کاهش ترس بازارها

پیش از سخنان پاول و بر اساس صورت‌جلسات منتشر شده جلسه دسامبر فدرال رزرو، جو منفی بر بازار حاکم بود. صورت‌جلسات منتشره گویای آن بود که جلوگیری از تورم اولویت اول فدرال رزرو است؛ به آن معنا که این نهاد سیاستگذاری اقتصادی تمامی عوامل اقتصادی دیگر را به بهانه جلوگیری از تورم قربانی خواهد کرد. در این صورت‌جلسات نگرانی اصلی فدرال رزرو «بازار کار درحال اشباع» و «تورم» عنوان شده بود. سرمایه‌گذاران بازار سهام نگران بودند که رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی قربانی سیاست‌های ضدتورمی فدرال رزرو شود. این موضوع فشار فروش سنگینی را از تاریخ ۵ ژانویه که تاریخ انتشار صورت جلسات بود در بازار سهام ایجادکرد.

  چرا بازار کار در حال اشباع خطرناک است؟

اقتصاد آمریکا طی ماه‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته و نرخ بیکاری در این کشور به ۹/ ۳ درصد رسیده و تازه این درحالی است که پیش‌بینی‌ها انتظار داشتند مشاغل بیشتری نیز ایجاد شود که «دنیای اقتصاد» در گزارش اشتغال‌زایی کمتر از انتظار پیش‌تر به تحلیل این موضوع پرداخته بود. اما چگونه شرایط اشتغال کامل می‌تواند برای اقتصاد خطرساز باشد؟

در حالتی که بازار کار به اشتغال کامل نزدیک می‌شود، اکثر مردم از درآمد مکفی برخوردارند که این موضوع موجب می‌شود مصرف خود را افزایش دهند. با افزایش مصرف نیاز است تا خروجی بیشتری از کارخانه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای ایجاد شده باشیم. به بیان دقیق‌تر، برای اینکه سطح قیمت‌ها ثابت بماند نیاز است تا همگام با افزایش تقاضا، عرضه نیز افزایش یابد که بتوان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد. اما افزایش تولید به سادگی اتفاق نخواهد افتاد، چراکه نیاز به نهاده‌های تولیدی بیشتری مانند سرمایه و مواد اولیه است که به راحتی به دست نمی‌آیند. در چنین شرایطی دولت‌ها ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از ایجاد تورم حاصل از افزایش تقاضا، ترمز رشد اقتصادی را بکشند که این موضوع برای شرکت‌ها چندان جالب نیست. ‌اما سخنان پاول در روز سه‌شنبه این اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران داد که سیاست‌هایی که فدرال رزرو برای جلوگیری از تورم در پیش خواهد گرفت به رشد اقتصادی ضربه‌ای نخواهد زد. به بیان دیگر رشد اقتصادی همگام با کاهش تورم رخ خواهد داد و سیاست‌های این سازمان به‌گونه‌ای نخواهد بود که اشتغال را فدای کاهش تورم کند.

  انعکاس سخنرانی در بازار ارزها

سخنان پاول موجب شد بازار ارزها نیز دستخوش تغییراتی شود. دلار آمریکا که در ماه اخیر به خاطر انتظارات معامله‌گران به خوبی تقویت شده بود، پس از صحبت‌های پاول اندکی با ریزش مواجه شد. معامله‌گران بازار فارکس انتظار داشتند که با توجه به سیاست‌های ضد تورمی سختگیرانه دلار به‌شدت تقویت شود؛ اما با صحبت‌های دیروز پاول راه برای ارزهای ریسکی و نوسانی‌تر مانند دلار کانادا و دلار استرالیا باز شد و این دو ارز با استقبال خریداران مواجه شدند.