راه‏‌اندازی بزرگ‏ترین خط رنگ پودری تمام اتوماتیک ورق آلومینیوم

ظرفیت تولید کارخانه نورد آلومینیوم بین ۱۵۰۰۰  الی ۲۴۰۰۰  تن بر مبنای نوع سفارش که شامل محصولات ورق، تسمه و کویل آلومینیوم، آلومینیوم کلد و محصولات رنگی ، محصولات آجدار و پلیت است، متغیر می باشد.

محصولات این شرکت در صنایع خودروسازی، ساختمان و دکوراتیو، انرژی، تهویه، قطعه‌سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم‌خانگی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت نورد آلومینیوم در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید آلومینیوم کلد و آلیاژهای گروه ۵۰۰۰ است.

بزرگ‌ترین خط رنگ پودری تمام اتوماتیک ورق آلومینیوم با بالاترین ظرفیت و سرعت در منطقه همراه با قابلیت پاشش و عملیات شست‌وشوی سطحی پیشرفته اتوماتیک در اسفندماه ۱۳۹۹ در شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم راه اندازی گردید.

به همین بهانه مصاحبه‌ای با خانم مهندس الهام هاشمی، مدیر بازرگانی این شرکت انجام داده‌ایم که درادامه می‌خوانیم:

در مورد طرح توسعه‌ای که از قبل در شرکت تعریف شده بفرمایید کدام در حال به ثمر رسیدن است؟

تفکر و نگرش جدیدی که توسط مدیریت جدید در چند سال گذشته در شرکت حاکم شده، این است که خرید تجهیزات و ماشین‌آلات برای یک شرکت هزینه نبوده و در واقع این عمل سرمایه‌گذاری است. پیرو همین نگرش ظرف دو سال گذشته برای به روز کردن ماشین‌آلات و اضافه کردن خطوط جدید تولید به مجموعه نورد برنامه‌ریزی زیادی صورت گرفته است.

یکی از این موارد، خط رنگ پودری است که به روزترین تکنولوژی دنیا را دارد. هزینه زیادی بابت آن انجام شده و در منطقه منحصر به فرد است. در این خط ابتدا عملیات شست‌وشو (چربی‌گیری و سپس کروماته) به صورت تمام اتوماتیک پاششی انجام شده و پس از عبور از خشک‌کن عملیات پاشش رنگ کردن ۱۱۰ برگ ورق آلومینیوم (با عرض ۲۵۰۰ میلیمتر) در هر ساعت را دارد.

ضمن اینکه بعد از تکمیل عملیات پوشش‌دهی و رنگ محصولات، تمامی تست‌های استاندارد مرتبط با رنگ را به راحتی پاس می‌کند.

راه‌اندازی این خط از زمان تصمیم‌گیری تا اجرا بیش از یک سال به طول انجامید که دلیل آن مشکلات ناشی از تحریم و تامین ارز مرتبط با این خرید بوده است.

نصب و راه‌اندازی این خط به صورت کامل توسط متخصصان خارجی صورت پذیرفت و آموزش‌های لازم نیز به کارشناسان شرکت در این زمینه داده شده است.

علاوه بر این، در دو سال گذشته نسبت به راه‌اندازی خطوط فرم‌دهی و برش‌های جدید با همت مهندسان توانمند شرکت اقدام ، که این امر منجر به رشد صادرات و ارز آوری خواهد شد و از طرفی با جذب نیروهای متخصص جدید زمینه افزایش اشتغال در شرکت را نیز فراهم آورده است.

ماشین‌آلات و تجهیزات به روز و مدرن و استفاده صحیح از آن زیربنای توسعه در صنعت کشور است و بدون شک پیشرفت تولید و صنعت و راهیابی به بازارهای بین‌المللی بدون استفاده از تکنولوژی روز و نیروی انسانی متخصص و کارآمد حتی با سختی فراوان نیز صورت نخواهد پذیرفت.

از طرفی استفاده از ماشین‌آلات فرسوده بسیار پرهزینه بوده و دوره برگشت سرمایه کوتاه و کسب سود در دسترس و قطعی است، همچنین در کنار توسعه، اشتغال پایدار نیز ایجاد می‌شود

عملکرد شرکت نورد آلومینیوم در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته چگونه بوده است؟

در ۱۱ ماهه سال ۹۹  تولید شرکت نورد آلومینیوم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۰ درصدی داشته است که به تفکیک ۴۵درصد محصولات کلد، ۲۵درصد محصولات پلی کرافت و ۲۲درصد محصولات تسمه افزایش تولید داشته‌اند که همگی مصارف صنعتی و تخصصی دارد. اما از طرفی تولید ورق ساده ۱۵درصد کاهش داشته که دلیل اصلی آن سوق دادن تولیدات به سمت محصولات تخصصی و مصرفی واحد‌های تولیدی پایین دستی، جهت همراهی با صنعت داخل بوده است. لازم به ذکر است میزان صادرات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به کمتر از نصف کاهش داشته و دلیل اصلی آن نیز محدودیت پرداخت و جابه‌جایی ارز و مشکلات نظام بانکی و ترجیح به تامین صنایع داخلی با ارزش افزوده بهتر بوده است.

از طرفی سود ۹ ماهه اول شرکت در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از پنج برابر را تجربه کرد.

در سال جاری تولید در شرکت نسبت به سال ۹۸، به‌رغم مشکلات شدیدی که در زمینه‌ تحریم، نوسانات نرخ ارز و ... شرایط بهتری داشت. یکی از دلایل رشد تولید، محدودیت واردات در سال ۹۹ بوده است که نشانگر عدم حمایت خوب و کامل  از تولید داخلی در سال های گذشته بوده  و در جایی که تولیدکننده داخلی توان تامین کالای با کیفیت مناسب و پوشش بازار داخلی را داشته، دولت اجازه واردات کالا از کشورهای خارجی را با تعرفه پایین صادر کرده است.

ما توانستیم نیاز بازار داخلی را در محصولات کاملا تخصصی صنعت ساختمان یا صنعت خودرو (رادیاتورسازی) به خوبی پاسخگو باشیم. به عنوان مثال اگر در سال گذشته ۵۰ درصد نیاز صنعت خودرو را در بخش محصولات کلد تامین می‌کردیم، امسال این سهم به بیش از ۹۰ درصد با بالاترین کیفیت رسیده است. چنانچه ذکر شد در سال ۹۹ بیشترین تمرکز مجموعه نورد  روی تولید برای تامین مصرف‌کنندگان نهایی و صنایع پایین دستی  بوده است.

بزرگترین چالش در سالی که گذشت تامین قطعات و نیازهای مرتبط با تولید به واسطه تحریم‌ها بود، ضمن اینکه پس از گذراندن هفت‌خان و یافتن راه برای خرید قطعه خارجی از تامین کنندگان خارجی، معضل پیش روی بعدی تامین و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است که در اکثر موارد بسیار زمان‌بر بوده و در مواردی ما را دچار نگرانی‌های جدی بابت امکان توقف ماشین‌آلات به دلیل عدم رسیدن به  موقع قطعات و نیازهای مربوط کرده است.

آینده صنعت آلومینیوم کشور را چگونه می‌بینید؟

آلومینیوم فلزی استراتژیک است و مصرف سرانه آن در کشورهای صنعتی به سرعت در حال افزایش است.

ما در ایران هنوز با سطح جهانی بسیار فاصله داریم و مصرف سرانه آلومینیوم در ایران از نصف مصرف میانگین جهانی هم پایین‌تر است. صنایع بسیاری از جمله خودرو، ساختمان، انرژی، بسته‌بندی و قوطی، لوازم خانگی، نفت و گاز و پتروشیمی صنایع دریایی و هوافضا به شدت به این فلز وابسته  می‌باشند که دلیل این وابستگی خواص جذاب این فلز از جمله دانسیته پایین، استحکام خوب، مقاومت به خوردگی بالا و ظاهر زیبا است.

در دنیای مدرن امروز که صنعت با سرعت بسیار زیادی رو به رشد و توسعه است، گسترش مراودات، روابط و همکاری‌های بین‌المللی پیش نیاز و مهم‌ترین ابزار برای دستیابی به علوم و تکنولوژی روز است، اما متاسفانه روابط بین‌المللی مناسبی برای رسیدن به این هدف در حال حاضر وجود ندارد، همچنانکه مستحضر هستید تولید شمش آلومینیوم به شدت وابسته به واردات مواد اولیه یعنی آلومینا است که قطعا با شرایط موجود با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است.

با توجه به اینکه تولید فلز آلومینیوم نیازمند انرژی است، پتانسیل بسیاری در کشور ما برای رشد این صنعت وجود دارد از جمله منابع انرژی بالا،  نیرو کار رقابتی و دسترسی به آب‌های آزاد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز این مورد را دریافته و از آن به درستی استفاده می‌کنند.

پروسه به روزرسانی و تجهیز کردن خطوط تولید در شرایط نفس‌گیر تحریم کار سختی است، ولی با نوسازی، توسعه، به روزرسانی تکنولوژی و دانش فنی می‌توانیم فاصله خود را با دنیا کم کرده و در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم و ضمن اینکه با ورود به بازارهای جهانی ارز نیز به چرخه اقتصادی برگشت می‌نماید. برای اینکه بیش از این از دنیا عقب نمانیم واحدهای صنعتی نیازمند حمایت همه جانبه دولت هستند.

همه موارد فوق نیازمند توسعه روابط‌ بین‌المللی، تجدیدنظر در برخی سیاست‌ها جهت حمایت از تولید داخلی از جمله اصلاح تعرفه‌ها، حمایت از صادرکنندگان با تخصیص جوایز صادراتی هدفمند برای صنایع پایین‌دستی و جلوگیری از صادرات مواد خام موردنیاز در زنجیره تولید و حمایت مالی نظام‌های بانکی از طرح‌های توسعه صنعتی است.

چنانچه استفاده درستی از پتانسیل‌های موجود صورت نپذیرد این نگرانی وجود دارد که در آینده با سرعت رشدی که در صنعت آلومینیوم دنیا مشاهده می‌شود امکان رقابت و حضور در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشیم.

در خصوص محصول آلومینیوم کلد و دانش‌بنیان شرکت نورد آلومینیوم توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت ما با همت کارشناسان و مهندسان مجموعه از سال ۹۴ در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت.

البته فروش محصول کلد از سال ۸۷ در شرکت آغاز شد که مطالعه و تحقیق در مورد آن از سال ۸۶ در دستور کار شرکت قرار گرفته بود که پروژه بسیار موفقی بود و خیلی خوب جواب داد.

تولید ورق آلومینیوم کلد دارای تکنولوژی خاصی است که با تلاش پرسنل سخت کوش شرکت به آن دست یافته ایم که همچنان نیاز به توسعه و پیشرفت داشته  و این کار سرمایه‌گذاری بالایی می‌خواهد. محصول کلد، ما را نسبت به سایر شرکت‌های تولید ورق آلومینیوم متمایز کرده است. این محصول در صنعت خودرو (رادیاتورسازی) و مبدل‌های حرارتی استفاده می‌شود که کل بازار داخلی را پوشش می دهد. شرکت نورد آلومینیوم به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی نورد گرم تنها شرکت در منطقه است که قابلیت تولید این محصول را دارد.

محصول کلد از سه لایه آلومینیوم آلیاژی تشکیل شده که آلیاژ میانی ۳۰۰۳ و دو لایه آلیاژ دیگر در طرفین آن قرار دارند که بنا به درخواست مشتری تولید می‌شود ولی عموما یک لایه با خاصیت ذوب‌شوندگی و دیگری با خاصیت مقاومت به خوردگی است.

رادیاتورهای خودرو در گذشته با فلز مس و برنج تولید می‌شدند ولی در حال حاضر با توجه به سبکی و مقاومت به اکسیداسیون و تبادل حرارتی بالاتر با فلز آلومینیوم جایگزین شده است.

این محصول با کیفیت بالا عرضه می‌شود و کلیه مشتریان ما از جمله خودروسازها هم از این محصول خیلی راضی هستند و هرچه تجربه ما در تولید این محصول افزایش یافته، واردات آن نیز کاهش یافته و در حال حاضر ما به خودکفایی در زمینه تولید آن رسیده‌ایم.

علاوه بر آن محصول آلیاژ ۵۰۰۰ نیز از سال ۸۴ در دستور کار شرکت قرار گرفته است که این محصول هم به صورت ورق و هم به صورت پلیت جزو توانمندی‌های انحصاری و دانش‌بنیان این شرکت است.

انتظار این می‌رود که حمایت بیشتری از این گونه شرکت‌های خلاق به عمل آید تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی به بازار جهانی نیز ورود داشته باشند. با توجه به اینکه محصول آلومینیوم کلد با مطالعه و تحقیق کارشناسان داخلی این شرکت صورت پذیرفته است با قائل شدن امتیازات بیشتر، حمایت از پروژه‌ها برای افزایش آگاهی شرکت های دانش بنیان، زمینه رشد بیشتری برای کشور فراهم خواهد شد.