روایت کدال

دو روز پیش صورت‌ پرتفوی ماهانه صندوق واسطه‌گری مالی یکم منتهی به ۳۱ مرداد ماه در سامانه کدال منتشر شد. بررسی این گزارش نشان می‌دهد درآمد‌های این صندوق به شدت کاهش یافته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند دارا یکم نیاز به بازارگردان دارد و این موضوعی است که به‌عنوان یک فقدان در این نماد محسوب می‌شود.

درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در این نماد در سه بخش ‌درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و گواهی سپرده و سایر درآمد‌ها بوده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شده از سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام بوده است. نکته قابل توجه اینکه سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تنها زیان به جای گذاشته است. ۹۹۴ میلیون تومان زیان ناشی از این سرمایه‌گذاری بوده است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و گواهی سپرده نیز اگرچه سهم ناچیزی (نزدیک به صفر درصد) دارد اما روندی کاهشی داشته است. در این دوره از میان نماد‌های دارا یکم؛‌ بانک ملت به مجمع رفت و با تقسیم سود موجب شد درآمد تازه‌ای به صندوق اضافه کند. بانک ملت به ازای هر سهم ۲۶ ریال سود تقسیم کرد. در زمان تقسیم این سود تعداد ۲۸۳۷ میلیون سهم بانک ملت به این صندوق تعلق داشت. بر این اساس خالص درآمد سود سهام بیش از ۶۴۵۳ میلیون تومان بوده است. قیمت دارا یکم در مدت زمانی که این گزارش به آن پرداخته یعنی در طول مرداد ماه از ۲۵ هزار و ۱۹۴ تومان به ۱۸ هزار و ۷۵۶ تومان افت داشته است. دارا یکم در عرض یک ماه اخیر یعنی از یکشنبه ۱۲ مرداد ماه نیز از ۲۳ هزار و ۹۷۴ تومان به ۱۹ هزار و ۸۲۸ تومان رسیده است.

دارا یکم چقدر جذاب است؟

در شرایطی که قیمت این نماد در حال کاهش است برخی از تحلیل‌های تکنیکال از امکان رشد دارا یکم خبر می‌دهند. اما باید دید تحلیل‌های بنیادی از این سهم چه چیزی را آشکار می‌کند. از نظر تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی هر سهم از صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم در تابلوی بورس در قسمت NAV ابطال تعیین شده است و به‌طور طبیعی هر سهم از این صندوق به اندازه ارزش ذاتی خود جای رشد قیمت دارد.  NAV نشان‌دهنده کل خالص ارزش دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری و معیاری استاندارد برای انجام مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ عملکردی است. همچنین ان‌ای‌وی ابطال برابر با قیمت بازخرید واحد‌های سرمایه‌گذاری یا ابطال آنها بر اساس خالص ارزش دارایی‌های ابطال (NAV ابطال) و با کسر هزینه‌های مربوط به کارمزد و معاملات فروش از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود. در واقع NAV ابطال مبنای خالص پرداخت به شخص است. به زبان ساده اگر سرمایه‌گذار تصمیم به نقدکردن سرمایه‌اش بگیرد، قیمت واحد‌ها به‌صورت NAV ابطال محاسبه خواهند شد. بر این اساس NAV ابطال از ابتدای مرداد ماه از ۳۰ هزار و ۵۴۵ تومان در انتهای همین ماه به ۲۶ هزار و ۸۵۴ تومان رسیده است. فراز و نشیب NAV ابطال همچنان ادامه داشته و روز گذشته به ۲۶ هزار و ۱۸۱ تومان رسید. بر این اساس قیمت به ارزش ذاتی سهم در یک ماه اخیر از ۸۱ درصد به ۷۵ درصد در روز گذشته رسیده است. اگر این نسبت را عنوان یک عامل سهم بررسی کنیم هر چقدر این نسبت کاهش یابد جذابیت یک سهم بیشتر خواهد بود.

چالش پالایش یکم

یک هفته از عرضه پالایش یکم گذشته است و این نماد تاکنون بازگشایی نشده است. برای سنجش ارزندگی صندوق «پالایشی یکم» باید قیمت سهام چهار شرکت موجود در پرتفوی آن را بررسی کرد. قیمت سهام شبندر، شپنا، شبریز، شتران یک روز قبل از عرضه به ترتیب برابر با ۴۰۲۸، ۳۵۰۴، ۴۳۱۶، ۳۴۷۵ تومان بوده است. با انتشار خبر عرضه صندوق پالایشی یکم این ۴ نماد رشد داشتند اما روند کلی بازار بر صعود این نماد‌ها چیره شده است. در حالی که سرمایه‌گذاران می‌توانند ۳۰۰ واحد از پالایشی یکم را با مبلغ ۱۰ هزار تومان خریداری کنند و پذیره‌نویسی آن همچنان ادامه دارد؛ قیمت نماد‌های این صندوق در حال کاهش است. روز گذشته تمامی این چهار نماد روندی منفی را تجربه کردند و قیمت شبندر به ۴۱۷۹،‌ شپنا به ۳۴۶۱، شبریز به ۴۱۹۹ و شتران به ۳۳۷۲ تومان رسید. روند منفی قیمت سهام این صندوق روز به روز جذابیت این صندوق را کاهش می‌دهد.

آدنا طروسیان کارشناس واحد تحلیل کارگزاری کار آمد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: همانگونه که مشخص است ارزش کل سهام دولت در اولین روز عرضه معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان است که با ۲۰ درصد تخفیف این مبلغ به ۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. او ادامه می‌دهد پس از آغاز پذیره‌نویسی این چهار سهم تحت تاثیر جو بازار، با نوسان قیمت همراه شد، به‌طوری که این سهام، اکنون در محدوده قیمتی ۴ شهریور معامله می‌شوند و اگر قیمت در این محدوده باقی بماند، برای خریدار دارا دوم، عایدی جز ۲۰ درصد تخفیف نخواهد داشت.