رکود جبران‌ناپذیر بازار گردشگری

او معتقد است چنین رویه‌ای باعث حذف کشورمان به عنوان مقصد گردشگری علاقه‌مندان جاده ابریشم خواهد شد. او در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا در صنعت گردشگری شاهد شکل‌‌گیری یک سوءتفاهم بودیم‌،‌ می‌گوید: ناآگاهی نسبت به این صنعت باعث شد نه‌تنها تصمیم‌های درستی در این زمینه گرفته نشود بلکه در مواردی شاهد بودیم با استدلال مقابله با شیوع کرونا، متولیان و مسوولان تصمیم‌هایی گرفتند که در نهایت به شیوع بیشتر بیماری انجامید و در عین حال خسارت‌های جدی به صنعت توریسم وارد کرد. پورفرج می‌افزاید: ما از ابتدای پاندمی ‌از طریق وزارت گردشگری به ستاد کرونا اعلام کردیم باید گردشگری داخلی تحت عنوان گردشگری امن با رعایت تمام پروتکل‌‌ها و از طریق آژانس‌‌ها صورت بگیرد. این شیوه از گردشگری نه‌تنها ارزان است بلکه قادر است خدمات حرفه‌ای به گردشگر ارائه دهد ضمن اینکه ابتلا به ویروس را هم تا حد زیادی کنتر‌ل کند.

او ادامه می‌دهد: در تورها، رانندگان و راهنمایان دوره‌ها و آموزش‌های لازم را دیده‌ و تست کرونا هم داده‌اند. در این سفرها همچنین ماشین‌ها پیش از ورود گردشگران ضدعفونی شده و راهنما در انتخاب و شیوه پذیرایی در رستوران‌های بین‌راهی و درون‌شهری هم تمام مسائل را پیش‌بینی کرده است. توجه داشته باشیم که از شیوع کرونا بیش از یک‌سال می‌گذرد و مردم دیگر توان ماندن در خانه و قرنطینه را ندارند و برای این نیاز باید سفرهای امن در این ماه‌ها تدارک دیده می‌شد. در عوض شاهد بودیم نه‌تنها برنامه‌ای برای این کار ارائه نشد بلکه در عوض در هر تعطیلات شهروندان بدون آموزش‌های لازم سفر کردند که شاهد آن ترافیک جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های شمالی بود.  رئیس جامعه تورگردانان در این باره که این جامعه برای اقناع وزارت بهداشت در این زمینه چه کرده است، از درخواست‌های متعدد جامعه تورگردانان از وزارت گردشگری برای ترتیب این ملاقات خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و ما تنها از طریق مطبوعات و سایر رسانه‌ها خواسته‌های خود را با وزارت بهداشت مطرح کردیم هر چند گفت‌وگوی رودررو می‌توانست به تفاهم بیشتر در این زمینه منجر شود. او با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پیش از کرونا و از پاییز ۱۳۹۸ دچار وقفه شده است، عنوان می‌کند: این مدت طولانی صنعت گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرده که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ضرر دیده است. علاوه بر آن در این صنعت نیروی انسانی، سرمایه اصلی است. برای آموزش و دوره دیدن این نیروها زمان زیادی صرف شده و این قشر برای بازاریابی گردشگری ایران به کشورهای مختلف هم سفر کرده‌اند. متاسفانه با رکود شکل گرفته در صنعت توریسم ما درحال از دست دادن این نیروها هستیم و بهترین راهنمایان‌مان دارند از این صنعت خارج می‌شوند که با خروج آنها حتی به فرض اتمام پاندمی و عادی شدن شرایط ما با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود.  پورفرج ضمن انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌های مسوولان اضافه می‌‌کند: متاسفانه در این دوره ما شاهد اجرای برنامه‌های متعدد بودیم که برای اجرای آنها عنوان می‌شد پروتکل‌ها رعایت می‌شود اما هر گاه نوبت به توریسم می‌رسید دغدغه شیوع کرونا مطرح می‌شد، حالا هم حتی با وجود واکسیناسیون اجازه حضور گردشگر به ایران را نمی‌دهند.

او می‌افزاید: بحث الان ما این است که لااقل به کسانی که پاسپورت واکسن دارند ویزا بدهند. این توریست‌ها می‌خواهند جاده ابریشم را طی کنند که بخش عمده آن در ایران واقع شده و از کشورمان خود را به ترکیه برسانند. اگر این گردشگران نتوانند به ایران بیایند و ما مسیر جاده ابریشم را از دست بدهیم دیگر نمی‌توانیم گردشگران را به کشورمان برگردانیم و این توریست‌ها سراغ مقاصد جایگزین خواهند رفت. رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید: گردشگری که می‌خواهد طبیعت ایران را ببیند‌، واکسن زده است‌، دو روز پیش هم برای احتیاط تست کرونا داده و ارتباطش در ایران هم با افراد محدودی است چرا نباید اجازه ورود داشته باشد؟ توجه داشته باشیم که تصمیماتی که بدون استدلال گرفته می‌شود تنها به تعطیلی صنعت گردشگری منجر می‌شود.  او در این باره که کدام کشورها جایگزین ایران خواهند شد به همسایه‌های کشورمان اشاره کرده و می‌افزاید: جمهوری آذربایجان،‌ ارمنستان،‌ ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌‌توانند بازار ما را تصاحب کنند و پس از آن بازگرداندن مسافران بسیار دشوار خواهد بود. درحال‌حاضر هر کشوری که به امارات وارد می‌شود واکسن دریافت می‌کند و آنها از همین گزینه برای جلب بیشتر توریست استفاده می‌‌کنند. از این رو ما باید با توجه به جذابیت‌های فرهنگی و طبیعی کشورمان تلاش مضاعف داشته باشیم که آنها را برای ورود به ایران ترغیب کنیم نه اینکه جلوی پایشان انواع موانع را بگذاریم.