روایت استاندار از ریشه‏‏‌های تورم

در آمار اعلامی، تهران با نرخ تورم ۴۳‌درصد پایین‌‌‌ترین استان کشور و سپس بوشهر، فارس و گیلان در رتبه‌‌‌های بعدی قرار دارند اما در بخش بالاترین استان‌‌‌های کشور، یزد با ۹/ ۵۷‌درصد بالاترین تورم استانی را دارد و سپس چهارمحال و بختیاری با ۵۶ درصد، لرستان با ۴/ ۵۵‌درصد و خراسان شمالی با ۵/ ۵۴‌درصد در رتبه‌‌‌های بعدی از حیث نرخ بالای تورم قرار دارند.

نکته مهم اینکه یزد، چند ماهی است که در نوک قله بالاترین تورم استان کشور قرار دارد و برخی کارشناسان روند فزاینده تورم مسکن و همچنین تورم اجاره را مهم‌ترین آیتم تاثیرگذار در تداوم جایگاه نخست این استان عنوان کرده‌اند در حالی که گفته می‌شود با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و اهدای زمین به خانواده‌‌‌های دارای سه و چهار فرزند باید این اثر در تورم استان اجاره کمتر می‌‌‌شد و کمی ‌درصد بالای تورم و گرانی‌‌‌های استان کاهش می‌‌‌یافت.  البته کاهش تورم در هر استاتی مستلزم این است که استانداران و مجموعه اجرایی استانی با تدوین سیاست‌‌‌های درست نظارتی بر بازار و تامین به موقع کالاهای مورد نیاز مردم تا حدودی بر کنترل تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارها موثر باشند و در این خصوص مدیران ارشد استان یزد به‌ویژه درحوزه اقتصادی پاسخگو باشند.

در این زمینه استاندار یزد با بیان اینکه بخشی از تورم بالای استان به علت ساختارهای اقتصادی یزد است، گفته است: باید سختی‌‌‌ها و مشکلات پروژه‌‌‌ها کاملا برای مردم تبیین شود و تنها به ارائه آمار اکتفا نشود و مردم باید بدانند در چه شرایطی قرار داشته‌‌‌ایم و با چه مشکلاتی روبه‌‌‌رو بوده‌‌‌ایم و امروز چه اقداماتی در حال انجام است.

مهران فاطمی تاکید کرد: اگر بزرگراه و جاده‌‌‌ای، صنعت یا خط انتقالی آب در استان ایجاد می‌شود تمام مردم استان از آن نفع می‌‌‌برند و نباید برای اطلاع‌‌‌رسانی تنها به مردم یک بخش اکتفا کنیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳‌هزار میلیارد تومان اعتبار وارد استان یزد شده که این اعتبارات در طرح‌‌‌های استان هزینه و سرمایه‌گذاری شده است و بخشی از تورم استان به‌‌‌واسطه همین پولی بوده است که وارد استان شده زیرا نقدینگی در استان افزایش و به دنبال آن تورم رشد کرده است.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه این مسائل را مردم باید بدانند و در جریان آن قرار گیرند، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل تورم بالا در یزد ساختار اقتصادی این استان است که کاملا با استان‌‌‌های دیگر فرق دارد. فاطمی ادامه داد: تاثیر برخی پارامترها بر ساختار اقتصاد استان بسیار شدید است و این موضوع نیز به‌‌‌واسطه ۴۰سال سیاستگذاری اقتصادی بوده که در استان انجام و یزد را تبدیل به یک استان مهاجرپذیر کرده است به ‌‌‌نحوی‌‌‌که در یکی از شهرستان‌‌‌های این استان، بیش از ۲۰۰ کد ملی از شهرهای مختلف کشور وجود دارد. نماینده عالی دولت در استان یزد ادامه داد: در چنین استانی که به‌‌‌شدت مهاجرپذیر است ساخت‌‌‌وساز را سال‌ها متوقف کردند و همین موضوع باعث شده اکنون مردم یزد به‌‌‌شدت از رشد هزینه‌‌‌های مسکن ناراضی باشند.

وی با تاکید بر اینکه در تاریخ یزد سابقه نداشته برای تمام خانواده‌‌‌های دارای سه فرزند زمین رایگان و برای خانواده‌‌‌های چهار قلو منزل رایگان بدهند، اظهار کرد: باید اتفاقات و اقداماتی را که در حال وقوع است برای مردم روایت کرد و مردم را به‌‌‌صورت دقیق در جریان مشکلات قرار داد.