مسیر نزولی دارایی‌های امن

ظاهرا این دو موضوع در نهایت می‌تواند سیاستگذاران فدرال رزرو را قانع کند تا از شدت سیاست‌های انقباضی خود بکاهند. این گمانه‌زنی‌ها خود را در قیمت دارایی‌های مختلف به خوبی نشان داده است. در هفته جاری درحالی‌که دلار آمریکا و اوراق قرضه این کشور بازده منفی داشتند، بازار سهام به روند صعودی خود ادامه داد‌ و بیت‌کوین نیز موفق شد‌ خود را در کانال ۱۶ هزار دلاری حفظ کند. با اتمام دوره کرونا و همچنین آغاز جنگ اوکراین، نرخ تورم در سطح جهان سیر صعودی خود را آغاز کرد. این موضوع موجب شد از همان ابتدا آمریکا سیاست‌های ضد تورمی سختی را آغاز کند که به عقیده بسیاری از جمله خود مقامات فدرال‌رزرو، به رکود اقتصادی ختم می‌شد. اما کنترل نرخ تورم از اولویت‌های فدرال رزرو بود و بین رکود و ادامه تورم، این نهاد سیاستگذار رکود را انتخاب کرد و نرخ بهره را با سرعت بی‌سابقه‌ای افزایش داد. بسیاری از نهادهای اقتصادی محدوده ۴ تا ۷۵/ ۴درصد را محدوده مناسب برای نرخ بهره تا پایان سال پیش‌بینی می‌کردند.

حال به نظر می‌رسد بر اساس انتظارات بازار، فدرال‌رزرو نرخ بهره را در آخرین جلسه خود ۵/ ۰واحد درصد دیگر افزایش داده تا به ۵/ ۴درصد برسد. براساس خلاصه آخرین جلسه فدرال رزرو، سردرگمی سیاستگذاران این نهاد در خصوص ‌زمان پدید آمدن آثار بیشتر این سیاست‌ها و میزان گستردگی آن موجب شده که محتاطانه‌تر عمل کنند. پیش از این بازار انتظار داشت تا کمیته بازار باز فدرال نرخ سیاستی را به میزان ۷۵/ ۰واحد درصد افزایش دهد و معاملات درحال قیمت‌گذاری دارایی‌ها بر این مبنا بوده‌اند. اما با پدید آمدن آثار این سیاست‌ها و همچنین کاهش تورم، انتظارات بازار از میزان افزایش نرخ بهره کاهش یافت و دارایی‌ها درحال هماهنگی خود با سیاست‌های تازه هستند. طی هفته‌ای که گذشت، بازار دارایی‌های امن مانند اوراق قرضه و دلار آمریکا به روند نزولی خود ادامه دادند؛ هرچند اندکی افزایش را در روزهای پایانی تجربه کردند.

بازار رمزارزها نسبتا هفته راکدی را تجربه کردند؛ به‌طوری که بیت‌کوین طی هفت روز گذشته کمتر از یک درصد افت داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز موج حمایت از این بازار آغاز نشده است. ماجرای صرافی‌ FTX موجب شده که موجی از بی‌اعتمادی در بازار شکل بگیرد و فعلا تا حل شدن این موضوع به نظر نمی‌رسد که پول تازه‌ای وارد بازار شود. ولی نکته مثبت اینجاست که بیت‌کوین موفق شده است کانال ۱۶‌هزار دلاری را حفظ کند و خود را در این محدوده حفظ کند. از طرفی طلا هم تحت تاثیر اخبار اخیر در ریل نزولی قرار گرفت. فعلا بازار سهم آمریکا با قدرت در یک روند صعودی قرار داشته و درحال جبران گذشته است.