بسته محافظ جنگل‌های شمال

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در نظر دارد از طریق استانداران سه استان شمالی، یک بسته محافظ برای جلوگیری از تغییر کاربری بقایای جنگل‌های هیرکانی –اراضی سبز طبیعی باقی مانده از روند جنگل‌خواری ویلاسازها و قاچاقچیان چوب- به اجرا دربیاورد. جنگل‌های هیرکانی که ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار آن در جمهوری آذربایجان قرار گرفته تنها موزه زنده به‌جا مانده از عصر یخبندان است که قدمتی ۴۰ میلیون ساله دارد. این جنگل‌ها در ۵ استان اردبیل، مازندران، گلستان، گیلان و شمال استان خراسان جای گرفته است. جنگل هیرکانی امسال در یونسکو – سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد- به ثبت جهانی رسید. به دنبال این ثبت جهانی، سازمان میراث‌فرهنگی با محوریت راهکار‌های حفاظت و برنامه‌ریزی از این موزه زنده نشست خبری با حضور محمد طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور، استانداران گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و مدیران کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی روز گذشته برگزار کرد.

در این نشست برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم این جنگل بکر جهانی یک بسته با ۸ محور مطرح شد؛ تدبیر اول درخصوص جابه‌جایی جاده ترانزیتی موجود در پارک ملی گلستان به محدوده خارج از عرصه حریم جهت ایجاد یکپارچگی است. اقدام دوم مربوط به ساماندهی خروج دام سراها از محدوده حریم حفاظتی به منظور جلوگیری از تخریب می‌شود؛ برنامه سوم شامل ترسیم و تجهیز جنگل‌های هیرکانی به تکنولوژی‌های روز دنیا از قبیل گشت هوایی، نصب دوربین مداربسته، استفاده از پهپاد و پایش هوا است. تدبیر چهارم نیز مربوط به جلوگیری از قاچاق چوب است؛ با توجه به اینکه بومی‌های منطقه نقش قابل‌توجهی در این امر دارند باید برای حل این مشکل به‌جای منع آنها از این کار ریشه مشکلات را از بین برد. همچنین برنامه پنجم در بردارنده برطرف کردن مشکلات اقتصادی روستاییان و ساکنان اطراف این جنگل است و در قدم ششم نیز به ساماندهی سیستم مدیریت گردشگری خواهیم پرداخت؛ که با فعال کردن این بخش می‌توانیم نیاز مالی ساکنان بومی را تامین و با حضور بیشتر گردشگران موجب رونق اقتصادی در این روستا‌ها شویم. برنامه هفتم مربوط به نصب سنسورهای حساس به دود آتش برای نظارت و حفاظت بیشتر می‌شود و در اقدام آخر مدیریت پسماندهای زباله‌های شهری، روستایی گردشگری در محدوده‌های ثبت شده در نظر گرفته شده که در این زمینه نیز سرمایه‌گذارهایی وجود دارند.

برنامه جذب گردشگر از دریا

مدیر کل میراث‌فرهنگی گلستان: گلستان بستر مناسب و جذابی برای گردشگران محسوب می‌شود؛ زیرا دسترسی آن به دریا، دشت و جنگل به راحتی امکان‌پذیر است و برای افزایش جذب گردشگران خارجی قصد داریم ورود گردشگران از راه‌های دریایی را نیز فعال کنیم که همین امر می‌تواند مزیت قابل‌توجهی برای گردشگران محسوب شود. در این نشست خبری معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری نیز تاکید کرد: که ما به‌عنوان متولی اصلی جنگل‌ها نقش مهمی را پس از ثبت جنگل‌های هیرکانی به عهده داریم به همین دلیل باید با میراث‌فرهنگی در آینده ارتباط بیشتری داشته باشیم.

ماجرای ویلا‌سازی به‌جای برنج‌کاری

استاندار مازندان عنوان کرد: اگر بخواهیم از ورود کشاورزان برنج‌کار به ویلا‌سازی جلو‌گیری کنیم باید در عرصه کشاورزی صرفه اقتصادی بیشتری ایجاد کنیم.