13 copy

به اعتقاد این گروه شاید شاهد نوسان جزئی قیمت‌ها در ابتدای هفته باشیم اما در ادامه مجددا توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به متغیرهای حمایت‌کننده از صعود قیمت‌ها جلب می‌شود تا شاهد افزایش تقاضا در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشیم؛ جایی‌که همچنان قیمت جهانی نفت، فلزات و دیگر کالاهای پایه در محدوده مثبتی قرار دارد و در بازارهای داخلی نیز رقیبی جدی برای سهام مشاهده نمی‌شود، ضمن آنکه اصلاح 20‌ماهه بازار، حالا قیمت‌ها را در محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای قرار داده که از منظر ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری جایی برای تردید باقی نمی‌گذارند، ضمن آنکه شنیده‌شدن برخی اخبار مساعد از توافق‌های بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی می‌تواند اقبال به برخی از گروه‌های بورسی که نقش مهمی در تعیین مسیر شاخص‌کل ایفا می‌کنند را افزایش دهد.

اما بودند سهامدارانی که معتقدند بورس هفته جاری را کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان به پایان خواهد رساند. 36درصد از شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در نظرسنجی مذکور این گزینه را برگزیدند. کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت و تردید سهامداران حقیقی برای حضور فعالان در زمین خرید سهام از جمله عواملی است که این گروه از شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» به آن اشاره می‌کنند.

این سهامداران معتقدند تا زمانی که خبر قطعی از مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای منتشر نشده این روند کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ادامه خواهد یافت. در عین حال برای آنکه شاهد جلب‌اعتماد مجدد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به بورس و سیاستگذاران آن باشیم نیاز به زمان بیشتری است و نمی‌توان در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت چنین انتظاری داشت.

23‌درصد از شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان نیز روند معاملات بورس در هفته جاری را نزولی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کردند. این معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران معتقدند موج افزایشی قیمت‌ها در دو هفته گذشته حالا به سهامداران انگیزه شناسایی سود داده و این مهم می‌تواند در هفته جاری روند نزولی برای سهام به‌دنبال داشته باشد، ضمن آنکه با انتشار خبرهایی درخصوص آزادسازی بخش بزرگی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران احتمالا در هفته جاری شاهد نزولی‌شدن جدی نرخ دلار در بازار ارز تهران خواهیم بود که این مهم می‌تواند سبب افزایش فشار فروش در سهام دلاری بورس تهران شود که اتفاقا نقشی مهم در تعیین جهت نماگرهای بورسی دارند و با تسری این موج کاهشی به سایر سهام ممکن است در هفته جاری شاهد فضای منفی در کلیت بازار سهام باشیم.