حمایت از ساخت نیروگاه‌های‏‏‌ تجدیدپذیر

محمودی با اشاره به اینکه اغلب نیروگاه‌‌‌های کشور از سوخت فسیلی مانند گاز استفاده می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های تولید گاز، در صورتی که نگاه تحولی در خصوص احداث نیروگاه‌‌‌ها نداشته باشیم درآینده با مشکل مواجه خواهیم شد. وی همچنین با اشاره به اینکه اکنون دنیا به سمت احداث نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در حرکت است، اظهار کرد: با قوانین جدیدی که از سوی مجلس و دولت تصویب شده است سرمایه‌گذاران با خیال راحت می‌توانند در احداث نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر وارد شوند و نگران برگشت سرمایه خود نباشند.  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌‌ای خراسان گفت: صنعت متوجه وضعیت فعلی شده است که دیگر نمی‌شود با رویه‌‌‌های گذشته انرژی تولید کرد و باید یک‌سری از تغییرات را پذیرفت.

وی در این باره اظهار کرد: اکنون ۹۰‌هزار مگا‌‌‌وات ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور داریم که بیش از ۹۰‌درصد آن نیروگاه حرارتی است، این نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها سوخت فسیلی اعم از گاز، گازوئیل و مازوت نیاز دارند که باتوجه به محدودیت گاز در کشور و آلایندگی محیط‌زیستی سایر سوخت‌‌‌ها، در سال‌های اخیر قوانین مهمی در خصوص تغییر رویه تولید انرژی در کشور تصویب شده و پشتوانه اجرایی آن نیز مصوب شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌‌ای خراسان افزود: یکی از قوانین مهمی که تصویب شده، تولید یک‌درصد انرژی مصرفی صنایع بزرگ توسط نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر است که در این زمینه تشویق‌‌‌های مهمی برای صنایع جهت حرکت به این سمت مصوب شده است؛ که خرید تضمینی تولید نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر از این اقدامات است. محمودی در ادامه افزود: طبق آمار اعلام شده توسط متخصصان ذی‌ربط، قیمت جهانی پنل‌‌‌های خورشیدی در حال کاهش است که این امر نیز یک فرصت برای توسعه نیروگاهای خورشیدی است و در کنار آن وجود تونل‌‌‌های مهم باد در کشور به‌ویژه در استان‌های خراسان می‌تواند در توسعه این نوع نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها اهمیت  داشته باشد.

وی به منافع ارزشمند در خصوص احداث نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر اشاره و اظهار کرد: علاوه بر تصویب قوانین حمایتی در صورتی که مازاد بر یک درصد، سرمایه‌گذاری و تولید انرژی تجدیدپذیر از سوی صنایع صورت گیرد این تولید اضافی از سوی دولت با قیمت‌های خوبی خریداری خواهد شد. وی اقدام دیگر را راه‌‌‌اندازی تابلوی بورس سبز نامید که مشوقی برای خرید و فروش مازاد انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است. محمودی گفت: حمایت از شهرک‌‌‌های خورشیدی و تصویب قوانینی برای توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در شهرک‌‌‌های صنعتی از اقدامات دیگر در این حوزه است.  وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با احداث نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر ناترازی تولید انرژی در کشور حل شود. در این همایش مدیران صنایع راهکارهای مختلفی برای عبور از پیک مصرف سال آینده ارائه کردند.