همچنین این گروه در کنار روزنامه، با توسعه ابزارهای رسانه‌ای همچون روزنامه انگلیسی فایننشال‌تریبون، هفته‌نامه تجارت‌فردا، وب‌سایت‌های تخصصی، رسانه‌تصویری اکوایران و... همواره بخش مهمی از رسالت رسانه‌ای خود را به موضوع معدن و صنایع معدنی اختصاص داده و در طول ۱۲سال گذشته نیز با برگزاری همایش‌های چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران، چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی (مس، آلومینیوم، سرب و روی، طلا و ..) و معدنکاری دیجیتال سعی کرده است با ایجاد اتاق فکر و دبیرخانه دائم، همواره محفلی دقیق و حرفه‌ای برای حل و فصل معضلات این صنایع و کمک به رشد و شکوفایی آنها باشد. در طول سالیان گذشته سه‌رویداد حوزه معدن و صنایع معدنی مرکز همایش‌های «دنیای‌اقتصاد»، با فواصل زمانی حدودا چهارماهه و در ماه‌های مختلف سال برگزار می‌شدند.

با بررسی‌های متعدد همکاران دبیرخانه دائمی این رویدادها و مشورت با فعالان و خبرگان معدن و صنایع معدنی و با برنامه‌ریزی بیش از یک‌سال، تصمیم بر آن شد تا در سال ۱۴۰۲، دو رویداد بزرگ «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار» (دوازدهمین دوره) و «چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی با نگاهی به تولید و بازار» (پنجمین دوره) را با هویت و محتوای مستقل لکن در چهار روز پشت سر هم با نمایشگاهی جامع از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه در محل هتل المپیک تهران و تحت عنوان «رویداد جامع معدن و صنایع معدنی ایران» برگزار کند. در سال‌های گذشته افزایش و تعدد رویدادهای مختلف با موضوعات مشابه با فواصل زمانی کم در شهرها و محل‌های مختلف، فعالان، شرکت‌ها و مسوولان معدن و صنایع معدنی را با مشکلات زمانی و هزینه‌ای زیاد روبه‌رو کرده است.

مخصوصا با افزایش دوچندان هزینه‌های مشارکت در رویدادها همچون هزینه‌های بالای غرفه‌سازی، حق ماموریت کارکنان- به‌خصوص اگر این رویدادها در شهرهای مختلف برگزار شود که هزینه رفت‌وآمد و اسکان و از این قبیل نیز به آن اضافه می‌شود- تهیه هدایا و... از یکسو و زمان‌بربودن شرکت در هر رویداد برای روابط‌عمومی شرکت‌ها از سوی دیگر، عواملی بودند که «دنیای‌اقتصاد» را بر آن داشت تا برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، این رویدادها را با حفظ هویت و محتوای مستقل و به دلیل وجوه مشترک زیاد در موضوعات و چالش‌های کلان، مخاطبان، مسوولان و حتی شرکت‌های فعال در زمینه‌‌هایی همچون مشاوره، ماشین‌آلات، خدمات و... در روزهای پشت سر هم برگزار کند و امکان برگزاری نمایشگاه با مدت زمان طولانی‌تر را برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غرفه‌سازی برای مخاطبان فراهم آورد. در سال ۱۴۰۲ این دو رویداد بزرگ در اردیبهشت‌ماه و رویداد معدنکاری دیجیتال در شهریورماه برگزار خواهد شد؛ لکن در نظر است با بررسی رویدادهای امسال و حل و فصل نقاط‌ضعف و رشد نقاط قوت، در سال ۱۴۰۳ همه رویدادهای مهم حوزه معدن و صنایع معدنی گروه رسانه‌ای در روزهای متوالی با نمایشگاهی به مدت ۶ تا ۷روز در هفته ابتدایی خرداد (هفته معدن) برگزار شوند تا ضمن قرابت زمانی با هفته معدن و استفاده حداکثری از حضور پررنگ همه فعالان و مسوولان در آن، امکان توجیه‌پذیری اقتصادی به‌منظور مشارکت در این رویدادها برای شرکت‌های کوچک و متوسط‌مقیاس که نقش مهمی در این صنایع دارند فراهم آید. صمیمانه از همه فعالان، پیشکسوتان، اساتید و همه سروران حوزه معدن و صنایع تقاضا داریم تا به‌منظور افزایش بهره‌وری و تاثیر این رویدادهای فراملی، نظرات و راهنمایی‌های خود را به دبیرخانه دائمی «رویداد جامع معدن و صنایع معدنی» منتقل کنند.

* مدیر واحد همایش‌های گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»