سفر سازگار با بچه‏‏‌ها

فوربز در گزارشی، راه‌‌‌هایی را که روان‌شناسان کودک برای خوشحال نگه داشتن کودکان و والدین در جاده‌‌‌ها از بلیت‌‌‌های قابل استرداد گرفته تا استفاده استراتژیک از وسایل الکترونیکی به‌‌‌عنوان نقشه راه سفر با کودکان معرفی کرده‌اند، توصیه کرده است. در اینجا به ۱۶ نکته کاربردی برای والدین اشاره می‌شود تا سفر با کودکان را آسان‌‌‌تر، ایمن‌‌‌تر و سرگرم‌‌‌کننده‌‌‌تر کنند. «بین ماجراجویی و قابل پیش‌بینی‌‌‌بودن تعادل برقرار کنید.» سفر با کودکان به چیزی بیشتر از یک برنامه‌‌‌ریزی لجستیکی نیازمند است که این به درک رفتارهای عاطفی و روانی کودک شما بستگی دارد. والدین باید در نظر داشته باشند که فرزندشان به محیط‌‌‌های جدید، تغییر روتین‌‌‌ها و خواسته‌‌‌های سفر چگونه واکنش نشان می‌دهد. بروک اسپرول، روان‌درمانگر معتقد است، تعادل بین میل به ماجراجویی و نیاز به قابلیت پیش‌بینی بسیار مهم است. یک برنامه سفر در کنار متفکرانه بودن باید منعطف نیز باشد تا حتی در لحظات استراحت نیز اکتشافی باشد و امکان تجربه غنی‌‌‌تر را برای همه فراهم کند.

«اضطراب را به انتظار تبدیل کنید.» از نگاه اسپرول، پرسیدن سوالات شفاف از بچه‌‌‌ها در مورد سفر یا آنچه آنها را هیجان‌‌‌زده می‌کند، می‌تواند اضطراب را به انتظار تبدیل کند. همچنین به گذراندن زمان معنادار کمک می‌کند.

«کنجکاوی را در خود پرورش دهید.» به جای تلاش برای پرت کردن حواس کودکان، جو کنجکاوی و خلاقیت را در خود پرورش دهید. کارهای ساده، مانند حل یک پازل کوچک یا نقاشی، می‌تواند توجه آنها را جلب کند.

«بیش از حد برنامه‌‌‌ریزی نکنید.» برنامه‌‌‌ریزی بیش از حد یکی از چالش‌‌‌های اصلی برای والدین مسافر است. فعالیت‌‌‌های زیاد در یک روز می‌تواند به اضافه بار حسی، نه فقط برای کودکان، بلکه برای والدین نیز منجر شود. والدین باید از فشردگی برنامه‌‌‌ها در یک روز خودداری کنند تا کودکان تجربه‌‌‌ای آرام و لذت‌‌‌بخش داشته باشند.

«انتخاب فعالیت‌‌‌هایی که باعث ایجاد ارتباط و حس شگفتی می‌‌‌شوند.» فعالیت‌‌‌های مبتنی بر طبیعت همچون جمع‌‌‌آوری صدف‌‌‌های دریایی در ساحل یا پیاده‌‌‌روی در مسیر جنگلی می‌تواند آرامش و تعامل را همراه با حرکت فیزیکی ایجاد کند. اسپرول خاطرنشان می‌کند، تجربیاتی مانند موزه‌‌‌های کودکان یا کارگاه‌‌‌های فرهنگی که باعث تعامل عملی می‌‌‌شوند، فرصت‌‌‌هایی را برای یادگیری از طریق بازی برای کودک فراهم می‌کند.

«بدانید چه چیزی را نادیده بگیرید.» هنگام برنامه‌‌‌ریزی فعالیت‌‌‌ها، نحوه تعامل طبیعی فرزندتان با دنیا را در نظر بگیرید. وعده‌‌‌های غذایی طولانی یا رویدادهایی که به دوره‌های طولانی سکون نیاز دارند می‌توانند منجر به ناامیدی شوند. تجربه‌‌‌های با آدرنالین بالا، اگرچه وسوسه‌‌‌انگیز هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند به جای هیجان‌‌‌انگیز بودن، برای کودکان کوچک‌تر و حساس‌‌‌تر آزاردهنده باشند. بنابراین باید نیازهای عاطفی هر فعالیت را با همخوانی داشتن خلق و خوی کودک در نظر گرفت.

«غیرقابل پیش‌بینی بودن را بپذیرید.» ماهیت سفر با کودکان در پذیرش این است که برنامه‌‌‌ها و حالات روحی تغییر می‌کنند و باعث غیرقابل پیش‌بینی بودن سفر خواهد شد. موفقیت کامل نه از برنامه‌هایی که به خوبی اجرا شده‌‌‌اند بلکه از لحظه‌‌‌های غیرقابل پیش‌بینی در فضایی توام با نقص ظاهر می‌شود. ایجاد ریتم ماجراجویی و استراحت، به همه کمک می‌کند تا در سفر بیشتر احساس ارتباط کنند.

«انتظارات معقولی را تعیین کنید.» یکی از بزرگ‌ترین چیزهایی که باید در نظر گرفت ارزش تعیین انتظارات شماست. سفر قرار است سرگرم‌کننده باشد. زمان دوری از خانواده قرار است سرگرم‌کننده باشد. اما سفر با کودکان می‌تواند چالش‌‌‌های منحصر به فردی ایجاد کند و تعیین انتظارات معقول و انعطاف در برنامه‌‌‌ریزی مهم است.

«وسایل راحتی به همراه داشته باشید.» پتوها و حیوانات عروسکی مورد علاقه، هدفون، تنقلات مورد علاقه، آوردن وسایل آشنا، به‌خصوص در هواپیما، می‌تواند کمک زیادی به کنترل احساسات کودکان کند.  «زمان زیادی بگذارید.» با خروج زودهنگام از استرس اضافی جلوگیری کنید. بهتر است وقت خود را صرف سفر آرام کنید تا اینکه وحشت‌زده از در بیرون بروید و خطر از دست دادن پروازها یا سایر ضرب‌الاجل‌‌‌ها را داشته باشید. بسیاری از چیزها وجود دارد که ما نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم، روی آنچه در کنترل شماست تمرکز کنید.

«در صورت امکان، بلیت‌‌‌های قابل استرداد بخرید.» هر چیز غیرقابل استرداد یا غیرمنعطف می‌تواند باعث استرس و مشکل در سفر با بچه‌‌‌های خردسال شود.

«فراموش نکنید که وقت «من» داشته باشید.» تعطیلات خانوادگی برای گذراندن وقت با یکدیگر فوق‌‌‌العاده است، اما مهم است، زمانی را برای استراحت برای خود اختصاص دهید. بهتر است یک فعالیت را فقط برای خودتان برنامه‌‌‌ریزی کنید.

«فعالیت‌‌‌هایی را انتخاب کنید که بتوان به راحتی از آن «خارج» شد.» گاهی اوقات تصور می‌‌‌کنید فرزندتان دو ساعت اسب‌‌‌سواری را دوست دارد، اما بعد از ۳۰ دقیقه خسته می‌‌‌شود. پس، فعالیت‌‌‌هایی را انتخاب کنید که کوتاه و شیرین هستند و زود به پایان می‌‌‌رسند.

«از انتخاب رستوران‌‌‌هایی با انتظار طولانی خودداری کنید.» مخصوصا اگر کودکان شما بزرگ‌تر و بی‌قرارتر هستند. بهتر است بین گزینه‌‌‌های پیک‌‌‌نیک، غذاهای سریع و رستوران‌‌‌های با انتظار بالا تعادل برقرار کنید. همچنین برای کودکان کوچک، بهتر است به محض نشستن سفارش دهید.

«درباره حقایق جالب منطقه‌‌‌ای که از آن بازدید خواهید کرد، تحقیق کنید.» اگر در چند ایالت سفر می‌‌‌کنید، ببینید چه چیز منحصر به فردی در آن ایالات وجود دارد. اگر از فرودگاه عبور می‌‌‌کنید، به دنبال داستان‌‌‌های جالب در مورد فرودگاه باشید.

«صبور و روشنفکر باشید.» وقتی همه چیز خوب پیش نمی‌رود، به فرزندان خود توضیح دهید که در آن لحظه شرایط سخت است و شما بهترین کار را انجام می‌‌‌دهید. دکتر بارچرز به یاد می‌‌‌آورد، وقتی در مادرید بود، بلیت قطار را پیدا نکرد و نمی‌توانست بلیت‌‌‌های دیجیتالی خود را دانلود کند. با گذشت دقایق و عدم‌ امکان کمک افراد در دفاتر ایستگاه، سرانجام به نوه‌‌‌هایش گفت سوار قطار شوند به این امید که یک راهبر به آنها کمک کند. او این کار را کرد که نوعی درس‌‌‌آموزی برای کودکان هم در حل مشکل و هم اعتماد به مهربانی کارکنان بود.