بررسی شاخص‌ها

بازار سهام سه‌شنبه ۱۸‌مرداد کار خود را در محدوده مهم و حساسی از شاخص‌کل آغازکرد. این حساسیت از آن جهت بود که نزدیک‌شدن شاخص قیمت‌ها در این بازار به میانه کانال ۴/ ۱میلیون واحدی به‌عنوان یک سطح مورد‌توجه فعالان بازار می‌توانست منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس خریداران در جهت افزایش قیمت‌ها شود. این شروع از محدوده یک‌میلیون و ۴۴۸‌هزار واحدی شاخص آغاز شد و پس از گذشت اندکی از آغاز، رفته‌رفته به سمت محدوده یک‌میلیون و ۴۵۰‌هزار واحدی راه خود را باز‌کرد. در این روز افزایش قیمت در نمادهایی مانند «فولاد»، «خساپا» و «وبملت» شاخص را نهایتا با رشدی ۳‌هزار واحدی مواجه کرد و تا خاتمه معاملات این روز آن را به محدوده یک‌میلیون و ۴۵۱ واحدی رساند. البته در این روز نمادهایی نظیر «تاپیکو»، «شبندر» و «کگل» نیز بودند که اگر تاثیر منفی آنها بر دماسنج بورس نبود احتمالا شاهد صعود بیشتر این نماگر بودیم. در این روز حجم معاملات خرد به بیشرین حد خود از تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۱ رسید.

 میزان تغییر مالکیت صنایع بورسی در روز معاملاتی اخیر نیز مبلغی در حدود ۲۱۸‌میلیارد‌تومان بود که از جانب حقیقی به حقوقی رخ داده است. بررسی معاملات این روز در بازار سهام موید این نکته است که برآیند تمام دادوستدهای بورسی در این روز به ثبت ارزش معاملات خرد یک‌هزار و ۷۵۳‌میلیارد ‌تومانی منتهی شده که همچنان حکایت از پایین بودن این میزان نسبت به میانگین بلندمدت دارد. گفتنی است میانگین یک سال‌گذشته این رقم مبلغی بیش از ۳۲۲۰‌میلیارد‌ تومان را شامل می‌شود.

 عواملی که شوک مثبت بیش از ۱۰‌هزار واحدی در روز معاملاتی شنبه را رقم زدند، بر مثبت کم‌رمق بازار سهام در روز سه‌شنبه نیز بی‌اثر نبوده است. اخبار مثبت برجامی جانی دوباره به سهم‌های به‌اصطلاح برجامی داد اما تنها اخبار ضد ‌و نقیض نمی‌توانند تعیین‌کننده آینده بازار باشند. با وجود ارزندگی برخی نماد‌ها، مقاومت‌های روانی شاخص‌کل بر تصمیم و جهت‌کل بازار سهام اثر می‌گذارد. بلاتکلیفی در محدوده‌های مقاومتی همواره نگرانی مهم فعالان این بازار بوده است.

یکی از نکات مهم در کنار رشد شاخص‌کل، بررسی تغییرات شاخص هم‌وزن است. از ابتدای سال ‌شاخص‌کل ۶‌درصد و شاخص هم‌وزن ۱۲‌درصد رشد داشته است. این به آن مفهوم است که سهم‌های کوچک بازار سرمایه نیز هم‌جهت با شاخص‌کل اما با شدت بیشتری حرکت کرده‌اند.

عملکرد نمادهای خودرویی بانکی

در بررسی ارزش معاملات روزانه در سه‌شنبه ۱۸ مرداد بیشترین مقدار معامله مربوط به نماد‌های گروه خودرویی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها بوده است. اخبار مثبت درخصوص دستیابی به توافقی پیرامون برجام در این روز گروه‌های برجامی بازار سرمایه را به تحرک واداشت. انتظار می‌رود که با امضای توافق‌های توسعه و پیشرفت تکنولوژی تولید، تامین قطعات برای خودروسازان، تسهیل مراودات بانکی و غیره تسهیل شود. علاوه بر اهمیت اخبار بین‌المللی، برخی تصمیمات داخلی نیز بر روند گروه خودرو بی‌تاثیر نبوده است. اطلاعیه برخی خودروسازان مبنی‌بر اعلام ارائه خودرو در بورس‌کالا می‌تواند به شفافیت و کشف قیمت صحیح‌تر برای سرمایه‌گذاران این گروه منجر شود.