اما ظرفیت همدان و مزیت نسبی همدان نسبت به سایر استان‌‌‌‌ها، ظرفیت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی است. همدان در چند ساحت ظرفیت گردشگری دارد که می‌‌‌‌تواند شرایط استان را نسبت به استان‌‌‌‌های مشابه متمایز کند.

اولین موضوع جغرافیای طبیعی همدان است. همان‌گونه که می‌‌‌‌دانید اقامتگاه تابستانی امیران برخی از دوره‌‌‌‌های تاریخی همدان بوده است، این موضوع نشان می‌‌‌‌دهد که زیستگاه جغرافیایی همدان، به لحاظ طبیعی به گونه‌‌‌‌‎ای است که محرک چهره‌‌‌‌های تاریخی فراوانی برای اقامت بوده است.

امروز هم همدان، با همان ظرفیت‎ها می‌‌‌‌تواند برای گردشگران ایران و جهان، محلی برای اقامت پر از آرامش باشد.

دومین مساله که می‌‌‌‌تواند در گردشگری همدان تاثیرگذار باشد وجود ابنیه‌‌‌‌های تاریخی، مذهبی، هنری و ادبی است. وجود نیایشگاه‌‌‌‌های مهم برخی از ادیان جهان در استان همدان، می‌‌‌‌تواند در توسعه‌‌‌‌ این گونه گردشگری نقش‌‌‌‌آفرینی زیادی داشته باشد.

سومین مساله گردشگری ورزشی است. همدان ظرفیت‌‌‌‌ فراوانی برای ورزش‌‌‌‌های زمستانی دارد، اگر برنامه‌‌‌‌ریزی مشخصی برای این حوزه صورت گیرد، همدان می‌‌‌‌تواند یکی از مهم‌ترین استان‌‌‌‌های کشور حتی در سطح بین‌‌‌‌المللی برای برگزاری رویدادهای زمستانی در حوزه ورزش باشد.

راه‌‌‌‌های جاده‌‌‌‌ای مناسب، راه‌‌‌‌آهن و نزدیکی به پایتخت یکی دیگر از ویژگی‌‌‌‌‎های مثبت همدان در بخش گردشگری است.

مسیر تهران به همدان کریدور غرب کشور است. حتی بخشی از مسیر موسوم به «راه کربلا» هم همین مسیر جاده‌‌‌‌‎ای است. این مسیر می‌‌‌‌تواند هم به عنوان یک مسیر گردشگری موفق مطرح باشد، هم می‌‌‌‌تواند اسبابی باشد که گردشگر میل بیشتر به سفر به غرب کشور پیدا کند. حضور راه‌‌‌‌آهن در همدان هم یکی دیگر از ظرفیت‌‌‌‌های مهم برای تردد راحت و جذب گردشگر است. البته نباید مشکلات فرودگاه همدان در این مورد را هم از نظر پنهان داشت.

پایلوت گردشگری غرب کشور، یکی دیگر از ظرفیت‎های مهم استان همدان است. همدان می‌‌‌‌تواند اقامتگاه گردشگرانی باشد که می‌‌‌‌‎خواهند به استان‌‌‌‌‌‌‌‌های غربی سفر کنند.

گردشگر می‌‌‌‌تواند در همدان اقامت داشته باشد و سفرهایی را آغاز کند به استان‌‌‌‌‎های غربی که فاصله آنها با همدان بین دو تا

دو ساعت و نیم است.  امکان ایجاد اشتغال پایدار در بخش گردشگری یکی دیگر از فرصت‌‌‌‌‎های استان همدان است. در بخش صنایع‌دستی، استان همدان از پتانسیل‌‌‌‌‎های مهم کشور به شمار می‌‌‌‌رود.

لالجین به عنوان شهر سفال در کشور مطرح است و می‌‌‌‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند.

این موارد به علاوه موارد دیگر از جمله ظرفیت‌‌‌‌های مهم گردشگری استان همدان است. البته نباید این نگاه دولت را هم از نظر پنهان داشت که گردشگری برای ایجاد اشتغال بسیار مهم است.

 دکتر عارف معاون اول رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث‌‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌‌دستی اعلام کرد که اگر توجه حداقلی به بخش گردشگری کنیم سالانه ۱۰۰هزار فرصت شغلی پایدار می‌‌‌‌توانیم داشته باشیم تکلیف مجلس کمتر از این تعداد است. دکتر عارف البته تاکید هم کرد که متاسفانه ذهنیتی را برای ایران‌هراسی ایجاد کردند که البته واقعیت ندارد. اگر دو روز در ایران بمانند مهمان نوازی و امکانات و آرامش را ببینند مشتاق ایران می‌‌‌‌شوند و ذهنیتشان عوض می‌‌‌‌شود.

دکتر عارف این نکته مهم را هم تاکید کرد که در دو حوزه صنایع‌‌‌‌دستی و گردشگری نیز باید تصدی دولت کم شود.‌‌‌‌ اقدامات دولت باید تسهیلگر و کمک کننده باشد و بار اصلی روی بخش‌خصوصی قرار گیرد. امور باید به اتکای دو محور میراث‌‌‌‌فرهنگی ‌‌‌‌و صنایع‌‌‌‌دستی دنبال و انجام شود. ظرفیت‌‌‌‌های برجسته‌‌‌‌ای را در حوزه گردشگری داریم. بر اساس تحلیل روشن دو دهه قبل گردشگرانی که به ایران می آیند گردشگران فرهنگی هستند.