Untitled-1 copy

همچنین عملکرد دولت هند در راستای بهبود ناترازی‌های اقتصاد طی سال‌های گذشته باعث شده است بستر مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در این کشور فراهم شود. در‌عین‌حال گلدمن ساکس در گزارش خود تاکید کرده است افزایش نرخ مشارکت هند یکی از مسائلی است که باید به آنها توجه شود تا این کشور بتواند از ظرفیت رشد جمعیتی خود برای تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ جهان استفاده کند. براساس گزارش‌های پیشین، تا سال 2075 چین به جایگاه اولین اقتصاد بزرگ جهان با تولید ناخالص داخلی به ارزش 57تریلیون دلار خواهد رسید. پس از چین، هند با تولید ناخالص داخلی 5/ 52تریلیون دلاری در جایگاه دوم و ایالات متحده با 5/ 51تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در جایگاه سوم قرار خواهند گرفت. گلدمن ساکس اخیرا به جزئیات مسیری که هند طی 50 سال آینده برای رسیدن به این جایگاه طی خواهد کرد پرداخته است. گلدمن ساکس در رابطه با عوامل اصلی که هند را به سمت جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان سوق می‌دهد تاکید کرده است که هرچند این کشور از لحاظ رشد جمعیت آمار خوبی دارد، اما این موضوع تنها عامل رشد اقتصاد آن نخواهد بود.

محرک‌های رشد اقتصاد هند

براساس گزارش‌های این موسسه پیشرفت نوآوری و تکنولوژی طی دهه‌های آینده یکی از عوامل موثر در بزرگ شدن اقتصاد هند خواهد بود. همچنین افزایش بهره‌وری کارگران به معنی خروجی بیشتر برای هر واحد کار و سرمایه در اقتصاد هند در این مسیر بسیار موثر خواهد بود. از طرف دیگر رشد سرمایه‌گذاری ثابت به عنوان یکی از محرک‌های اصلی پیشرفت یک اقتصاد در هند وضعیت خوبی خواهد داشت. به گفته گلدمن ساکس با توجه به وضعیت مطلوب جمعیتی، نرخ پس‌انداز هند در کنار کاهش نسبت وابستگی جمعیت، و همچنین بالارفتن درآمدها و توسعه بیشتر بخش مالی باعث خواهد شد فضای بیشتری برای جذب سرمایه در این کشور فراهم شود.  این موسسه همچنین بر اقدامات مثبتی که سیاستگذاران اقتصادی در هند انجام دادند نیز تاکید کرده است. یکی از این موارد، بهبود وضعیت ترازنامه‌های بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد فضا را برای چرخه هزینه‌ای سرمایه‌ای بخش خصوصی مساعد سازد.

از طرف دیگر این موسسه در تعیین نقشه راه پیشرفت اقتصاد هند به ایجاد زیرساخت‌ها نیز تاکید می‌کند. این گزارش پیشنهاد می‌کند شرایط برای بخش خصوصی فراهم است تا ظرفیت تولید و خدماتی را که پتانسیل ایجاد شغل و جذب نیروی کار بیشتر را دارد، افزایش دهد. این گزارش تاکید کرده است هرچند رشد جمعیت هند ادامه خواهد یافت، اما آنچه باید به آن توجه کرد نسبت وابستگی جمعیت است. نسبت وابستگی به نسبت افرادی که در سن کار هستند به افرادی است که در سن کار قرار دارند گفته می‌شود. این نسبت برای هند در یکی از پایین‌ترین سطوح خود در بین سایر اقتصادهای بزرگ جهان طی 20 سال آینده قرار دارد. بنابراین این واقعا فرصت مناسبی برای هند است تا از این موقعیت برای از ایجاد ظرفیت تولید، ادامه رشد خدمات و همچنین تداوم رشد زیرساخت استفاده مناسبی کند.

ریسک‌های پیش روی هند

در این بین ریسک‌هایی در مسیر هند برای رسیدن به جایگاه پیش‌بینی‌شده وجود دارد. به گفته گلدمن ساکس یکی از مهم‌ترین این مشکلات وضعیت نرخ مشارکت در هند است. نرخ مشارکت نیروی کار در هند طی ۱۵ سال گذشته کاهش ‌یافته است. همچنین نرخ مشارکت زنان در هند به شکل قابل‌توجهی از نرخ مشارکت مردان پایین‌تر است. این موسسه پیشنهاد می‌کند سال‌های پیش‌رو فرصت مناسبی است که هند بر بهبود مهارت و جذب نیروی کار تمرکز کند و با افزایش نرخ مشارکت نیروی کار، رشد اقتصاد خود را افزایش دهد.

جای خالی ایران

یکی از نکات مهم دیگری که بررسی گزارش پیش بینی گلدمن ساکس از وضعیت اقتصادهای جهانی طی 50 سال آینده نشان می‌دهد، جای خالی ایران در میان بزرگ‌ترین اقتصادهاست. این در حالی است که پس از چین، هند و آمریکا، اندونزی، نیجریه، پاکستان، ترکیه و عربستان جزو 20 اقتصاد برتر جهان تا این سال خواهند بود.