پیاده‌روی در محله ارمنی‌های اصفهان

با این حال، خاطره‌ای که از گذشته تا الان از مسافرت به اصفهان در اذهان به ثبت رسیده چندان قابلیت تجربه دوباره برای نسل جدید را ندارد. به بیان ساده‌تر، تغییرات محسوس اما نه چندان شدید در چهره برخی جاذبه‌های تاریخی شاخص در اصفهان، حس گذشته را به بازدیدکنندگان و گردشگران القا نمی‌کند. نمونه شاخص از این پوست‌اندازی جاذبه‌های گردشگری اصفهان را می‌توان «اوضاع نامطلوب و ناپایدار» زاینده رود و مجموعه‌های مرتبط با آن عنوان کرد. زاینده‌رود برای برخی هفته‌ها به شکل موقت و نامناسب به آب روان مجهز می‌شود اما طولی نمی‌کشد «خشکی زننده» در این رود، منظره شهر تاریخی اصفهان را برای گردشگران غم‌انگیز می‌کند. اما در عین حال که تجربه‌های قدیمی سفر به اصفهان شاید دوباره قابل تکرار نباشد، نقاط کمتر شناخته‌شده در این شهر همچنان برای گردشگر ‌اولی‌ها می‌تواند پرجاذبه باشد. یکی از جاذبه‌های تازه شناخته شده برای گردشگران اصفهان‌رفته، محله سنگ‌فرش شده ارمنی‌ها –محله جلفا- است. وقتی صحبت از شهرهای تاریخی ایران می‌شود اصفهان با وجود بناهای تاریخی متعدد یکی از معروف‌ترین آنها به‌شمار می‌رود که اکثر بناهای آن به ثبت جهانی نیز رسیده است.

«دنیای‌اقتصاد» در گزارش این هفته به معرفی مکان‌هایی در اصفهان پرداخته که شاید بسیاری از گردشگران داخلی و حتی توریست‌های خارجی در سفر به این شهر تاریخی از این اماکن بازدید نکرده باشند. در کنار چهل ستون، نقش‌جهان، کلیسای‌وانک، سی‌وسه پل، خواجو، منارجنبان؛ قدم زدن در خیابان جلفا که منطقه ارمنی‌نشین این شهر است و در خود کافه‌های متعددی را جای داده خالی از لطف نیست؛ زیرا این خیابان دارای کافه‌های قدیمی با جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار همچون تابلوهای قجری، لوسترهای لاله عباسی، رادیوهای قدیمی و... است. اگر در هنگام قدم زدن در این خیابان گردشگران احساس گرسنگی کردند می‌توانند خوردن ساندویچ‌های کوچک و با طعم متفاوت که در این خیابان به فروش می‌رسد را نیز تجربه کنند. یکی از مکان‌های بکر در اصفهان حضور شربت‌خانه‌های قدیمی است که در آن انواع شربت‌های سنتی و بستنی را برای گردشگران سرو می‌کنند.

از خوردنی‌های معروف این شهر می‌توان به بریانی، خورشت ماست و دوغ همراه با گوش‌فیل اشاره کرد اما اگر گردشگران بخواهند از بهترین کیفیت این خوراکی‌ها استفاده کنند باید به رستوران‌های معتبر مراجعه کنند؛ زیرا نحوه پخت این غذاها در طعم آنها بسیار تاثیرگذار است. عمارت عالی قاپو نیز یکی از مکان‌های دیدنی شهر اصفهان است که به علت اینکه در گذشته تصمیمات مهم دولت در آنجا گرفته می‌شد برای جلوگیری از بیرون رفتن صدا، حفره‌هایی خاص در دیوار آن ایجاد کرده‌اند که همین امر زیبایی و جلوه خاصی به این اتاق داده است. در سال‌های اخیر زاینده رود اصفهان خشک شده ودیگر از آب‌های خروشان در آن خبری نبود اما اگر در حال حاضر به این شهر سفر کنید خواهید دید که مجددا این رودخانه مملو از آب شده و با بازگشت آب به این رودخانه یکی از تفریحات ساکنان این شهر، آوردن وعده‌های غذایی که در خانه آماده کرده‌اند به فضای سبز اطراف این رودخانه است تا با خانواده از هوای مرطوب و خنک کنار رود استفاده کنند.

هوای اصفهان کویری است و به همین دلیل اختلاف دمای روز و شب اصفهان کاملا ملموس است. اگر از میدان آزادی به سمت اصفهان بخواهید حرکت کنید در ساعات اوج ترافیک حدود پنج ساعت و نیم در راه خواهید بود و در ساعات بدون ترافیک نیز پس از چهار ساعت و عبور از کاشان به مقصد خواهید رسید. کوه «صفه» در اصفهان به یک مجموعه تفریحی و گردشگری مهم تبدیل شده که انواع تفریحات کوهی شامل تله‌کابین، زیپ‌لاین و... درآن برقرار است. این مجموعه در مسیر اصفهان- شیراز قرار دارد. طبق بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» برای اقامت در هتل‌های اصفهان گردشگران با وعده صبحانه باید از شبی ۲۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای دو نفر در هتل‌های سه ستاره به بالا هزینه کنند. علاوه بر آن در این شهر خانه‌های تمیز و مبله‌ای نیز وجود دارد که توسط بنگاه‌ها یا ساکنان این شهر از شبی ۱۷۰ هزار تومان به بالا اجاره داده می‌شوند که تعداد نفرات آن شناور بوده و حدود ۶ نفر را پذیرا هستند که تمام وعده‌های غذایی با خود گردشگران است. اگر قصد سفر به شهر اصفهان با تور را دارید بد نیست بدانید که با اقامت در هتل‌های ۵ ستاره برای مدت سه روز و دو شب بین ۶۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان باید هزینه کنید.