به گزارش «چمدان» در نامه انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران به وزیر کشور که در آن خواستار صدور مجوز برای تجمع مقابل سازمان میراث‌فرهنگی در روز شنبه ۳ شهریور ماه شده‌اند، بیش از هرچیز بر سوء مدیریت، تحدید و تهدید معاونت گردشگری در برابر انجمن‌های صنفی بخش خصوصی تاکید شده است. در همین حال، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران از درخواست این تجمع اظهار بی‌اطلاعی کرده است؛ اتفاقی که می‌تواند شبهه را نسبت به این خبر افزایش دهد. پس از تغییر در قیمت ارز و آزاد شدن قیمت ارز مسافرتی و از طرف دیگر گران شدن قیمت هواپیما مشکلات بسیاری برای دفاتر خدمات مسافرتی به وجود آمده است و این دفاتر بخش بزرگی از بازار خود را از دست داده‌اند؛ به‌طوری که اعلام شده‌بود ممکن است این دفاتر تا ۷۰ درصد تعدیل نیرو داشته باشند. اما فراخوان تجمع انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران بیش از این موارد بر انتقاد به معاون گردشگری تاکید دارد.

در چنین شرایطی معاون گردشگری کشور در گفت‌وگو با «میراث آریا»، شرایط پیش‌آمده مورد اشاره را خارج از اراده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دانسته و افزوده است: «بی‌تردید صنعت گردشگری نیز همچون سایر حوزه‌ها از این وضعیت تاثیر می‌پذیرد، ولی با همکاری و تعامل نزدیک میان سازمان میراث‌فرهنگی و انجمن‌های فعال در حوزه گردشگری می‌توانیم برای مقاصد جدید برنامه‌ریزی کنیم.» محب‌خدایی تصریح کرده: «در همین راستا با همکاری انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و سایر انجمن‌های مرتبط، برای کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، چین و برخی کشورهای دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از فرصت پیش‌آمده درخصوص ارزانی سفر به ایران به نحو مقتضی استفاده کنیم.»

به گفته وی، هزینه سفر با هواپیما و قطار و اتوبوس به وزارت راه، سازمان هواپیمایی و سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها برمی‌گردد و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه و در سیاست‌های ارزی مداخله ندارد. معاون گردشگری تاکید کرده که تنها با هم‌فکری و تلاش و تعامل بیشتر با بخش خصوصی و فعالان گردشگری می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد: «ما در سطح ملی در همکاری نزدیک با انجمن‌ها و تشکل‌ها مترصد رفع چالش‌های این حوزه هستیم تا همه با انسجام و اتحاد و یکدستی مشکلات را کنار بزنیم و با تغییر تاکتیک‌های خود در موضوع بازاریابی، فرصت‌های جدیدی برای صنعت گردشگری کشور ایجاد کنیم.» محب خدایی، تعریف بسته‌های جدید و متنوع برای تورهای داخلی با محوریت بوم‌گردی و تورهای ورودی را از جمله موثرترین این فرصت‌ها دانسته است.

وی تاکید کرده که سازمان میراث‌فرهنگی بنای خود را بر تعامل سازنده با تمامی فعالان گردشگری گذاشته و گفته است: «برای اولین‌بار امور تصدیگری و اجرایی قابل‌واگذاری به بخش خصوصی را احصا کرده‌ایم و به‌عنوان نمونه در پاسخ به درخواست استان اصفهان در این زمینه، ضمن واگذاری اختیارات خود به اداره‌کل استان، در ارائه ساختار پیشنهادی تشکل‌های آن استان تسریع کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر فرآیند واگذاری‌ها عملیاتی شود.» طبق آنچه معاون گردشگری اعلام کرده، برای اولین بار بررسی و تایید قوانین و مقررات صنعت گردشگری بر عهده خود فعالان این عرصه گذاشته شد و در حال‌حاضر تمامی انجمن‌ها و مجامع گردشگری مبتنی بر اساسنامه‌های تدوین‌شده توسط خودشان و بدون کوچک‌ترین دخالت دولتی فعالیت می‌کنند و کار سازمان میراث‌فرهنگی صرفا حمایت، بسترسازی و تسهیل‌کنندگی است.

چالش دوباره در مدیریت گردشگری کشور

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ساختار وزارتخانه گردشگری قرار است معاونت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری با هم ادغام شوند. شایعه‌های اخیر استعفای محب خدایی که البته از سوی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی رد شده است، می‌تواند پیش از آغاز به کار وزارتخانه جدید بار دیگر در سطح مدیریتی این سازمان چالشی ایجاد کند که به نفع گردشگری در وضعیت موجود نیست. به نظر می‌رسد تنها اطلاع‌رسانی شفاف در این خصوص می‌تواند مانع از اتفاقات ناخوشایند برای گردشگری شود.