به گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران،  مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور،  آیین‌نامه صنایع انرژی‌بر که شامل صنایع بزرگ فلزی،  معدنی،  پتروپالایشی و شیمیایی هستند موظف به احداث حداقل ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ هستند. رجبی‌مشهدی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی و هماهنگی‌‌‌های لازم در این خصوص انجام شده افزود: در تابستان سال‌جاری ۶۷۵ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌‌‌ها وارد مدار شد و امید است تا سال آینده این مقدار به ۱۷۱۲ مگاوات افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: با تصویب این آیین‌نامه فرآیند صدور مجوزهای لازم برای احداث این نیروگاه‌‌‌ها توسط صنایع انرژی‌بر کشور تسریع شده و صنایع کشور می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل نیروگاه‌های خود اقدام کنند.

رجبی‌مشهدی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق که امروز به تصویب هیات وزیران رسید،  وظایف مشخصی برای تسهیل صدور مجوزهای لازم اعم از مجوز محیط‌زیست،  تخصیص سوخت و تخصیص آب و اتصال به شبکه،  توسط نهادهای مربوطه مشخص شده که امید است با انجام به موقع این وظایف،  نیروگاه‌‌‌های صنایع در اسرع وقت به شبکه سراسری برق کشور متصل شوند و در نتیجه مصرف برق آنها از روی شبکه سراسری برق برداشته خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به نقش مهم انرژی ‌برق در فرآیند تولید صنایع مشمول احداث نیروگاه گفت: با اجرای این طرح علاوه بر تامین برق مطمئن و پایدار این مصرف‌کنندگان،  با خارج کردن صنایع مذکور از برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف به افزایش سودآوری صنایع کشور نیز کمک شایانی خواهد شد.