تدارک فرش قرمز در توریسم یزد

زمانی که نام منطقه آزاد به میان می‌‌‌آید مناطقی مانند کیش‌‌‌، ارس و ... به ذهن می‌‌‌رسد. آنچه در یزد تحت عنوان منطقه آزاد گردشگری نام می‌‌‌بریم چه تفاوتی با سایر مناطق آزاد دارد و قرار است چه فعالیت‌‌‌هایی در این منطقه انجام شود؟ محسن حاجی‌‌‌سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: منطقه آزاد گردشگری در تعاریف قانونی کشور نیامده، ‌‌‌ آنچه استاندار در این باره به آن اشاره می‌کند منطقه‌‌‌‌‌‌ای است که بتواند به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری و افرادی که علاقه‌‌‌مند به حضور و ورود در این صحنه هستند امتیازهایی بدهد که نظیر آن را در سایر استان‌‌‌‌‌‌ها و مناطق کشور نداشته باشیم.  او با بیان اینکه شکل‌‌‌گیری مناطق آزاد گردشگری در مناطقی که مستعد رشد و توسعه در این حوزه هستند این کمک را به سرمایه‌گذاران می‌کند که سرمایه‌گذاری منطقی در عرصه صنعت توریسم داشته باشند، ‌‌‌ اضافه می‌کند: در حال حاضر کسانی که در این حوزه سرمایه خود را به کار انداخته‌‌‌اند بیشتر به واسطه علاقه‌‌‌‌‌‌مندی و از سر دغدغه این کار را انجام می‌دهند اما چنانچه بخواهند محاسبات اقتصادی خود را داشته باشند باید سرمایه‌‌‌شان را به حوزه‌‌‌ای ببرند که منفعت بیشتری را نصیب‌‌‌شان می‌کند.  رئیس کانون راهنمایان گردشگری ادامه می‌دهد: مقوله‌ای که استاندار از آن صحبت می‌کند ایجاد منطقه‌ای است که به شکل آزادانه‌تری بشود از سرمایه گذار در این صنعت حمایت کرد. با این حال این طرح تا اجرایی شدن مراحلی دارد که باید طی شود از جمله اینکه دولت پیشنهاد آن را در مطرح کرده و ما بتوانیم بر اساس قوانین بالادستی این کار انجام دهیم.

به گفته حاجی‌‌‌سعید چنانچه این منطقه آزاد شکل بگیرد گام بزرگی در عرصه توریسم کشور راه افتاده و ما شاهد ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این مناطق خواهیم بود. او با بیان این مطلب می‌‌‌گوید: برای اجرایی شدن این طرح ابتدا باید مطالعات مرتبط با آن انجام و یک منطقه کوچک انتخاب شده و در ادامه بر محدوده این منطقه افزوده شود به طوری که کل استان یزد و سپس استان‌‌‌های مجاور را هم شامل شود. به این ترتیب ما یک مثلث طلایی گردشگری خواهیم داشت که در یک افق سه الی چهار ساله بتواند فضای مساعدی را برای جذب سرمایه‌‌‌ افراد علاقه‌‌‌مند به این صنعت ایجاد کرده و به شکل محسوسی به توسعه توریسم کمک کند. رئیس کانون راهنمایان گردشگری با بیان این مطلب که در حال حاضر شاهد حضور سرمایه‌گذاران در کسب و کارهای خرد و کوچک گردشگری هستیم، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: این در حالی است که در سرمایه‌گذاری‌‌‌های کلان‌‌‌تر مانند ساخت هتل ۵ ستاره با امکانات خاص حتی در شهری مانند اصفهان که مهم ترین شهر گردشگری کشور است با چالش مواجهیم و سرمایه‌گذاران برای انجام این کار ابراز تمایل نمی‌‌‌کنند. در یزد، شیراز و سایر شهرهای گردشگری کشورمان نیز شاهد حضور سرمایه‌گذاران با سرمایه‌‌‌های کلان نیستیم در حالی که در صنعتی مانند فولاد چنین سرمایه‌گذارانی وجود دارد.

او دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به حضور در صنایع دیگر را به حمایت‌‌‌های دولتی و بازگشت سرمایه مرتبط می‌‌‌داند و اضافه می‌کند: ما امیدواریم با شکل‌گیری مناطق آزاد گردشگری و تسهیل قوانین و حمایت‌‌‌های دولتی بتوانیم شاهد رونق صنعت توریسم در کشور باشیم همچنان که تجربه موفق آن را در سایر کشورها داریم و ایران اولین کشوری نیست که این موضوع را پیگیری و دنبال می‌کند.  حاجی‌‌‌سعید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عنوان منطقه آزاد گردشگری نباید باعث ایجاد این سوءتفاهم در تصمیم‌گیران، تصمیم‌‌‌سازان و نمایندگان مجلس شود که این آزادی به معنای آزادی عمل گردشگر در انجام کارهای خلاف عرف و فرهنگ جامعه ایران است، ‌‌‌ ادامه داد: زمانی که از منطقه آزاد گردشگری صحبت می‌‌‌کنیم منظورمان مشابه قواعدی است که در مناطق آزاد تجاری وجود دارد و کمک‌‌‌های مالی دولتی، ‌‌‌ حذف عوارض و .. را شامل می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این حوزه منطقی شود و به این ترتیب شاهد ورود سرمایه به صنعت توریسم کشور باشیم.

او درباره لغو روادید و نتایج آن نیز می‌گوید: با لغو روادید آژانس‌‌‌ها شروع به جذب گردشگر کرده و در حال مذاکره با شرکای کاری‌‌‌‌‌‌شان در کشورهای دیگر هستند و امیدواریم به زودی شاهد رونق توریسم ورودی باشیم.

گفته‌‌‌های این فعال حوزه گردشگری نشان می‌دهد شکل‌گیری مناطق آزاد گردشگری در ایران قادر است به توسعه صنعت توریسم در برخی استان‌‌‌ها و مناطق منجر شده و در نهایت زیرساخت مرتبط با گردشگری را بهبود بخشد. با این حال نباید انتظار داشت این اتفاق در یک ماه و دو ماه آینده بیفتد بلکه همچنان که حاجی‌‌‌سعید در گفته‌‌‌های خود به آن اشاره کرد این روند حداقل به یک سال زمان نیاز دارد‌‌‌، به شرط آنکه از سوی دولت به شکل مستمر پیگیری شود تا شاهد تصویب قوانین مرتبط با آن باشیم.