توریست‏‏‌های چینی برمی‏‏‌گردند؟

داده‌‌‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که در دهه آینده گردشگری بین‌المللی رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد و ارزش این صنعت تنها در ایالات متحده به زودی به ۳ تریلیون دلار خواهد رسید. انبوه مسافرانی که در تابستان امسال فرودگاه‌‌‌های بسیاری از نقاط جهان را پر می‌کنند، نشانه‌‌‌ای از آنچه در آینده برای گردشگری رقم خواهد خورد است. بر اساس این داده‌‌‌ها تا سال ۲۰۳۳، سفر قرار است به یک صنعت ۵/ ۱۵ تریلیون دلاری تبدیل شود که بیش از ۶/ ۱۱‌درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد. این ارقام، نشان‌دهنده افزایش ۵۰ درصدی نسبت به ارزش ۱۰ تریلیون دلاری آن در سال ۲۰۱۹ است، زمانی که سفر ۴/ ۱۰‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌‌‌داد. این پیش‌بینی ۱۰ ساله از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری، توسط یک گروه مدافع پیشرو ارائه شده که میزان کمیت تاثیر اقتصادی بر صنعت گردشگری را تعیین می‌کند. اگرچه در ماه مه به عنوان بخشی از گزارش تاثیرات اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳ در مورد سفر منتشر شد، اما این داده‌‌‌ها تاکنون فراتر از مجموعه کوچکی از مدیران این صنعت منتشر نشده است.

این گزارش سهم اقتصادی بازارهای عمده گردشگری جهان را تجزیه و تحلیل می‌کند و پنج اقتصاد برتر سفر و گردشگری را تا سال ۲۰۲۲ از نظر سهم تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد. براین اساس، ایالات متحده، چین، آلمان، بریتانیا و ژاپن مانند قبل از سال ۲۰۱۹ باقی ماندند و البته ژاپن در فهرست اخیر از بریتانیا پیشی گرفت. همچنین فرانسه، مکزیک، ایتالیا، هند و اسپانیا در بین ۱۰ اقتصاد برتر در حوزه گردشگری قرار گرفتند. داده‌‌‌های این گزارش همچنین شامل ارقامی در مورد سهم سفر و گردشگری در بازار کار است: به طور کلی، این صنعت تا سال ۲۰۳۳ تا ۴۳۰ میلیون نفر در مقایسه با ۳۳۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ استخدام خواهد کرد. این رقم تقریبا یک شغل از هر ۹ شغل در سطح جهان را تشکیل می‌دهد. بر اساس این آمارها، نه‌تنها سفر نشان‌دهنده بخش عظیمی از اقتصاد جهانی است، بلکه بسیار سریع تر از اقتصاد در کل رشد می‌کند.

جولیا سیمپسون، رئیس و مدیر اجرایی شورای جهانی سفر و گردشگری در گفت‌وگویی با بلومبرگ، می‌‌‌گوید: اقتصاددانان می‌‌‌گویند که تولید ناخالص داخلی جهانی به صورت سالانه حدود ۶/ ۲‌درصد در سال رشد خواهد کرد. اما در حوزه سفر و گردشگری، ما انتظار داریم که رشد سالانه حدود ۱/ ۵‌درصد باشد. بر اساس پیش‌بینی دیگری از شورای جهانی سفر و گردشگری، تغییرات بزرگی در راه است. همچنین طی ۱۰ سال آینده، اقتصاد مسافرتی ایالات متحده که اکنون ۲ تریلیون دلار است، تاج و تخت خود را به چین خواهد داد. برآوردها نشان می‌دهد در سال ۲۰۳۳، بخش مسافرتی چین به ۴ تریلیون دلار برسد و ۱/ ۱۴‌درصد از اقتصاد چین را تشکیل دهد. در مقابل، پیش‌بینی می‌شود صنعت گردشگری ایالات متحده به ۳ تریلیون دلار برسد و ۱/ ۱۰‌درصد از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل دهد. (این ارقام هم مبالغی را نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان بین‌المللی در داخل کشور خرج می‌کنند و هم میزان هزینه‌‌‌ای که شهروندان هر کشور برای سفر خود به خارج از کشور خرج می‌کنند.)

قبل از همه‌گیری، مسافران چینی ۳/ ۱۴‌درصد از هزینه‌‌‌های سفر خارجی جهان را تشکیل می‌‌‌دادند. تاخیر در بازگشت آنها به سفرهای بین‌المللی، به لطف بسته شدن طولانی‌مدت مرزها که در ژانویه ۲۰۲۳ لغو شد و تاخیرهای مداوم در پردازش گذرنامه و ویزا، این بازگشت را با مشکل مواجه کرده است. اما بقیه دنیا این موضوع را جبران کرده‌‌‌اند. طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اروپا به اندازه کافی احیای قوی را انجام داده‌‌‌اند، به‌‌‌طوری که انتظار می‌رود صنعت گردشگری تا پایان سال‌جاری تقریبا به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد.

هنگامی که مسافران چینی با قدرت کامل بازگردند؛ البته انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ طول بکشد؛ موج قابل‌توجه دیگری از رشد گردشگری جهانی آغاز می‌شود. بر اساس این پیش‌بینی، سهم چین از هزینه‌‌‌های سفر خارجی جهانی تا سال ۲۰۳۳ به ۳/ ۲۲درصد خواهد رسید. سیمپسون با استناد به یافته‌‌‌های شورای جهانی سفر و گردشگری که در ۱۵ اوت در یک گزارش غیرعمومی جداگانه در مورد روندهای جهانی منتشر شد، می‌‌‌گوید به‌رغم عدم‌اطمینان کلی اقتصادی، مردم واقعا می‌‌‌خواهند سفر کنند و هزینه‌‌‌های خود را برای سفر در اولویت قرار می‌دهند. حتی چشم‌‌‌انداز کوتاه‌مدت سفر نیز تصویری صعودی را نشان می‌دهد. شرکت ویرتوسو (Virtuoso)  در بررسی داده‌‌‌های خود نشان می‌دهد که بیش از ۶/ ۶۳ میلیارد تراکنش داشته است.‌Virtuoso، شبکه‌‌‌ای متشکل از بیش از ۲۰هزار مشاور سفرهای لوکس، در ۱۶ اوت گزارش داد که فروش آن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ منجر به افزایش ۶۹ درصدی نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ شده است.

همچنین با توجه به تعداد فزاینده افراد که سفرهای بیشتری را رزرو می‌کنند، این شرکت در حال حاضر شاهد افزایش ۱۰۷ درصدی در فروش برای سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ است، در مقایسه با آنچه در گزارش‌‌‌های قبلی با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ وجود داشت. داده‌‌‌های Virtuoso به افزایش سفرهای مبتنی بر طبیعت، از جمله سفرهای علمی با محققان به قطب جنوب و گالاپاگوس اشاره می‌کند.

سیمپسون از شورای جهانی سفر و گردشگری با این داده‌‌‌ها موافق است و می‌‌‌گوید در حالی که متوجه بازگشت واقعی سفر به شهرها شده است، اشتیاق برای مقاصد کمتر شناخته‌شده مانند بلغارستان و اسلوونی نیز افزایش یافته است. مسافران ماجراجوتر می‌‌‌شوند. آنها واقعا می‌‌‌خواهند تلاش کنند و مکان‌‌‌های مختلف را ببینند. این تغییرات به علاوه موانع بوروکراتیک باعث شده است که صنعت غول‌پیکر ایالات متحده از رقبای خود عقب بماند. اما مشاغل ایالتی در حال افزایش هستند. بر اساس گزارشی از شورای جهانی سفر و گردشگری که هنوز منتشر نشده و تنها در مورد بخش مسافرت آمریکا منتشر شده است، این کشور تا سال ۲۰۳۳ شاهد ۲۱ میلیون شغل در زمینه سفر و گردشگری خواهد بود که در مقایسه با ۵/ ۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹، نشان‌دهنده یک شغل از هر ۸ شغل در سراسر کشور است.