هشدار صمت درباره معادن یزد

صادقیان درباره برخی سیاست‌‌‌های کشوری در حوزه اکتشافات معادن گفت: بر اساس طرح تحول زمین‌‌‌شناسی، ‌‌‌ از ۲ ماه پیش ۱۵ اکیپ سازمان زمین‌‌‌شناسی کشور برای شناسایی ۷۰ عنصری در پهنه‌‌ عقدا تا دهشیر در استان مستقر هستند. این مسوول با بیان اینکه ایمیدرو پروانه اکتشاف سنگ‌‌‌آهن را تا عمق ۲۵۰۰ متر در استان دنبال می‎کند، تصریح کرد: برخی معادن بزرگ استان مانند چغارت و چادرملو در مرحله پایانی ذخایر خود هستند و با چالش خوراک و اشتغال مواجه هستند که تلاش می‌شود با اکتشافات جدید، این مشکل برطرف شود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان از انجام اولین دوره مزایده معادن برای ۲۷۰ معدن استان خبر داد و گفت: دومین مزایده در این رابطه نیز تا آخر سال برگزار خواهد شد. وی همچنین با اشاره به فرسودگی تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات معدنی که منجر به بهره‎وری پایین در این بخش کشور شده است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به مشکلات تامین ارز، وزارت صمت تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشد.

صادقیان با بیان اینکه اکنون ۳‌هزار و ۳۶۲ پروانه بهره‌برداری فعال در استان با اشتغال ۱۰۷‌هزار نفر داریم، گفت: قطعا حراست از اشتغال این بخش برای استان مهم است و امیدواریم با وجود تغییر ریل ایجاد شده در استان، پایداری این بخش را حفظ کنیم. وی رتبه استان یزد در حوزه پروانه‌‌‌های بهره‌‌‌برداری را هفتم کشور دانست و افزود: بررسی مشکلات ۲۰۳ واحد راکد استان در حال اقدام است که پروانه بهره‌برداری حدود ۱۸۰ مورد از آنها ابطال شده و در صورت امکان احیا نیز در دستور کار قرار گرفته ‌‌‌است. مدیرکل صمت یزد با اشاره به توزیع صنایع در استان یزد ادامه داد: با وجود محدودیت استقرار صنایع در مهم‌ترین پهنه صنعتی استان به دلیل آلایندگی‌‌‌ها، با صدور جوازهای تاسیس بر اساس سند آمایش استان، تاکنون ۴‌هزار و۵  جواز تاسیس در استان صادر شده است.

وی با بیان لزوم هدایت جوازهای تاسیس استان به سمت صنایع دانش‌بنیان و کم آبخواه و کم آلاینده خاطرنشان کرد: نتیجه و میوه شیرین این رویکرد که نیازمند دانش فنی بالا و نیروی انسانی متخصص است در سال‌‌‌های آینده به بار خواهد نشست. صادقیان در حوزه تجارت استان نیز از رشد ۲۵درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی استان از تمام گمرکات کشور در ۱۰ ماهه سال‌جاری و رسیدن به ۱۰۷۹ میلیون دلار خبر داد. وی همچنین گفت: در حوزه تجارت داخلی استان نیز که ۱۴۰‌هزار نفر در آن مشغول به کار هستند، ضمن اعمال برخی ادغام‌‌‌ها در صنوف و اتحادیه‎ها، به زودی انتخابات اتاق اصناف استان را نیز خواهیم داشت.