بر همین اساس روزهای ابتدایی هفته جاری شاهد عرضه‌‌‌های سنگین سهام به صورت غیرمتعارف و شکل‌گیری جو روانی منفی شدیدی در بورس و فرابورس نبودیم و بازار با شروع متعادل و غیرهیجانی به استقبال نخستین روز هفته رفت و طی هفته جاری نیز روندی متعادل را در پیش گرفت.  اتفاقی که از بلوغ رفتاری در بین سرمایه‌گذاران حاضر در بازار نشات می‌گیرد.

بلوغ رفتاری که از تجارب گذشته و افزایش اطلاعات و سواد مالی سرمایه‌گذاران ناشی می‌شود.  پیرامون شرایط بورس طی روز معاملاتی گذشته نیز شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته جاری از همان دقایق ابتدایی با افزایش نسبی موج تقاضا همراه بود و در نهایت با ۱۴‌هزار و ۵۹۳ واحد افزایش به سطح ۲ میلیون و ۱۷۰ هزارو ۹۶۶ واحدی رسید. رشد نسبی ۶۸/۰درصدی شاخص کل بورس تهران در حالی به وقوع پیوست که شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل بورس سبزپوش شد و با ۴هزارو ۶۴۳ واحد افزایش در محدوده ۷۶۳‌هزار و ۲۱۵ واحد قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۲۶/۰‌درصد سبز پوش شد و در نهایت در سطح ۲۶‌هزار و ۲۷۵ واحدی کار خود را به اتمام رساند.  ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در روز گذشته به ۵‌هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان رسید. به علاوه ۷۸ میلیارد تومــان پول حقیقی نیــز به گردونه معاملات بازار وارد شد.

در این میان سه نماد «پارسان»، «وبملت» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «انتخاب»، «فزر» و «پخش» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«وبملت»، «خودرو» و «لپارس» سه نماد پرتراکنش روز چهارشنبه بازار بودند. از طرفی ارزش دلاری بازار سرمایه هم در محدوده ۱۷۳ میلیارد دلار قرار گرفت که همچنان نسبت به دو هفته گذشته در سطح پایین‌‌‌تری قرار دارد. از طرفی یکی از ضرایب مهم مالی برای بازار سرمایه قیمت به سود محقق شده است که روز گذشته در مرتبه ۷.۷۵قرار گرفت و به نظر نمی‌تواند عدد بالایی محسوب شود و به نوعی همچنان بازار در قیمت‌های مناسب قرار دارد. همچنینp/s ttm بازار یا قیمت به فروش هم در مرتبه ۲.۰۵ قرار دارد که این ضریب مالی هم عدد بالایی محسوب نمی‌شود. با توجه به این مقدار در نسبت‌های مالی بازار می‌توانیم بگوییم با بازار گرانی مواجه نیستیم و شاید یکی از دلایل عدم‌رخداد موج‌های منفی خطرناک در بازار این مقدار مناسب در ضرایب مالی بازار است که از دید سرمایه گذاران می‌تواند ارزنده به حساب آید.

 

*کارشناس بازار سرمایه