سفر به جزیره‌ بکر

هندورابی به لحاظ توسعه‌ شهری مثل هیچ‌کدام از جزایر دیگر خلیج فارس نیست و محل رفت‌وآمد مکرر قرار ندارد، مثل کیش و خارک فرودگاه‌های توسعه‌یافته و مثل لاوان و سیری،‌ فرودگاه‌های کوچک ندارد. البته دولت به‌تازگی با تاسیس فرودگاهی کوچک در این جزیره کوشیده تا توریسم این منطقه را قوی‌تر کند؛ اما با این‌همه هنوز اصلی‌ترین راه رسیدن به هندورابی دریاست. پس،‌ هنوز در میان جزایر جنوب بکر و دیدنی است. هندورابی امکانات رفاهی قابل‌توجهی ندارد؛ اما سفر به آن جزیره‌ دوست‌داشتنی می‌تواند شما را با اصالت جزیره‌های جنوبی ایران بیشتر آشنا کند.  از کیش تا هندورابی حدودا یک ساعت و نیم با کشتی راه است.

همه‌روزه از کیش بلیت کشتی برای رسیدن به هندورابی وجود دارد. این جزیره اگرچه فاصله‌ زیادی با جزیره‌ کیش ندارد، اما همواره زیر سایه امکانات رفاهی و اقامتی بیشتر جزیره کیش، از نظر توریست‌ها پنهان مانده است.  با این‌حال، به‌جز طبیعت بکر، سواحل صخره‌ای بی‌نظیر، فرصت سفری تجربی به یکی از زیباترین جزیره‌های خلیج‌فارس را فراهم می‌کند. هندورابی آثار باستانی‌ منحصربه‌فردی نیز دارد. یکی از آثار باستانی این جزیره خرابه‌های قریه «الدورات» واقع در روستای باستانی هندورابی است. دژهای نظامی پرتغالی‌ها که مربوط به دوره صفویه است نیز در نزدیکی روستای هندورابی قراردارد. مناظر طبیعی هندورابی بسیار زیبا و مصفا است. می‌توانید در این مناظر جانورانی که با جزر و مد آب در ساحل افتاده‌اند را ببینید. همچنین در یک کیلومتری جنوب‌غربی این روستا آثار قریه دیگری نیز وجود دارد به‌نام «الصراه».

جالب است بدانید در سال‌های ۹۰۸ هجری قمری، ۱۵۰۲ میلادی تا ۱۶۴۸ میلادی که پرتغالی‌ها کنترل مناطق جنوب ایران را در دست داشتند، جزیره هندورابی نیز از پایگاه‌های لشکری و بازرگانی آنان بود و در آن سازه‌ها و تاسیسات دفاعی و مسکونی بنیاد کردند. ویرانه‌های دهکده پرتغالی‌نشین و یک دژ امروزه در نزدیک روستای کنونی جزیره دیده می‌شود. در سال ۱۲۱۲ قمری، یعنی در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار، هندورابی از توابع ایالت فارس بود. تنوع جانوری در هندورابی بسیار وسیع است. سواحل شمالی پر از مرجان‌اند، شاهین و بازهم می‌شود در این نقطه دید، اما تنوع ماهی‌ها و آبزیان بیشتر است. جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان از جمله این ماهیانند که کوچک و رنگارنگند و به وضوح در سواحل این جزیره‌ رویایی قابل‌مشاهده‌اند. سال ۱۳۹۳ با دستور رئیس‌جمهوری طرح توسعه توریسم در هندورابی تصویب شد. با تصویب این طرح، توسعه‌ توریسم در جزیره هندورابی موردتوجه قرار گرفت.

راه‌اندازی یک باشگاه تفریحات آبی در جزیره، با هدف ارائه موتورهای چهارچرخ ساحلی و همچنین جت‌اسکی برای تفریحات آبی از جمله این فعالیت‌ها بود. همچنین با تصویب طرح توسعه هندورابی، ساخت هتل، رستوران و دیگر امکانات تفریحی در جزیره هندورابی کلید خورده است؛ اما توسعه توریسم در این منطقه همچنان به کندی پیش می‌رود. اگر قصد دارید به هندورابی سفر کنید، کم‌کم وقت سفر به این جزیره زیبا فرا رسیده است. یک بلیت از جزیره کیش، یا بندرلنگه به مقصد هندورابی بگیرید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در آن جزیره دلپذیر چادر بزنید. اگر نه، آنجا چادر برای مسافران و توریست‌ها یافت می‌شود. می‌توانید شبی را در یکی از چادرها بگذرانید. اگر این را هم دوست نداشتید، می‌توانید در خانه محلی‌ها بمانید یا در برخی اقامتگاه‌های کوچک اقامت داشته باشید.