بازگشت بیت‌کوین از لبه پرتگاه

پس از ریزش شدید بازارهای ریسکی در هفته گذشته، از آغاز این هفته با استقبال خریداران روبه‌رو شدند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا این رشد بازارهای ریسکی ادامه خواهد داشت؟ بانک‌های گلدمن ساکس و مورگان استنلی گزارشی را درخصوص پیش‌بینی خود از بازارهای سهام ارائه کرده‌اند که در آنها به اهمیت و خطر رکود پیش‌رو برای بازارهای سهام اشاره ‌کرده‌اند. این گزارش‌ها در هفته پیش و پس از ریزش ۲۰ درصدی شاخص S&P  ۵۰۰ از ابتدای ژانویه منتشر شد. این تحلیلگران عقیده دارند که ریسک رکود اقتصادی، مهم‌ترین عامل ریزش بازارهای ریسکی در سال جاری خواهد بود. علاوه بر این موضوع، کاهش قدرت خرید افراد به دلیل وجود تورم موجب خواهد شد که بخش کمتری از سرمایه‌ آنان به سرمایه‌گذاری اختصاص یابد و این می‌تواند عاملی برای تشدید ریزش‌های بازار باشد، چراکه سرمایه برای حمایت از بازار کاهش خواهد یافت.

در روزهای اخیر احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بدتر شده است. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و رشد تورم موجب شده که ترس از سرمایه‌گذاری میان فعالان بازارها افزایش یابد. برخی از تحلیلگران عقیده دارند که با توجه به شرایط کنونی و همچنین افزایش ریسک رکود، ریزش بازارهای سهام ادامه‌دار خواهد بود و همین موضوع می‌تواند شاخص S&P ۵۰۰  را تا ۲۹۰۰ دلار پایین بکشد.

با توجه به شرایط تورمی، به نظر می‌رسد سیاست‌های انقباضی دولت‌ها به همین زودی به پایان نخواهد رسید. در تازه‌ترین اظهارات مقامات بانک مرکزی انگلستان، هو پیل، اقتصاددان ارشد این بانک، مدعی شد که وی از افزایش نرخ‌ بهره تا زمان کنترل کامل تورم حمایت خواهد کرد. بانک مرکزی انگلستان پیش از این در ۱۶ ژوئن نرخ بهره این کشور را به ۲۵/ ۱ درصدی رساند و به نظر می‌رسد قصد دارد این سیاست را همچنان ادامه دهد. ادامه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی می‌تواند ریسک رکود را بیش از پیش افزایش دهد.

درحال حاضر به نظر می‌رسد که روند صعودی کنونی در بازار دارایی‌های ریسکی صرفا یک روند اصلاحی در روند نزولی بلندمدت است. در این میان بازگشت بیت‌کوین به سمت بالا و عبور از سطح ۱۹۷۰۰ دلار به عنوان سقف تاریخی این رمزارز نشان می‌دهد که این محدوده قیمتی برای بیت‌کوین بسیار مهم بوده و معامله‌گران با قدرت زیادی از آن دفاع می‌کنند. به عقیده تحلیلگران گلدمن ساکس، روند نزولی در بازارهای ریسکی تا زمانی که ریسک رکود خارج از کنترل یا تورم خارج از کنترل وجود داشته باشد، همچنان ادامه خواهد داشت مگر آنکه بازار وارد دوران رکودی شده یا ریسک رکود اقتصادی از بین رود.