7

چرا دلار تقویت می‌شود؟

بحث داغ روزهای اخیر را رکورد تورم هسته در چهار دهه اخیر آمریکا به خود اختصاص داده است. این موضوع توانست سیاستگذاران بانک مرکزی این کشور را بیش از پیش نگران سازد؛ زیرا صعود شیب تورم، ناشی از افزایش هزینه آموزش، پوشاک و مسکن است و این موضوع نشان می‌دهد که خانوارهای آمریکایی بیشترین فشار تورم را متحمل می‌شوند. بر این اساس تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که مقامات فدرال رزرو برای کاستن فشار‌های تورمی، به افزایش سیاست‌های انقباضی تا اواخر سال جاری ادامه خواهند داد. به دنبال این موضوع باید به نخستین اثر افزایش نرخ بهره که تقویت دلار است، اشاره کرد. اما سوال این است که با افزایش شاخص دلار، بازارهای جهانی به چه سمتی حرکت خواهند کرد؟

افت بازار طلا

تقویت شاخص دلار که با رشد بازارهای جهانی از جمله طلا و بازار رمز ارزها رابطه معکوسی دارد، سبب شده طلا با افت 5 درصدی خود به زیر حمایت 1700 دلاری برسد و سرمایه‌گذاران خود را نسبت به انباشت سرمایه در این بخش دلسرد کند. تقویت شاخص دلار که از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ناشی شده است، در نهایت سبب شده شاخص دلار با رشد 02/ 1 واحد درصدی به 200/ 113 واحد در ساعت مذکور برسد. به دنبال این موضوع فلز زرد نیز در ساعت 15 به وقت تهران قیمت 1643 دلار را در بازار به ثبت رساند. برخی از تحلیلگران براین باورند که با تداوم سیاست‌های احتمالی فدرال رزرو، این امر به سقوط بازار طلا به کف کانال 1600 دلار ختم خواهد شد. برخی از کارشناسان متصورند که با روند نزولی بازار طلا و همچنین روند پرنوسان شاخص دلار، سرمایه‌گذاران به بازار رمز‌ارزها هجوم برده و سبب رشد بازار بیت‌کوین در روزهای اخیر شده‌اند.

نوسانات بازار بیت‌کوین

تحولات بازارهای جهانی بیانگر این موضوع است که بیت‌کوین که در روز‌های اخیر در کانال 19 هزار دلاری معامله می‌شد، پس از انتشار گزارش تورم آمریکا برای ساعاتی از روز حمایت خود را در کانال مذکور از دست داد و به زیر 19 هزار دلار سقوط کرد. اما در میان این بحبوحه با توجه به شیب نزولی طلا و همچنین روند پرنوسان شاخص دلار، نگاه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد و بار دیگر به کانال قیمتی سابق خود بازگشت. بر این اساس لیدر رمز ارزها واکنش تندی به تورم هسته آمریکا نشان نداد و اکنون در ساعت 15 به وقت تهران با قیمت 19هزار و 164 دلار در بازار معامله می‌شود.