حسین سعیدی، مدیرکل گمرک قشم به «ایرنا» گفت: این مسافران از ورودی و خروجی‌های گمرکی قشم شامل اسکله‌های شهید ذاکری، بهمن، لافت، درگهان، پُهل و فرودگاه قشم تردد کرده‌اند. سعیدی افزود: تا ابتدای مهرماه امسال ۶۴۹ هزار و ۸۶۶ دستگاه خودرو شامل کامیون، اتوبوس، وانت و سواری از طریق اسکله لافت و پهل عبور کرده‌اند که در مقایسه با سال قبل ۴ درصد رشد داشت. وی ادامه داد: در همین مدت ۳۷۱ تن کالا به ارزش بیش از چهار میلیون و ۷۲۴ هزار دلار زیر پوشش رویه ورود موقت از گمرک قشم وارد سرزمن اصلی شد. سعیدی با اشاره به ثبت ۳۱۱ فقره اظهارنامه ورود موقت خاطرنشان کرد: کانتینرهای خالی به مدت ۶ ماه و خودروهای سواری ساکنان جزیره قشم به مدت یک ماه به سرزمین اصلی ورود موقت شدند. جزیره قشم به وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، دارای جاذبه‌های مختلف گردشگری از جمله غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل‌های دریایی حَرا، جزایر ناز، خلیج دلفین‌ها، دره ستاره‌ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.

همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی‌ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، چاه‌های تلا، موزه لنج‌سازان روستای گوران و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است. قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است. این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی است و در مجاورت جنگل‌های حرا واقع در شمال جزیره قشم قرار دارد که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت‌شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است. این ژئوپارک تنوع عظیمی از چشم‌اندازهای زمین‌شناسی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه‌بر آن، تنوع اکولوژیکی، باستان‌شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

۶۱ کاشانه‌مهمان در روستاهای جزیره قشم مشغول به فعالیت هستند که ظرفیت مناسبی برای بوم‌گردی فراهم شده‌است. آب و هوای بهاری در نیمه دوم سال، باشگاه‌های غواصی، ورزش‌های هیجانی در دریا، هوا و زمین، انواع غذاهای دریایی و آداب و سنت‌های مردم بومی قشم، این جزیره را به یکی از مقاصد گردشگری جنوب ایران تبدیل کرده است. شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده‌است.