بازدهی ۶۳ درصدی «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه»

شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در سال ۱۳۶۶ باهدف گسترش خصوصی‌سازی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه صنعت مس به‌صورت سهامی خاص به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۳۸۳ به سهامی عام تغییر یافت و سهام شرکت نیز در سال ۱۳۹۳ در شرکت فرابورس بازار پایه توافقی پذیرفته شد. در سال ۱۳۹۵ نیز بازار معاملات سهام شرکت از بازار پایه به بازار دوم شرکت فرابورس ایران انتقال یافت و سهام آن در سال ۹۶ در بازار عادی فرابورس با نماد «سرچشمه» مورد معامله قرار گرفت. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه جزو شرکت‌های فرعی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است.

 حوزه‌های فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه

علی ارجمندی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه درباره حوزه فعالیت‌های این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه گسترده و متنوع است که به‌صورت عمده در ۶ گروه عمده تقسیم می‌شود. یک بخش فعالیت‌های این شرکت مربوط به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری در بازار بورس کشور، سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر، مشارکت در احداث واحدهای تولیدی زودبازده و طرح‌های موضوع اهداف راهبردی شرکت است. بخش دیگر فعالیت‌های شرکت مربوط به فعالیت‌های معدنی شامل زمین‌شناسی و مهندسی معدن، اکتشاف، استخراج و حمل مواد معدنی، تجهیز و تدارکات معدنکاری است.

ارجمندی در ادامه خاطرنشان کرد: فعـالیت‌های جامع پیمانکاری (طراحی، مهندسی و اجرا) شامل تهیه اسناد مناقصه، حضور در مناقصات و اجرای انواع پروژه‌های صنعتی به‌صورت ارائه خدمات مهندسی طراحی و مدیریت پروژه‌های صنعتی، مهندسی کارگاهی و نظارت بر عملیات اجرایی سیویل، سازه، نصب و راه‌اندازی بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه است.

وی با اشاره به این موضوع که شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه فعالیت‌های تولیدی نیز دارد، خاطرنشان کرد:‌ فعالیت‌های تولیدی شرکت شامل تولید مواد شیمیایی و معدنی، تولید محصولات پایین‌دستی مس و فلزات غیرآهنی، طراحی و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی است. همچنین این شرکت در حوزه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی نیز در زمینه واردات و صادرات فروآلیاژهای محصولات بالادستی و پایین‌دستی مس، مواد و تجهیزات موضوع اهداف شرکت، فعالیت دارد. خدمات جامع پشتیبانی و تخصصی شرکت شامل خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشت و درمان، تعمیرات و نگهداری، تاسیسات و ساختمان، خدمات رایانه‌ای و فناوری اطلاعات، مدیریت شبکه، حمل‌و‌نقل، کشاورزی، خدمات رستورانی و مهمانسراها، خدمات مالی و اعتباری و ...  است.

 ویژگی منحصربه‌فرد یک شرکت معدنی

ارجمندی در پاسخ به این پرسش که شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه چه ویژگی منحصربه‌فردی دارد تصریح کرد:‌ شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بزرگ‌ترین هلدینگ پیمانکاری در مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران است. این شرکت توانایی انجام پیمانکاری در تمام حوزه‌ها از قبیل معدن، ساختمان، برق، انرژی و... را دارد، بنابراین این شرکت می‌تواند تمام پروژه‌های پیمانکاری را در سایر شرکت‌ها انجام دهد. همچنین این شرکت دارای ماشین‌آلات معدنکاری قابل‌رقابت در سطح کشور بوده و علاوه بر این در حوزه ساختمان پروژه‌های ساختمانی متعددی را به انجام رسانده است. در سایر حوزه‌ها نیز دارای شرکت‌های تخصصی در هر حوزه مربوط به خود است. وی همچنین تاکید کرد: پشتیبانی مالی سهامداران عمده و سهامداران خرد از مزیت‌های این شرکت است که باعث شده شرکت بتواند تعهدات و پروژه‌های متعددی را راهبری کند.

 عملکرد شرکت در نیمه نخست سال‌جاری

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با اشاره به عملکرد این شرکت در نیمه نخست سال جاری عنوان کرد:‌ شناسایی سود خالص ۲ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال طی دوره ۶ ماهه سال‌جاری اتفاق افتاده که بر اساس آن اهداف بودجه‌ای شرکت محقق شده که سود حاصل‌شده بیش از اهداف در نظر گرفته‌شده است که عمدتا این افزایش به دلایلی چون افزایش ۱۹۵۷ درصدی (۲۰ برابری) درآمد ارائه خدمات بابت درآمد حاصل از قرارداد فی‌مابین با شرکت ملی صنایع مس ایران بابت پروژه فلوتاسیون مس سرباره، افزایش ۶۶۷ درصدی درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی بابت فروش دو قطعه زمین واقع در کرمان، افزایش ۵۷۴ درصدی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بابت متنوع کردن پرتفوی بورسی و استفاده از فرصت بازار سرمایه جهت شناسایی سود است که سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با ۵۰ درصد بیشترین سهم را در این سرمایه‌گذاری داراست.

ارجمندی ادامه داد: بازده سهام شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در نیمه نخست سال‌جاری با احتساب اینکه قیمت سهم در تاریخ ۰۵/ ۰۱/ ۱۳۹۹ عدد ۶۲۱۷ ریال به ازای هر سهم و در ۳۱ شهریورماه، ۹۹۸۵ ریال به ازای هر سهم بوده است و طی این دوره تقسیم سود ۱۷۰ ریالی به ازای هر سهم داشته‌ایم ۶۳درصد بوده است.

 برنامه‌هایی برای نیمه دوم سال‌جاری

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای نیمه دوم سال جاری در دست اقدام دارید، گفت: با توجه به اینکه فعالیت‌های این شرکت تحت تاثیر مستقیم قراردادهای منعقده با شرکت ملی صنایع مس ایران است و با توجه به مجموعه عوامل، پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای عملیاتی این شرکت نسبت به سال مالی قبل افزایش داشته باشد. همچنین با توجه به شناسایی سود خالص ۲۴۱۸ میلیارد ریال طی دوره ۶ ماه نخست سال‌جاری اهداف بودجه‌ای، پیش‌بینی شرکت بر این است که در نیمه دوم سال‌جاری حداقل ۵ هزار میلیارد ریال سود خالص برای سهامداران محقق شود. برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نیمه دوم سال نیز شامل ادامه ساخت کارخانه فلوتاسیون سرباره به مبلغ ۴۵۰۰ میلیارد ریال به روش EPC، اجرای پروژه پیمان مدیریتی حمل اسید مجتمع مس سرچشمه و ساخت و پیش‌فروش واحدهای اداری دفتر مرکزی قبلی شرکت است.

ارجمندی در ادامه خاطرنشان کرد: معادن مس چهار گنبد که این شرکت مالکیت ۴۰ درصدی آن را بر عهده دارد در سال ۹۸ پس از چند سال باطله‌برداری به عیار مرغوبی از مس رسیده است. با توجه به ذخیره ۵ میلیون تنی معدن، اخیرا شرکت ملی صنایع مس ایران برای خرید این معدن ابراز تمایل کرده که مذاکرات آن در حال انجام است؛ واگذاری معدن می‌تواند سود خوبی برای شرکت داشته باشد.

وی افزود: سایر برنامه‌های ما شامل مشارکت در پروژه تولید کود شیمیایی به همراه شرکت ملی صنایع مس ایران، اخذ مجوز تولید محصولات شیمیایی توسط شرکت فرید گسترش، اخذ مجوز تولید محصولات پتروشیمی پلی‌اتیلن ترفتالات توسط شرکت پتروشیمی بعثت کردستان، پیشنهاد مشارکت با شرکت ملی صنایع مس ایران در تولید لاستیک‌های صنعتی، برنامه‌ریزی جهت خرید واگن باری و ایزوتانک به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک برای شرکت ناوصنعت، افزایش سود شرکت‌های معدنی نسبت به سال ۹۸ با افزایش خاک‌برداری و فعالیت‌های معدنی در سال ۱۳۹۹ و توسعه و ارتقای ناوگان معدنی، پیگیری جهت عرضه سهام شرکت آریان ماهتاب گستر در بازار سرمایه در سال ۹۹ با مشارکت سایر سهامداران، عرضه اولیه شرکت صنایع مس افق کرمان در شرکت فرا بورس ایران، تامین منابع مالی برای بازارگردان سهام شرکت در بازار سرمایه و شروع انجام مراحل پذیرش و عرضه سهام شرکت راهیان سهام در بازار سرمایه است.

 برنامه‌های توسعه‌ای مس سرچشمه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه همچنین در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت عنوان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شرکت عمدتا بر ۳ محور متمرکز است، نخست، انجام پروژه جدید با شرکت ملی صنایع مس ایران که در این خصوص به‌غیراز پروژه‌های پیمانکاری، چند طرح صنعتی بزرگ در سطح استان کرمان در حال برنامه‌ریزی و رایزنی با مشارکت شرکت ملی صنایع مس ایران و سایر شرکت‌ها است. محور دوم افزایش فعالیت و حضور در بازار سرمایه است؛ تاکنون حدود سه هزار میلیارد ریال (بهای تمام‌شده) در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تا سطح پنج هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که امیدواریم بازده مناسبی برای سهامداران داشته باشد. در بخش سوم نیز تلاش جهت جلب پروژه از سایر شرکت‌ها با افزایش فعالیت در راستای جذب پروژه خارج از محدوده شرکت ملی صنایع مس ایران از اقدامات جدید این شرکت است.

 وضعیت سهام شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه درباره وضعیت این شرکت در بازار سرمایه نیز عنوان کرد:‌ سهام این شرکت در بازار سرمایه در یک سال اخیر، از رشد مناسبی برخوردار بوده، اما در اوج بازار نیز جزو معدود سهامی بود که نتوانست به ارزش ذاتی خود نزدیک شود، درحالی‌که بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اوج قیمت خود نزدیک به صددرصد NAV معامله شدند؛ اما این شرکت در اوج بازار نیز نتوانست از ۵۰ درصد NAV بالاتر صعود کند که این موجب حسرت سهامداران و بازماندگی سهم از بازار شده است. همچنین ریزش و افت بازار نیز تاثیر چشمگیری در سهم داشته است؛ به‌طوری‌که در حال‌حاضر مس سرچشمه با قیمتی معادل ۳۰ درصد از ارزش ذاتی سهم معامله می‌شود. این امر باعث شده که شرکت ضمن رایزنی با سهامداران عمده، جذب بازارگردان قوی، تجهیز منابع مالی، زمینه را برای رسیدن سهم به ارزش ذاتی فراهم کند.

ارجمندی در خصوص ارزش سهام شرکت گفت: بر اساس نظر کارشناسان و تحلیلگران قیمت کنونی سهام ۳۰ درصد NAV (ارزش ذاتی) است. با توجه به ظرفیت رشد عالی سهم و همچنین بازارگردانی سهم، امید است سهم روند رو به رشد خود جهت رسیدن به ارزش ذاتی را طی کند؛ اما با توجه به ضریب بتا سهم که بیش از ۸/ ۰ است، نوسانات نرخ بازدهی سهم معادل نوسانات نرخ بازدهی بازار (شاخص کل) است، بنابراین رشد و ریزش قیمت سهم تابعی از رشد و اصلاح شاخص بورس و فرابورس بوده است.

وی در ادامه به جذابیت‌های سهام این شرکت اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین عواملی که سبب جذابیت سهام این شرکت هستند، یکی کیفیت سود سرچشمه از لحاظ پایداری سود است، به این معنی که پایداری سود از طریق ضریب زاویه سود سال‌جاری به سود دوره قبل اندازه‌گیری می‌شود. هرچه ضریب زاویه به سمت یک (زاویه ۴۵ درجه) نزدیک‌تر شود، سود باکیفیت‌تر خواهد بود. مطابق محاسبات کارشناسی صورت گرفته ضریب زاویه سود خالص شرکت معادل ۱/ ۱ است که نشان از پایداری سود است. عامل دیگر ریسک پایین سهام شرکت است که مطابق محاسبات کارشناسی صورت‌گرفته ریسک کل شرکت که شامل ۰۲/ ۰ درصد ریسک سیستماتیک و ۱/ ۰ درصد ریسک غیرسیستماتیک است.

ارجمندی ادامه داد: از سوی دیگر، اکثریت سهامداران حقیقی شرکت بازنشستگان و شاغلان مجموعه شرکت ملی صنایع ایران هستند که به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه واقف هستند، بنابراین با ضریب اطمینان بالا در شرایط رکود بازار و سایر عوامل کاهنده قیمت، سهم خود را واگذار نمی‌کنند.

 وی همچنین به تقسیم سود بالا اشاره و عنوان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری سرچشمه به‌طور میانگین طی پنج سال اخیر بیش از ۸۰ درصد از سود خود را تقسیم کرده و این مساله باعث جذابیت سهم برای سهامداران است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه همچنین خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه مالک ۱۰ درصدی سهام شرکت آرین ماهتاب گستر است که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنعت برق ایران است که در حال‌حاضر ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارد. نکته قابل‌توجه اینکه سهامداران شرکت آرین ماهتاب‌گستر اقدامات لازم جهت پذیرش و عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه را انجام می‌دهند.

ارجمندی همچنین به سهیم بودن در سایر شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه همچنین مالکیت ۶۲ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری راهیان سهام را دارد. این شرکت با سرمایه فعلی ۴ هزار میلیارد ریالی به‌عنوان یک هلدینگ معدنی ساختمانی مالک چندین شرکت پیمانکاری معدنی و ساختمانی است. اقدامات لازم جهت پذیرش و عرضه آن در بازار سرمایه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه مس سرچشمه مالک ۵۲ درصد شرکت صنایع مس افق کرمان است، افزود: شرکت افق در جایگاه یک هلدینگ قوی و نیرومند که در چرخه صنعت مس فعالیت می‌کند با سرمایه ثبتی ۲۵۰۰ میلیارد ریال دارای شرکت‌های زیرمجموعه فعال در چرخه صنعت مس است. این شرکت با برخورداری از توان شرکت‌های زیرمجموعه خود در حوزه‌های مختلفی چون مهندسی، عمرانی، خدماتی، تولیدی و درمانی فعالیت می‌کند. عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار فرابورس ایران در ماه آتی صورت می‌پذیرد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در پایان خاطرنشان کرد: شرکت تمام تلاش خود را جهت افزایش سودآوری و حفظ صیانت از دارایی سهامداران به‌کار خواهد بست و در این‌خصوص نیز از پیشنهادهای سازنده سهامداران این شرکت استقبال خواهد کرد.