رقابت تنگاتنگ چین و آمریکا

با وجود رکود این بازار از زمان همه‌گیری و روند کند بازیابی آن تا مدت ۳ سال، در سال گذشته صنعت سفر و گردشگری با رکوردشکنی همراه بوده و این بخش توانست همچنان ستون اصلی بسیاری از اقتصاد کشورهای جهان باقی بماند و در عین حال از میلیون‌‌‌ها شغل در سراسر جهان حمایت کند.

آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد، پس از ایالات متحده، «چین» به عنوان دومین بازار قدرتمند جهان با سهم تولید ناخالص داخلی ۱.۳ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ بوده که با وجود بازگشایی دیرهنگام مرزهایش به‌‌‌دلیل سیاست‌‌‌های سختگیرانه کووید صفر، بازگشت چشمگیر سفر و گردشگری به این کشور افزایش یافته است.

«آلمان» با سهم اقتصادی ۴۸۷.۶ میلیارد دلاری جایگاه سوم را به دست آورد و در حالی که ژاپن که در سال ۲۰۲۲ در جایگاه پنجم قرار داشت، با کسب ۲۹۷ میلیارد دلار از درآمدهای سفر و گردشگری، به رتبه چهارم صعود کرد. این صعود ثابت کرد، گزارش‌‌‌های «گردشگری بیش از حد» در برخی از مقاصد ژاپن اغراق‌‌‌آمیز نیست. در همین حال، بریتانیا در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفت و بخش سفر و گردشگری آن به ارزش ۲۹۵.۲ میلیارد دلار، حدود ۳۱ میلیارد دلار بیشتر از رقیب دیرینه خود فرانسه است.

فرانسه، محبوب‌‌‌ترین مقصد جهان، جایگاه ششم خود را با سهمی معادل ۲۶۴.۷ میلیارد دلار حفظ کرد و پس از آن مکزیک با ۲۶۱.۶ میلیارد دلار قرار گرفت و جذابیت خود را به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری نشان داد.

هند با ۲۳۱.۶ میلیارد دلار در رتبه هشتم قرار گرفت و از جایگاه دهم قبلی خود صعود کرد که این تغییر، نشان‌‌‌دهنده پیشرفت قابل‌توجه این کشور در بازار توریسم و اقتصاد آن است که نفوذ فزاینده خود را در این بخش برجسته می‌کند. ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با ۲۳۱.۳ میلیارد دلار و ۲۲۷.۹ میلیارد دلار، ۱۰ کشور برتر را تکمیل می‌کنند.

«چین و هند»؛ قدرت‌‌‌های برتر گردشگری آینده

تحلیل این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که هند در دهه آینده، صعود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد و به مقام چهارم بالقوه خواهد رسید و در رقابت تنگاتنگی با چین قرار خواهد گرفت. چینی که تمام تلاش خود را می‌کند تا خود را به مقصدی قدرتمند تبدیل کند و برای طیف وسیعی از بازدیدکنندگان جذاب باشد.

اگرچه ایالات متحده طی یک دهه اخیر در راس قدرتمندترین کشورها در اقتصاد گردشگری قرار داشته، اما با این حال، شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند که در طول دهه آینده، «چین» به بزرگ‌ترین بازار سفر و گردشگری جهان تبدیل خواهد شد. چین برای رسیدن به این هدف، با سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های کلان اقدامات چشمگیری را رقم زده تا جایی که به رشد خیره‌‌‌کننده ۱۳۵.۸ درصدی در سال ۲۰۲۳ دست یافت.

در واقع، این تغییرات ماهیت پویایی بخش جهانی سفر و گردشگری را نشان می‌دهد، به‌‌‌طوری که بازارهای نوظهور جایگاه تازه‌‌‌ای را به دست خواهند آورد و قدرت‌‌‌های اقتصادی سنتی، موقعیت خود را همچنان حفظ خواهند کرد.

شورای جهانی سفر و گردشگری در این گزارش، همچنین کشورهایی را که بالاترین نرخ رشد سالانه را در سهم سفر و گردشگری خود در تولید ناخالص داخلی دارند، نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، بخش گردشگری چین با رشد خیره‌کننده سالانه توانست رشد ۱۳۵.۸ درصدی را تجربه کند، و علاوه بر چین، سایر کشورهای آسیایی نیز مانند هنگ‌کنگ، مالزی و فیلیپین بلافاصله پس از رفع محدودیت‌های سفر بهبود یافتند.

جولیا سیمپسون، رئیس و مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است، در حالی که منتظر رکوردشکنی در سال ۲۰۲۴ هستند، واضح است که سفر و گردشگری نه تنها به مسیر خود بازگشته است، بلکه قرار است به رشد بی‌سابقه‌‌‌ای دست یابد. این سازمان بین‌المللی همچنان به اولویت‌‌‌بندی پایداری و فراگیری توسعه ادامه خواهد داد و اطمینان حاصل می‌کند که این رشد به نفع همه است و از سیاره برای نسل‌‌‌های آینده محافظت می‌کند. انعطاف‌پذیری و پتانسیل این بخش برای نوآوری همچنان ما را به جلو سوق می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مقاصد کلیدی، امسال از افزایش هزینه‌‌‌های بین‌المللی در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری سود خواهند برد.سهم عربستان سعودی حدود ۹۱.۳‌درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. همچنین کشورهایی همچون ترکیه (رشد ۳۸.۲درصد)، کنیا (رشد ۳۳.۳درصد)، کلمبیا (رشد ۲۹.۱درصد) و مصر (رشد ۲۲.۹درصد) پیشتاز هستند.

در سطح جهانی، هزینه‌‌‌های بازدیدکنندگان بین‌المللی نزدیک به ۱۶‌درصد افزایش می‌‌‌یابد و به ۱.۹تریلیون دلار آمریکا می‌‌‌رسد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود گردشگران داخلی بیش از هر زمان دیگری هزینه کنند و به ۵.۴ تریلیون دلار برسد که افزایشی ۱۰.۳ درصدی نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ دارد.

سرمایه‌‌‌گذاری در سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۳درصدی به بیش از یک تریلیون دلار رسید و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد.

با این حال، نرخ بهره بالا در سراسر جهان می‌تواند چالش‌‌‌هایی را برای سرمایه‌‌‌گذاری در آینده ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است که بخش‌‌‌های دولتی و خصوصی برای نوآوری با یکدیگر همکاری کنند تا از تقویت مستمر این بخش حیاتی اطمینان حاصل کنند.

این گزارش همچنین بر تعهد این بخش به پایداری تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که رشد این صنعت ضمن ایجاد فرصت‌‌‌های فزاینده برای زنان، جوانان و جوامع محلی، انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای را به حاشیه خواهد راند و این صنعت به سمت سبز شدن و کربن صفر پیش می‌رود. همچنین، انتظار می‌رود پیشرفت‌‌‌های فناوری، به‌‌‌ویژه در هوش مصنوعی، تجربه سفر را بیشتر کرده و رشد آینده را افزایش دهد.