موفقیت گروه فنرسازی زر در بومی‌سازی تکنولوژی و شناسایی سود

در این جلسه مهدی صدری، مدیرعامل شرکت فنرسازی به ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره پرداخت و به پرسش‌های سهامداران حاضر در جلسه پاسخ داد. همچنین گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت از سوی حسابرس به استماع حاضران جلسه رسید.دستورات جلسه از سوی ریاست جلسه مجمع به رای‌گیری میان حاضران گذاشته شد و طی آن صورت‌های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ به تصویب حاضران رسید.از نکات با اهمیت جلسه مجمع یادشده دستیابی این شرکت به سود ۴۰ ریالی به ازای هر سهم در سال مالی مورد گزارش است.

بر همین پایه در حاشیه جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت «فنرسازی زر» گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت به انجام رسید که طی آن مهندس صدری دلایل شناسایی سود این شرکت در سال مالی مورد گزارش را با خبرنگار ما در میان گذاشت. زیان‌دهی، امری که از اسفندماه سال ۹۱ این مدیرعامل «زر» در بدو ورود با آن مواجه شده است و اکنون پس از چند سال صبوری و حل تک تک مشکلات عمیقی که شرکت در سال‌های متمادی با آنها دست و پنجه نرم کرده است، با هدایت مدیرعامل و همدلی مدیران و متخصصان شرکت در سال ۹۶ به ثمر نشسته است.

شرکت فنرسازی زر دقیقا نمادی از اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور است به‌طوری که به گفته صدری این شرکت توانسته است در برابر تحریم‌ها، اقدام به بومی‌سازی تکنولوژی قدیمی خود و احیای مجدد آن بکند. اقدام به این کار در حالی رخ داده است که در شرایط مشابه خارجی باید ارقام قابل توجه ارزی از مملکت خارج می‌شد اما با تکیه بر توان مهندسان داخل شرکت فنرسازی زر، دستیابی به تکنولوژی به نحو بهتر میسر شده است.

مدیرعامل «فنرسازی زر» با اشاره به این مطلب که سال نخست مدیریت وی که به سال ۹۱ بازمی‌گردد شرکت زر در میان مشتریان از اعتماد لازم برخوردار نبود، تصریح کرد: در ماه‌های نخست ابتدا به سمت تغییر روش فروش رفتیم و با همراهی هیات مدیره توانستیم فروش که به شکل اعتباری انجام می‌شد را به فروش نقد و خرید مواد اولیه را به شکل اعتباری درآوردیم.  در همین سال تمام بدهی‌های شرکت به موسسات و بانک‌ها، اداره دارایی و بیمه تامین اجتماعی پرداخت و تسویه شد. به این ‌ترتیب سال ۹۲ به سال «احیای زر» تبدیل شد و در همان سال تولید شرکت از ۲۴۰۰ تن به ۴۷۰۰ تن (یعنی دو برابری تولید) رسید.وی ادامه داد: در سال ۹۳ نیز تولید ما به حدی ارتقا یافت که در آمار تولید ماهانه به میزان یک‌هزار تن نیز به ثبت رسیده است. در این سال شرکت معادل ۶ هزار و ۷۰۹ تن یعنی ۸/ ۲ برابر تولید داشت. صدری با تشریح سال به سال وضعیت کلی شرکت «زر» اظهار کرد: سال ۹۴ یعنی سومین سالی که مدیریت در اختیار بنده بود، در هیات مدیره به سال فروش نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ توسعه بازارها را در دستور کار قرار دادیم به‌طوری که در حوزه بازار یدکی داخلی، فروش صادراتی و کارخانه‌ها، تمامی وضعیت‌ها را تحلیل و بررسی کردیم و مطابق آمارهای موجود در بازار برنامه راهبردی را برنامه‌ریزی کردیم. صدری گفت: اما در همین سال متاسفانه اقتصاد ما با رکود مواجه شد و طی آن پروژه‌های عمرانی کشور جملگی متوقف شدند، همین امر بر سفارش‌های ما از سوی مشتریان داخل کشور اثر گذاشت و فنرهایی که در خودروهای سنگین مصرف می‌شدند با عدم اقبال روبه‌رو شد.

همین عامل سبب شد که برنامه ۹۴ ما تحت‌الشعاع قرار گرفته و برنامه تولید روی ۶ هزار تن و فروش روی ۴۹۰۰ تن ایستاد.

وی افزود: رکود در سال ۹۴ به سال ۹۵ نیز کشیده شد و وخامت اوضاع شدیدتر شد.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر با اشاره به این مطلب که علاوه بر ادامه رکود در سال ۹۵، بحث توقف دستگاه تولید فنر پارابولیک را داشتیم، خاطرنشان کرد: این دستگاه پس از ۲۰ سال فعالیت دچار نقص و سپس متوقف شد.

وی درباره این رویداد غیرمنتظره برای «زر» اظهار کرد: با تمامی کشورها از جمله کشور سازنده برای برگرداندن دستگاه به شرایط قبلی مذاکره کردیم اما حتی برنامه‌نویس اصلی دستگاه حاضر به همکاری نشد.

از سوی دیگر با ژاپنی‌ها به مذاکره پرداختیم که ارقام میلیاردی را پیشنهاد کردند که در توان شرکت زر نبود.

به موازات از طریق شرکت‌های برنامه نویس داخلی و انجام جلسات متعدد با آنها نتیجه‌ای به دست نیامد. تنها راهی که برای شرکت باقی مانده بود توان متخصصان و مهندسان داخل شرکت زر بود. ظرف دو ماه و نیم نه تنها برنامه‌نویسی مجدد روی دستگاه صورت گرفت بلکه اشکالات قبلی دستگاه نیز اصلاح شد.

وی تاکید کرد که این اقدام با تکیه بر توان و نیروی متخصصان متعهد به «زر» و تنها با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان محقق شد.

اکنون با بومی‌سازی دستگاه یادشده کاربری آن همراستا با تقاضای ماست و چنانچه نیاز به تغییراتی هم باشد اکنون این توان در خود شرکت «فنرسازی زر» مهیاست.مدیرعامل فنرسازی زر از خروج شرکت «زر» از زیان در سال ۹۶ به سهامداران خبر داد و گفت: این شرکت در سال ۹۶ معادل ۴۰ ریال سود به ازای هر سهم به دست آورد. وی درخصوص عملکرد مالی سال ۹۶ تصریح کرد: در سال ۹۶ به اغلب تقاضا و سفارش‌های مشتریان پاسخ مطلوب داده‌ایم و اگر در سال جاری وضعیت تحریم‌ها اجازه دهد و بازارهای صادراتی دچار بحران نشوند، همچنان به مشتریان خارجی محصول با کیفیت ارائه خواهیم داد.

صدری گفت: هدف ما برای سال ۹۷ صادرات به میزان یک‌میلیون دلار است. این در حالی است که صادرات شرکت در سال ۹۶ معادل ۵۶۷ تن بود که نسبت به سال ۹۵ که معادل ۲۷۲ تن بود، رشد بیشتر از دو برابری را تجربه کردیم.وی در این میان تصریح کرد که تولید و فروش شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۱ بیش از ۳ برابر رشد داشته است.

10 (2)

10 (4)

 

10 (1)