ابهام نوروزی در گردشگری فرهنگی

علاوه بر موارد گفته شده آماری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اعلام کرده تنها معطوف به موزه‌های وابسته به وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌شود. به این معنا که در این آمار صرفا، مراکزی که وزارت مذکور برای آنها بلیت می‌فروشد و اداره‌کل از منظر سازمانی خود اعلام آمار می‌کند، آمده‌اند و اینجاست که یک نقص همیشگی دوباره خود را نشان می‌دهد و آن هم نبود یک مرکز جامع متمرکز آماری برای همه موزه‌های کشور است. همچنان که ما برای همه سینما‌ها، تالارهای نمایش، مدارس و دانشگاه‌های کشور آمار مشخصی از مخاطبان یا محصلان داریم باید به یک آمار دقیق و فراگیر از موزه‌های کشور دست یابیم. در این آمار فراگیر باید تمام موزه‌هایی که توسط مراکز مختلف شکل گرفته‌اند ذکر شده باشند و در کنار آن بتوانیم آمار همه موزه‌هایی را که حتی خارج از وزارت میراث فرهنگی هستند به آن اضافه کنیم تا در نهایت بتوانیم به شناخت دقیق‌تری از ارتباط مخاطبان و موزه‌ها دست یابیم.

علاوه بر آن در آمار ذکر شده توسط مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها به اعلام بالاترین‌ها در تعداد بازدیدکنندگان اکتفا شده است درحالی‌که مهم‌تر از نقاط بالای جدول، باید رتبه‌بندی‌های دیگری را در نظر گرفت. بر این اساس ما نمی‌توانیم با سنجش کمی به مقوله موزه نگاه کنیم و با حجم بازدیدکنندگان آنها را با یکدیگر قیاس کنیم. موزه‌ها صرفا با کمیت بازدید سنجیده نمی‌شوند تا انتظار رقابت از آنها داشته باشیم،‌ هر چند که می‌توان دلیل عدم اقبال به برخی موزه‌ها را هم ارزیابی و در راستای برنامه‌ریزی بهتر برای معرفی آنها اقدام کرد.

نکته آخری که در آماردهی سال‌جاری موزه‌ها قابل‌توجه است به تعداد بازدیدکنندگان برمی‌گردد. در وضعیت کنونی آیا آمار بالای بازدید را می‌توانیم خبر خوبی بدانیم؟ آیا تناسبی بین ظرفیت بازدید و کیفیت بازدید از موزه‌ها وجود دارد و آیا در شرایط پاندمی ‌این آمار جای خوشحالی دارد و اگر بخواهیم آن را با پروتکل‌های تعریف شده برای موزه‌ها بسنجیم این آمار گویا رعایت پروتکل‌ها است؟ در کنار این آمار می‌توان پرسید چه اقدامی ‌برای مردم فراری از فاصله‌گذاری و خسته از روزهای قرنطینه که به‌دنبال فضاهای عمومی هستند اندیشیده شده است؟ یادمان باشد که از این آمار‌ها باید به شناخت و برنامه رسید و نباید این فضاها را در یک چرخه تکرار رها کرد.