محمد زاهدی، کارشناس گردشگری معتقد است که در زمینه حمل‌و‌نقل با مشکل مواجه هستیم؛ نه خودروهای درستی داریم و نه رانندگی‌های ناوبرها براساس مقررات راهنمایی و رانندگی است. در این بین، اهمیت حمل‌و‌نقل در گردشگری به اندازه‌ای است که می‌توانیم بگوییم گردشگری از طریق حمل‌و‌نقل به‌وجود می‌آید و این جابه‌جایی است که گردشگری را ایجاد می‌کند. حال ممکن است این جابه‌جایی در مقصد رخ دهد یا از مبدا به مقصدی انجام شود. حمل‌و‌نقل گردشگران خارجی یکی از خدماتی است که مردم محلی به‌صورت مستقیم از آن می‌توانند سود ببرند و در واقع طعم خوش گردشگری را بچشند. حال سوال اینجا است که آیا یک گردشگر خارجی می‌تواند از حمل‌و‌نقل عمومی در شهرهای گردشگرپذیر کشور همچون اصفهان استفاده کنند یا خیر؟

یک بررسی ساده نشان می‌دهد ما روی دستگاه‌‌های حمل‌و‌نقل عمومی راهنمای انگلیسی زبان نه به شکل کاغذی داریم و نه به هیچ گونه دیگر. به همین دلیل زاهدی تاکید می‌کند: «برقراری ارتباط درست، شناخت نیاز مشتری و انتقال سریع و سالم از جمله مواردی است که یک ناوبر باید برای گردشگران در نظر بگیرد. امروز وسایل نقلیه و ناوبران آنها واقعا مناسب گردشگر خارجی نیستند. این مهم نیازمند یک سیستم درست و قوی است و باید در این زمینه خلاقیت به خرج داد.» از طرف دیگر رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی، سفرای کشورهای میزبان هستند؛ چراکه در ورود و خروج به شهرها این رانندگان تاکسی اولین و آخرین برخورد را با یک توریست دارند، می‌گوید: «گردشگری یکی از اقتصادی‌ترین فعالیت‌ها در چرخه‌های مالی کشورها به‌خصوص اشتغال، ارزآوری و رونق به شمار می‌آید که این رونق دارای مزایای سیاسی، ارتباطی فرهنگی و تاثیرات بین‌المللی خاص است.» حمل‌و‌نقل اعم از برون‌شهری و درون‌شهری از مهم‌ترین زیرساخت‌های صنعت گردشگری است و در موضوع حمل‌و‌نقل برون‌شهری سخت‌افزارها از اهمیت بالایی نیز برخوردار هستند.

این در حالی است که در بخش درون‌شهری علاوه‌بر سخت‌افزارها پارامترهای نرم‌افزاری شامل عملکرد و رفتار رانندگان، سطح آگاهی رانندگان در زمینه زبان‌های خارجی، آداب معاشرت با توریست و آشنایی با اماکن و جاذبه‌های توریستی نیز قابل‌اهمیت می‌شوند.» حال با شناخت این وضعیت اتاق بازرگانی و سازمان تاکسیرانی اصفهان سعی کرده‌اند طی تفاهم‌نامه‌ای این نقیصه خدماتی را بهبود ببخشند. رجالی می‌افزاید: «سعی شده است با هماهنگی بین اتاق بازرگانی، سازمان تاکسیرانی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری در راستای ساماندهی و توانمندسازی رانندگان تاکسی برای ارتقای مهارت‌های ارتباطی با گردشگران داخلی و خارجی و همچنین ارتقای مهارت‌های فرهنگی رانندگان تاکسی در رابطه با گردشگران، اقداماتی صورت گیرد و نشست‌هایی برای رانندگان تاکسی برگزار شود.» بی‌تردید اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی و یکی از سه مقصد مثلث طلایی گردشگری ایران در کنار یزد و شیراز باید گفتمان جامعه میزبان را به سمت گردشگری بین‌المللی و مبتنی بر استانداردهای رفتاری و زیرساختی مرسوم سوق دهد؛ شهری که گردشگران بتوانند به‌ سهولت در جای‌جای آن تردد کنند و به سریع‌ترین، موثرترین، سهل‌ترین و جذاب‌ترین صورت ممکن ابنیه و جاذبه‌های گردشگری را بازدید کنند، بنابراین هر اقدامی که دستیابی اصفهان را به این هدف تسهیل کند، یک گام روبه‌جلو است.

عادل دهدشتی، پژوهشگر گردشگری درخصوص آموزش برخورد با گردشگران به رانندگان تاکسی در اصفهان و تاثیرات آن اظهار می‌کند: «رانندگان تاکسی جزو گروهی از جامعه میزبان هستند که به‌عنوان ویترین گردشگری شهر فعالیت می‌کنند و رفتار درست ایشان می‌تواند باعث تسهیل و توسعه گردشگری شود. در نقطه مقابل نیز رفتار نادرست ایشان گردشگران را ناراضی، سرگردان و سرخورده خواهد کرد.» به باور کارشناسان، موضوع برخورد مردم و کاسبان یک شهر گردشگری با گردشگران معرف شخصیت آن فرد و فرهنگ شهروندی حاکم بر آن شهر است. برای همین باید ابتدا فرهنگ و اعتبار کشورمان را ارتقا دهیم و بعد از آن به فکر اقتصاد گردشگری باشیم. هر نوع خاطره و برخورد خوب، به نوعی سرمایه‌گذاری است و نباید تصور کرد که فعالیت‌های این‌چنینی کوچک شمرده می‌شود و تاثیری ندارد؛ بلکه از اتفاق، رانندگان تاکسی یکی از مهم‌ترین عوامل پازل گردشگری یک شهر محسوب می‌شوند.