نقشه مدرن برای توریسم سنتی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» افتتاحیه اجلاس بین‌المللی کمیته گردشگری و خدمات وابسته با حضور نمایندگان ۶ کشور اسپانیا، پرتغال، بلغارستان، کره‌جنوبی، توگو و نیجریه و همچنین مسوولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نمایندگان شورای‌شهر تهران، جامعه هتلداران ایران و تشکل‌های کشور در حوزه گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌ها با میزبانی سازمان استاندارد ملی ایران برگزار شده است که به مدت دو روز با دو کارگروه با موضوع اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها  برگزار می‌شود.بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد: استاندارد‌سازی برای دو گروه از مراکز گردشگری، اقامتی و تفریحی وجود ندارد. گروه اول شامل رستوران‌های سنتی و گروه دوم اقامتگاه‌های میراثی است. ۱+۶ کشور با تشکیل یک گروه به رهبری ایران برای استاندارد‌سازی اقامتگاه‌های میراثی و رستوران‌های سنتی برای ثبت در سازمان جهانی استاندارد گام برداشته‌اند. ایران شروع‌کننده مرحله مقدماتی تدوین نقشه مدرن برای توریسم سنتی است که به دلیل داشتن  آثار و ابنیه تاریخی، تنوع اقوام و تنوع اماکن میراثی برای تبدیل شدن به  اقامتگاه‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی در جهان پیشتاز است.

با توجه به نیازهای گردشگران در حوزه خدمات و تجهیزات، ایمنی و بهداشت به‌منظور جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب و حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی و توسعه سرمایه‌گذاری در دو محور هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی مقامات گردشگری هفت کشور  به تدوین ضوابط و تعیین استانداردها پرداخته‌اند. متولیان استاندارد گردشگری در ایران مسوولیت استانداردسازی رستوران‌ها و هتل‌های میراثی و سنتی را برعهده گرفته‌اند. صنعت گردشگری و خدمات وابسته یک صنعت بین‌المللی است لازم به رعایت ‌هنجارهای بین‌المللی است. اما علاوه‌بر رعایت ‌هنجار، تاکید بر بهره‌مندی جاذبه‌ها، تنوع و مقاصد فرهنگی است. در سال‌های اخیر رویکرد جدیدی در صنعت گردشگری کشور رایج شده است  مبنی بر اینکه علاوه‌بر آنکه گردشگران در طول روز از جاذبه‌های تاریخی و سایت‌های تاریخی و گردشگری دیدن می‌کنند برای پذیرایی و اقامت شبانه در یک محیط برخاسته از فرهنگ ایرانی- اسلامی از جاذبه‌های اقامتگاه‌ها نیز بهره‌مند شوند. ایران در این زمینه ظرفیت منحصربه‌فردی داردو قصد بر آن است از این ظرفیت برای پوشاندن خلأ زیرساخت‌های کشور در زمینه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها استفاده شود.

 با ابلاغ ضوابط اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی‌ها  و در موازات این نشست و نشست‌های تخصصی دیگر و با توجه به ویژگی‌های خاص مناطق، بوم‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های تاریخی و پذیرایی به‌صورت جداگانه انجام خواهد شد و ورود سازمان بین‌المللی استاندارد و سازمان‌های ملی در مقوله استاندارد‌سازی این شرایط را فراهم خواهد کرد.برای دستیابی به این امر می‌توان ضوابط و استانداردهای اقامتگاه‌هایی باخدمات باکیفیت به‌کار برد و رویکرد پایدار را در صنعت گردشگری فراهم کرد که در زمان کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد.