افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران بدون اتکا به خارجی ها

معدن زیرزمینی سرب و روی انگوران با  قدمت ۱۰۰ ساله یکی از پروژه های فناورانه و با دانش فنی ایرانی بوده است. یکی از نقاط قوت اجرای پروژه، راه اندازی آن پیش از موعد مقرر بوده است و در حالی که پیش بینی می شد طرح در مدت دو سال به اتمام برسد در مدت سه ماه بعد از تجهیز تولید در معدن آغاز شد. به گفته امید فلاح، مدیر مجتمع سرب و روی انگوران ، استخراج به روش زیرزمینی از سال‌ها پیش مطرح بوده که دلیل اصلی آن دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ است. فلاح خاطرنشان کرد: به‌طورکلی استخراج همزمان ماده معدنی روباز و معدن زیرزمینی نیازمند شرایط فنی خاص است ؛ این طرح یکی از طرح‌های منحصربه‌فرد در معادن زیرزمینی است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه معدن زیرزمینی را به شرکت معدن زمین محول کرده است و به دنبال آن تهیه طرح تفصیلی توسط شرکت مذکور انجام پذیرفت.

به گفته وی، ذخیره بخش زیرزمینی معدن انگوران بالغ‌ بر یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار تن بوده که با انجام اکتشاف حین استخراج این میزان ذخیره تابه‌حال به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش‌یافته است. مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تونل‌های بازکننده و رمپ ارتباطی بین افق‌های معدن از سال ۸۵ تا ۹۳ انجام ‌شده، افزود: کل متراژ تونل‌ها، راه‌های ارتباطی، دویل تهویه و... بالغ‌بر ۴ هزار و ۲۰ متر بوده که در دوره بازگشایی معدن انجام‌گرفته است. برای ادامه عملیات اجرایی معدن زیرزمینی در سال ۹۵ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا – هلدینگ تخصصی صنعت و معدن به‌عنوان راهبر و شرکت معدن زمین به‌عنوان مشاور و ناظر انتخاب شد. به گفته فلاح، حداقل استخراج سالانه از معدن زیرزمینی این مجتمع ۱۲۰ هزار تن است که برای این منظور باید حداقل سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ متر تونل (کارگاه استخراج) با سطح مقطع ۱۱ مترمربع حفاری و همچنین حداقل ۴۵ هزار مترمکعب در سال بتن‌ریزی انجام شود.

وی تاکید کرد: مجموع حفاری‌های اجراشده در دوره آماده‌سازی و تجهیز بالغ‌ بر ۷ هزار و ۴۷۰ متر است، علاوه بر آن بالغ ‌بر ۴ هزار مترمربع تاسیسات و ابنیه برای تجهیز کارگاه احداث ‌شده که شامل ساختمان اداری، خوابگاه کارگری، انبار، تعمیرگاه، آزمایشگاه بتن، غذاخوری، کمپرسور خانه، بچینگ بتن و... احداث‌ شده است. مدیر مجتمع سرب و روی انگوران خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دوره بازگشایی معدن زیرزمینی حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بود؛ همچنین سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دوره تجهیز و بهره‌برداری شامل ۵۵۰ میلیارد ریال در کنار سرمایه‌گذاری ارزی به مبلغ یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بوده است. به گفته وی، میزان بومی‌سازی تجهیزات در این معدن ۸۰ درصد، به‌طور متوسط با اجرا و بهره‌برداری از معدن زیرزمینی این مجتمع حدود ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند و میزان اشتغال غیر‌مستقیم پس از بهره‌برداری از پروژه حداقل ۲ هزار نفر است. فلاح تاکید کرد: ماده معدنی سولفوره، مخلوط سولفوره – اکسیده و اکسیده با عیار متوسط ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب است.

وی افزود: مزایای استخراج از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران شامل دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و به‌دست آوردن درآمد بیشتر، استخراج با هزینه کمتر نسبت به روش روباز با توجه به حجم بالای باطله‌برداری و مسائل مربوط به شرایط فنی و پایداری دیواره‌های معدن روباز، تامین نیاز خوراک کارخانه‌های فرآوری استان زنجان و جلوگیری از خروج ارز و محرومیت‌زدایی و به‌کارگیری نیروی بومی منطقه است. مدیر مجتمع سرب و روی انگوران تصریح کرد: استخراج بخش سولفوره انگوران به روش زیرزمینی از سال ۱۳۶۸ مطرح است و علت اصلی آن نیز دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ بوده است. با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل ایمپاسکو، رئیس قرارگاه خاتم الانبیا، استاندار، نماینده مجلس و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران در هفته اول مرداد ماه افتتاح شد. معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان، شهرستان ماهنشان واقع شده است.