد، تا بار تعهد آنها نسبت به پیمانی را که در برابر سازمان ملل متحد و ملت ایران داشتند، به گردن ملت ایران بگذارند.

روحانی ادامه داد: دشمنان به‌دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران ناقض معاهدات باشد و تلاش کردند در این تحریم دنیا را همراه خود کنند و دیگر کشورها نیز با آنها همراه شوند که در این مرحله نیز ناموفق بودند و هیچ یک از قدرت‌های جهانی و متعهدین آمریکا در برابر نقشه کاخ سفید سر فرود نیاوردند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا ناچار شد به تنهایی از این پیمان بین‌المللی خارج شود که این پیمان تنها با آمریکا منعقد نشده بود، بلکه ۷ کشور و همچنین سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تایید کرده بودند، افزود: آنچه از سوی آمریکا انجام شد، تخلف و ایستادگی در برابر سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بود که در این مرحله نیز دشمن ناموفق بود؛ چراکه آنان فکر می‌کردند با تحریم مرحله اول و دوم پیروز خواهند شد، اما با ایستادگی مردم شکست خوردند.

روحانی با اشاره به برگزاری اجلاس ورشو و اینکه دشمنان به‌دنبال این بودند تا در این اجلاس جهان را علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک کنند، تاکید کرد: آنان در آنجا نیز شکست خوردند و هم‌پیمانان آمریکا در این اجلاس علیه برنامه و توطئه آمریکا ایستادگی کردند.

عمل به وعده‌ها

روحانی با اشاره به مشکلات کنونی و بحق زندگی مردم و اینکه دولت به عهد خود با آنان ادامه خواهد داد، تاکید کرد: از آغاز دولت یازدهم به مردم وعده دادیم که در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت کنیم و در این مسیر برای ۳ سال است که در گندم خودکفا شده‌ایم و بر دستان کشاورزان کشورمان بوسه می‌زنیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: به مردم وعده دادیم که از لحاظ مصرف انرژی خودکفا شویم که در آغاز دولت یازدهم ۵/ ۶ میلیون لیتر در روز، گازوئیل و ۵/ ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد، اما امروز در گازوئیل و نفت و گاز خودکفا شده‌ایم و حتی صادرات نیز داریم. او با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن رشت به آستارا به‌عنوان طرح بسیار مهم ملی و بین‌المللی گفت: با تکمیل این مسیر ریلی، ده‌ها و حتی صدها کشور در آفریقا، آسیا، شرق و شمال اروپا و آسیای مرکزی به یکدیگر متصل خواهند شد.

تعامل سازنده با همه کشورها

روحانی، همسایگی با ۴ کشور بزرگ آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را از امتیازات استان گیلان برشمرد و ادامه داد: این ۴ کشور همسایه‌هایی هستند که روابط نزدیک و دوستانه با آنان می‌تواند موجب رونق تجاری در ایران و به‌ویژه گیلان و شمال کشور شود و به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تلاش کنند تا این راه‌آهن به بنادر دریای خزر متصل شود که اتصال راه‌آهن رشت به کاسپین و انزلی به جز مسیر آستارا می‌تواند موجب تحولات فراوانی شود. رئیس‌جمهور ادامه داد: باید تلاش کنیم که این بخش‌ها را نیز در دولت دوازدهم عملیاتی کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه تعامل سازنده با همه کشورها رویکرد ایران است و برخی کشورها خودشان ایجاد مشکل کردند، تصریح کرد: کشورهایی که از جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته‌اند، مقصر هستند. چراکه آنها از روز اول انقلاب مانع‌تراشی می‌کردند و خوشبختانه امروز بهترین روابط را با آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان داریم و این روابط با کشورهای همسایه ادامه خواهد داشت و راه‌آهن رشت - آستارا نیز با کمک و همکاری دولت آذربایجان به انجام می‌رسد.

نجات تالاب انزلی

رئیس‌جمهور با تاکید بر نیاز استان گیلان در مساله محیط زیست به جلسات مفصل در هیات دولت درباره اهمیت تالاب‌های استان و از جمله تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: مساله محیط زیست و حفظ تالاب‌های استان برای دولت اولویت دارد و تالاب انزلی را با سرمایه‌گذاری لازم از وضعیت فعلی نجات خواهیم داد و باید رودخانه شهر رشت و سایر استان فرح‌بخش باشند.

بهره‌برداری از راه‌آهن مسیر قزوین - رشت

همچنین به گزارش «ایرنا» راه‌آهن قزوین - رشت روز گذشته به‌طور رسمی با حضور رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد. به گزارش «ایرنا» با افتتاح و بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین - رشت، نخستین مسافران این خط ریلی با هزینه سازمان برنامه و بودجه کشور راهی مشهد مقدس شدند. همچنین به گزارش «ایسنا» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جریان سفر به استان گیلان به مناسبت «هفته منابع طبیعی» و «روز درختکاری» یک اصله نهال غرس کرد. حسن روحانی بیشتر در اواخر فروردین‌ماه سال ۹۴ در پانزدهمین سفر استانی خود و نیز اوایل فروردین‌ماه سال ۹۶ برای بهره‌برداری از چند  پروژه مهم عمرانی و صنعتی به گیلان سفر کرده بود.