با افزایش میهمانان، تقاضا برای اتاق‌های هتل در صنعت هتلداری بیشتر افزایش می‌یابد و زنجیره‌های هتلداری بین‌المللی بدون توجه به محل استقرار خود، تمایل بسیاری برای استاندارد کردن خدمات جهت هر چه دلپذیرتر کردن مدت اقامت میهمانان خود در این بازار رقابتی دارند. اکنون درصد بسیار بالایی از اقامت‌های گردشگران از طریق زنجیره‌های بزرگ هتلداری تامین می‌شود که در ادامه برخی از این گروه‌ها که نقش بسیار پررنگی در این زمینه‌ دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. شاید قابل‌توجه باشد که هفت گروه از ۱۰ گروه هتلداری بین‌المللی بزرگ جهان در آمریکا و سه گروه دیگر در انگلیس، چین و فرانسه قرار دارند. البته تعداد هتل‌ها و اتاق‌های این گروه‌ها با توجه به برنامه توسعه آنها دائما در حال تغییر است. بزرگ‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای در سراسر جهان شامل آکور، گروه هتل‌های بست وسترن، گروه هتل‌های کارلسون رزیدور، هلدینگ جهانی هیلتون، گروه هتل‌های چویس، گروه هتل‌های اینترکنتینانتال، گروه بین‌المللی ماریوت، متل ۶، گروه هتل‌های بین‌المللی شانگهای جینجیانگ و شرکت جهانی ویندهام هستند که ۴۱/ ۵ میلیون اتاق هتل در سراسر جهان را در تملک دارند.

۱. ویندام ورلدواید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هتلداری جهان است که در ۱۵۳ کشور جهان فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۶ شروع به توسعه کرد. این گروه مالک بیش از ۸ هزار هتل و نزدیک به ۷۰۰ هزار اتاق است. همچنین ۳۴ برند جهانی تحت مدیریت این گروه است.

۲. چویس هتل، یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های هتلداری در جهان است. در حال حاضر این گروه دارای ۶۵۰۰ هتل با بیش از ۵۲۰ هزار اتاق در ۳۵ کشور جهان است. «تضمین همیشگی کمترین قیمت»، شعار این گروه محسوب می‌شود.

۳. ماریوت شرکتی معتبر درزمینه هتلداری است که نزدیک به ۹۰ سال است توسط خانواده ماریوت اداره می‌شود. این گروه دارای ۶ هزار هتل در ۱۲۲ کشور جهان بوده و درآمد آن در سال ۲۰۱۶ به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است. ماریوت ۵ اصل را در دستور کار خود قرار داده است: اولویت اول با مردم است، پیروی کردن از راهکارهای تعالی سازمانی، تغییرپذیری دائمی، یکپارچگی عملیات، خدمت به دنیا. ماریوت درحال حاضر نزدیک به ۲۰۰ هزار کارمند داشته و بالغ‌بر ۱/ ۱ میلیون اتاق را در سراسر جهان مدیریت می‌کند.

۴. گروه هتل‌های اینترکنتینانتال هتل، یک گروه هتلداری چندملیتی انگلیسی است که در بیش از ۵۳۰۰ هتل ۷۸۰ هزار اتاق را در ۱۰۰ کشور جهان در اختیار دارد. این گروه ۳۵۰ هزار کارمند داشته و دارای چندین برند معتبر ازجمله اینترکنتینانتال، کرون پلازا، هالیدی این و گرند وود است.

۵. هیلتون با عمری حدود ۱۰۰ سال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هتلداری در جهان و دارای بیش از ۵۱۰۰ هتل با حدود ۸۴۰ هزار اتاق در ۱۰۳ کشور جهان است. این گروه شرکت معتقد است که ۷۰ میلیون نفر عضو باشگاه مشتریان آن هستند.

۶. آکور هتل، یک گروه هتلداری چندملیتی فرانسوی است که در بیش از ۴۲۰۰ هتل مختلف در ۹۵ کشور جهان فعالیت می‌کند. این گروه دارای ۲۵۰ هزار کارمند بوده و معتقد است که ۲۸ درصد از مدیران گروه و هتل‌های آن زیر ۳۰ سال دارند. این گروه با داشتن حدود ۵۳۰ هزار اتاق در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۶/ ۵ میلیارد یورو درآمد داشته است.

۷. بست وسترن یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های هتلداری دنیاست. این گروه در سال ۲۰۱۱ نام تجاری خود را در سه بخش عادی، خوب و خیلی لوکس تفکیک کرد و همزمان شعار خود را از «بزرگ‌ترین هتل جهان» به «بزرگ‌ترین هتل خانواده» تغییر داد. بست وسترن دارای بیش از ۴ هزار هتل و ۵۲۰ هزار اتاق در تمام قاره‌ها است.

۸. شرکت شانگهای جین‌جیانگ یک گروه هتل پیشرو در چین است. این گروه دارای طیف گسترده‌ای از هتل‌ها بوده و بیش از ۳ هزار هتل در جهان با بیش از ۳۷۰ هزار اتاق در ۶۰ کشور جهان حوزه فعالیت این شرکت بزرگ هتلداری به‌شمار می‌رود که انواع هتل‌های لوکس، معمولی و ارزان را در سبد خدمات خود عرضه می‌کند.

۹. گروه هتل‌های کارلسون رزیدور، یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های هتلداری جهان است. این شرکت در ۱۱۵ کشور جهان حدود ۱۷۰ هزار اتاق را در ۱۴۴۰ هتل در اختیار دارد. این شرکت مالک برخی از برندهای جهانی هتلداری ازجمله مجموعه رادیسون بلو و برخی برندهای دیگر بوده و شعار آن «ایجاد یک رابطه خوب» است.

۱۰. «اتاق‌های تمیز و راحت با پایین‌ترین قیمت» شعار گروه هتلداری متل ۶ است. متل ۶ یک شرکت هتلداری خصوصی در آمریکا است که مالک هتل‌ها و مراکز اقامتی برای اقامت طولانی‌مدت است. نام تجاری این گروه متعلق به گروه بلک استون است و عدد ۶ در نام این شرکت اشاره به اولین سال‌های فعالیت این گروه دارد که اتاق را با شبی ۶ دلار  عرضه می‌کرده است. این گروه حدود ۱۰۵ هزار اتاق در ۱۲۰۰ هتل در اختیار دارد.