داستان کاهش قیمت

با این همه در روزهای اخیر نرخ بلیت هواپیما با کاهش همراه بوده است؛ کاهشی که البته برخی از مدیران آژانس‌های مسافرتی معتقدند ظاهر قضیه است و شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله مالیات اضافی، نرخ‌ها را افزایش داده‌اند. به گزارش «ایسنا» قربانی در این زمینه به تحولات قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به‌ویژه پس از تبدیل ارز با نرخ نیمایی اشاره و درباره تاثیر آن بر قیمت تورها و حجم سفر ایرانی‌ها تصریح کرد: «استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرترددترین مسیرهای سفر ایرانی‌ها هستند که درحال حاضر تعداد پروازهای آنها به نصف رسیده است. شاید بخشی از آن ناشی از رکود فصلی باشد اما مهم‌ترین عامل آن هزینه سنگین سفر است.» وی ادامه داد: «افزایش نرخ در بلیت هواپیما از زمانی که ارز با نوسانات همراه شد، به دو شکل اتفاق افتاد؛ یک بار در ROE یا نرخ تبدیل ارز که مبنای محاسبه قیمت بلیت و مالیات است و یک بار زمانی که دولت یک مدل ارز (همان دلار ۴۲۰۰ تومانی) را اعلام و همان موقع پایه قیمت‌گذاری تغییر کرد.»

به گفته دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران، بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت در زمان اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی، جبران مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد بود. آنها می‌گفتند از دولت ارزی دریافت نمی‌کنند و باید از بازار آزاد آن را تامین کنند و به این ترتیب، قیمت بلیت‌ها بیشتر شد. در حقیقت فقط نرخ ارز نبود که قیمت بلیت‌ها را گران کرد. قربانی خاطرنشان کرد:‌ «معمول است شرکت‌های هواپیمایی از قیمت پایه به آژانس کارمزد بدهند. اما در شرایط حاضر برخی از این ایرلاین‌ها قیمت پایه را پایین آورده‌اند که متعاقب آن درصد کارمزد آژانس‌ها هم کاهش یافته است. اما از سوی دیگر مبلغ مالیات روی بلیت را افزایش داد‌ه‌اند. این کاری بود که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی و ایرانی انجام داده‌اند. از این رو، هر گاه به قیمت بلیت هواپیما اعتراض می‌شد آنها ادله و توجیه می‌آوردند که قیمت بلیت کمتر هم شده؛ درحالی‌که درواقع مبلغ مالیات بلیت، بیشتر شده بود.»

وی تاکید کرد: «ظاهر قضیه این است که قیمت بلیت هواپیما پایین آمده؛ اما شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله مالیات اضافی، ‌عوارض فرودگاه و هواپیما، این قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.» دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به اینکه نرخ تبدیل ارز در بلیت هواپیما (ROE) پایین آمده و وارد کانال ۸ هزار تومان شده، خاطرنشان کرد: «با این همه شیطنت‌هایی هم می‌شود که نرخ بلیت هواپیما همچنان پایین نیاید.» قربانی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری در شرکت‌های هواپیمایی داخلی تصریح کرد: «ROE به مسیرهای بین‌المللی مربوط می‌شود، بنابراین قیمت‌گذاری در شرکت‌های هواپیمایی داخلی بر اساس «ریال» است و تنها بخشی از مالیات آنها در مسیرهای خارجی ارزی محاسبه می‌شود. پس نوسانات ارز روی قیمت این شرکت‌ها نباید تاثیر چندانی داشته باشد.»

وی با یادآوری ادعای شرکت‌های داخلی مبنی بر اینکه ۷۰ درصد هزینه‌هایشان ارزی است، تاکید کرد: «با استناد اطلاعات موجود، هزینه‌های عمده شرکت‌های هواپیمایی از جمله دفتری، جاری و سوخت هواپیما، ریالی است؛ اما آنها می‌گویند حقوق خلبان و کرو پرواز خارجی، اجاره بهای هواپیما، سوخت در کشور مقصد و قطعات را ارزی می‌پردازند و چون دولت به آنها ارز نمی‌دهد، مجبورند به نرخ آزاد تهیه کنند.» حالا بسیاری از آژانس‌های مسافرتی که حیات اقتصادی‌شان به تورهای خروجی وابسته است، با نرخ افزایش‌یافته بلیت هواپیما به سختی افتاده‌اند و ادامه فعالیت‌ آنها به این ترتیب تحت‌الشعاع قرار گرفته است. به باور کارشناسان آنها دو گزینه دارند: منتظر کاهش قیمت بلیت هواپیما بمانند یا تورهای داخلی را جایگزین تورهای خارجی کنند؛ دو گزینه‌ای که البته هر کدام، آنها را با چالش‌های متعددی مواجه خواهد کرد.