11

شرایط نامساعد اقتصاد جهانی که ادامه جنگ اوکراین موجب تشدید آن می‌شود موجب شده دولت‌ها دست به دامن سیاست‌های پولی انقباضی شوند. فدرال رزرو، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا از جمله مهم‌ترین نهادهای سیاستگذار اقتصادی هستند که تصمیم‌گرفتند نرخ بهره را افزایش دهند. از طرفی شایعاتی وجود دارد که بانک مرکزی سوئیس نیز قصد دارد به زودی نرخ بهره خود را افزایش دهد. شرایط به‌طوری پیش‌ رفته که کشورهایی که نرخ بهره خود را افزایش نمی‌دهند، به سرعت موجب زدگی معامله‌گران از خود می‌شوند. برای مثال ژاپن یکی از کشورهایی است که تاکنون دربرابر افزایش نرخ بهره مقاومت کرده است. این موضوع موجب شده ارزش ین در برابر دلار آمریکا از اوایل مارس تاکنون حدود 15 درصد افت داشته و به 135 ین به ازای هر دلار برسد. این سطح، کمترین میزان ارزش ین از سال 1998 تاکنون است.

در بازار سهام نیز ریزش قیمت‌ها همچنان ادامه داشت. شاخص داوجونز در بازگشایی هفته جدید حدود 2 درصد در یک روز ریزش داشت. شرایط در اروپا نیز مشابه آمریکا بود‌ و شاخص STOXX 50 حدودا 3 درصد ریزش را تجربه کرد. شاخص VIX که یکی از شاخص‌های مهم در بازار سهام آمریکا به شمار می‌رود عدد 33 را نشان می‌دهد. این شاخص برای اندازه‌گیری انتظارات معامله‌گران بازار سهام از شاخص S&P 500 کاربرد دارد. زمانی که عدد این شاخص از 20 به بالا را نشان دهد گویای آن است که ریسک در بازار سهام افزایش یافته و احتمالا فعالیت‌های پوشش ریسک یا ریسک‌گریزی افزایش یابد. بازار رمزارزها پس از 8 روز متوالی ریزش، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد هرچند از سرعت ریزش قیمت کاسته شده است. به نظر می‌رسد حمایت خوبی در قیمت 22 هزار دلار از بیت‌کوین صورت گرفته و احتمالا برای مدتی در این محدوده باقی بماند. درحالی که بیت‌کوین در محدوده 22 هزار دلار متوقف شده، برخی رمزارزها مانند کاردانو بازده مثبت را طی 24 ساعت تجربه کردند. شاخص ترس و طمع بازار رمزارزها هم به عدد 8 رسیده که از مارس 2020 تاکنون بی‌سابقه بوده. در ماه مارس آن سال و پیش از آغاز روند صعودی بیت‌کوین، قیمت‌ها به دلیل شیوع کرونا به‌شدت کاهش یافت و همین موضوع این شاخص را به عدد 9 رساند.

ریزش بازارهای سهام موجب شده سرمایه‌ها به سمت بازار دارایی‌های امن حرکت کنند. در این بازار نیز طلا و فلزات ارزشمند چندان به علت ریسک بیشتر چندان جذاب نبوده و بیشتر سرمایه به سمت اوراق خزانه ایالات‌متحده و دلار این کشور حرکت کند. همین موضوع موجب شده این دسته از دارایی‌های امن روز به روز درحال رکورد‌زنی هستند. اوراق خزانه 2 ساله به رکورد 14 ساله خود رسیدند و در همین حین، دلار نیز رکورد 20 ساله خود را با ورود به کانال 105 واحد شکست. در طرف دیگر، طلا با از دست دادن جذابیت خود در برابر اوراق خزانه آمریکا و دلار، حمایت  1850دلار را از دست داد و به 1815 دلار رسید. با افزایش انتظارات بازار از نرخ بهره، ممکن است طلا حمایت 1800 دلار را هم از دست بدهد. اما نکته اساسی اینجاست که این محدوده حمایتی یکبار به خوبی از قیمت طلا حمایت کرده و همه‌چیز به ادامه معاملات در روزهای آتی بستگی دارد.