گردشگری از پایه‌های محکم رشد اقتصادی دبی است. این کشور با هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۰، اهداف مشخصی در جهت توسعه پایدار تعیین کرده است. این اهداف در راستای دیدگاه شیخ محمد بن راشد المکتوم، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی در جهت تبدیل اقتصاد امارات متحده عربی به اقتصاد سبز و توسعه پایدار تعیین شده است. طرح گردشگری پایدار دبی (DST) که یک مشارکت دولتی و خصوصی با همراهی جامعه مدنی است، از طریق به‌کارگیری اصول پایداری در تمام جنبه‌های گردشگری، در زمینه انرژی پاک و اهداف توسعه پایدار مشارکت می‌کند. DST تمامی سهامداران اقتصادی در بخش گردشگری از هتل‌سازان گرفته تا تورگردانان را گرد هم می‌آورد. این رویکرد کلی بر اساس هدف مشترک دستیابی به اقتصاد پایدار، پایه‌گذاری شده است و چهار هدف مشخص دارد؛ بهره‌وری مناسب انرژی، حفاظت محیط‌زیست، آگاهی و آموزش و مشارکت بخش‌های مختلف. DST در همکاری با نهادهای دولتی مختلف مانند شورای عالی انرژی، اداره برق و آب، شهرداری، مرکز عالی کربن و همچنین بخش خصوصی، کارشناسان و سازمان‌های غیردولتی فعالیت می‌کند. تمامی این مراکز دست در دست هم تلاش می‌کنند تا اهداف گردشگری پایدار دبی را با دستورالعمل‌های پایداری ملی تطبیق دهند.

پشتیبانی DST موجب شده موسسات گردشگری در مدیریت منابع خود کارآمدتر شوند که سبب گسترش کسب و کارها، رونق شهر و رشد اقتصاد به‌طور کلی شده است. تقریبا ۹۹درصد درآمد گردشگری برای حمایت اقتصاد محلی استفاده می‌شود. مشارکت اجتماعی، اشتغال‌زایی و کاهش فقر نیز به‌عنوان بخشی از برنامه‌های DST دنبال می‌شوند؛ چند برنامه‌ آموزشی برای کارکنان بخش گردشگری ایجاد شده تا آنها بتوانند نقش خود در حمایت از جامعه، توسعه سیاست‌ها و استانداردها را بهتر درک کنند؛ به‌طوری‌که از سال ۲۰۰۹، حدود ۲۵۰۰ کارمند گردشگری آموزش دیده‌اند. همچنین یک برنامه آموزشی ملی در حال تلاش برای معرفی امارات به دنیای فعالیت‌های گردشگری و توانمند ساختن زنان جهت پیوستن به این جریان است. تا به امروز موسسات گردشگری که با DST همکاری داشته‌اند، بیش از ۱۸۰۰ طرح ابتکاری مربوط به مشارکت جامعه را پشتیبانی کرده‌اند. از سال ۲۰۰۹، سازمان گردشگری و بازرگانی برای کاهش میزان مصرف انرژی تا ۱۷درصد و مصرف آب تا ۱۴درصد از بخش توریسم حمایت کرده است؛ انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۶۸۸هزار تن کاهش یافته و هتل‌ها نیز در جهت افزایش فضای سبز شامل گیاهان و گونه‌های بومی ترغیب شده‌اند.

به دنبال کاهش مصرف آب و برق در بخش گردشگری تقریبا ۱۹۰ میلیون یورو پس‌انداز شده که این مبلغ صرف ایجاد مشاغل بیشتر، توسعه هتل‌ها به همراه گسترش توریسم و خدمات بیشتر می‌شود. می‌توان گفت که مهم‌ترین دستاورد، طرح ایجاد مشاغل سبز از طریق به‌کارگیری تمرینات توسعه سبز است. از سوی دیگر صرفه‌جویی‌های صورت گرفته توسط موسسات گردشگری، به دولت کمک کرده که بدون ایجاد نیروگاه‌های متعدد جهت تامین آب و انرژی، به منابع لازم برای توسعه بیشتر دست یابد. همچنین ترغیب استفاده از محصولات محلی تولید شده باعث رشد اقتصادی بیشتر شده و به استعدادهای محلی این امکان را می‌دهد که در تدارکات هتل‌های برجسته شرکت کنند. DTCM در حال توسعه برنامه‌های متعددی برای ترویج میراث فرهنگی و ایجاد طرحی برای احیای منطقه تاریخی دبی است. چنین طرح‌هایی میراث فرهنگی و بومی را در کنار جاذبه‌های زیست‌محیطی طبیعی و مصنوعی مورد توجه قرار می‌دهد. پروژه با فراهم آوردن ابزار و دانش برای سهامداران، نقش مهمی در درک مشارکت آنها در حفظ میراث فرهنگی ایفا می‌کند.

اقدامات بسیاری توسط سهامداران و نهادهای دولتی در جهت ایجاد محیط مسالمت‌آمیز و امن در دبی در حال انجام است. نقش DTCM با مشارکت سهامداران مختلف، حصول اطمینان از وجود سیاست‌ها و امکانات و پروتکل‌های لازم برای مقابله موثر با رویدادها و شرایط اضطراری است. در این راستا در بخش گردشگری ظرفیت‌سازی صورت گرفته و با تمامی سهامداران و ذی‌نفعان مرتبط ارتباط برقرار شده است. با این حال پروژه با چالش‌هایی از جمله فقدان دانش لازم در رابطه با پایداری، تنوع فرهنگ و ملیت‌های موجود در دبی مواجه شده؛ بنابراین بر افزایش آگاهی و ظرفیت‌سازی به شدت متمرکز شده است. این پروژه به محض ایجاد زمینه و درک مشترک از پایداری، سهامداران را در توسعه استراتژی و برنامه پایداری، شرکت داد که این امر از طریق کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات آموزشی گروهی ممکن شد. به علاوه گروه گردشگری و بازرگانی با نهادهای فدرال همکاری کرده‌اند تا داستان‌های موفقیت و درس‌های آموخته شده را به اشتراک بگذارند. این پروژه تلاش می‌کند علاوه بر دبی از امیرنشین‌های دیگر نیز حمایت کند و رویکرد مشابهی برای تضمین پایداری در نواحی مختلف گردشگری به‌کار گیرد.