نکته دوم اینکه تورم ماهانه در کل کشور به میزان 7/ 0 درصد برآورد شده که این میزان برای گروه خوراکی‌ها به میزان منفی 8/ 0 درصد و برای گروه غیرخوراکی به میزان 6/ 1 درصد برآورد شده است. در گروه خوراکی‌ها استان‌های هرمزگان و مازندران و در گروه غیرخوراکی‌ها استان‌های هرمزگان و زنجان بیشترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده‌اند. نکته سوم کاهش 6/ 2 واحد درصدی تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه است. تورم نقطه‌ای 6/ 46 درصدی در اردیبهشت درحالی رقم خورد که در نخستین ماه سال 1400 این میزان در سطح 5/ 49 درصد برآورد شده بود. نکته آخر اینکه در دومین ماه سال‌جاری تورم نقطه‌ای در گروه مبلمان و لوازم خانگی بیشترین و در گروه مخابرات کمترین مقدار خود در بین گروه‌های کالا و خدمات مصرفی خانوار کشور را تجربه کرده است.

کمترین و بیشترین تورم استانی در اردیبهشت

مرکز آمار در گزارشی شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌های کشور را در اردیبهشت‌ماه 1400 منتشر کرد. براساس گزارش منتشر شده در میان 31 استان کشور، به ترتیب استان‌های همدان، اردبیل، بوشهر و آذربایجان‌غربی کمترین افزایش شاخص قیمت ماهانه را تجربه کرده‌اند. آمارهای رسمی حاکی از این موضوع است که تورم ماهانه برای استان‌های اردبیل و همدان به میزان منفی3/ 0 درصد و برای استان‌‌های بوشهر و آذربایجان‌غربی به ترتیب معادل منفی 2/ 0 و منفی 1/ 0 درصد ثبت شده است. در مقابل، چهار استان هرمزگان، کردستان، زنجان و مرکزی بیشترین افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده را در دومین ماه بهار سال‌جاری ثبت کرده‌اند. به‌طوری‌که نرخ تورم ماهانه برای هرمزگان معادل 9/ 3 درصد، کردستان و زنجان برابر 2/ 2 درصد و برای استان مرکزی معادل 5/ 1 درصد برآورد شده است. علاوه بر این، بررسی داده‌های سری زمانی مربوط به تورم‌های ماهانه استان‌های ایران حاکی از آن است که این داده‌ها روند منظمی ندارند؛ به‌عنوان مثال نمی‌توان این توقع را داشت مثلا استان همدان که در ماه مذکور کمترین نرخ تورم ماهانه را ثبت کرده، در سایر ماه‌ها نیز الگویی مشابه این ماه را برای تورم خود برگزیده باشد.

تورم منفی خوراکی‌ها در کشور

در قسمت دیگری از این گزارش، شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور به تفکیک استان‌های کشور ارائه شده است. براساس آمارهای رسمی تورم ماهانه گروه خوراکی‌های کل کشور در اردیبهشت معادل منفی 8/ 0 درصد و برای گروه غیر‌خوراکی‌ها به میزان 6/ 1 درصد بوده است. به‌دلیل اینکه گروه غیرخوراکی‌ها شامل کالاهای بادوام مصرفی می‌شود، تغییرات قیمت ارز می‌تواند بر افزایش متوسط قیمت این گروه کالایی موثر باشد. از طرفی به‌دلیل نوسان کم قیمت ارز در چند ماه اخیر، تورم این گروه در حد پایین بوده است. نگاهی به استان‌های کشور نشان می‌دهد استان‌های هرمزگان، مازندران، کردستان و ایلام بیشترین تورم ماهانه در گروه خوراکی‌ها را تجربه کرده‌اند. بنا بر آمارهای رسمی تورم خوراکی‌ها برای استان هرمزگان به میزان یک درصد، برای استان مازندران معادل 4/ 0 درصد و برای استان‌های کردستان و ایلام برابر 3/ 0 درصد برآورد شده است. اما از نظر ضریب اهمیت کالاهای خوراکی، استان سیستان‌وبلوچستان بیشترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داده است. در این استان ضریب اهمیت کالاهای خوراکی ۲/  ۴۳ درصد است درحالی‌که میانگین ضریب اهمیت کالاهای خوراکی در کل کشور حدود ۲/ ۲۷ درصد است. این موضوع حاکی از آن است که در استان‌های محروم کشور بخش مهمی از سبد خانوارها را کالاهای خوراکی و ضروری تشکیل می‌دهد و تورم این گروه برای خانوارهای طبقات محروم جامعه مهم‌تر محسوب می‌شود. در گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات نیز استان‌های هرمزگان، زنجان و کردستان بیشترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده‌اند. تورم گروه غیرخوراکی‌ها در استان هرمزگان به میزان 9/ 5 درصد و برای استان‌های زنجان و کردستان به ترتیب معادل 2/ 4 و 7/ 3 درصد گزارش شده است. این در حالی است که در استان کرمانشاه کمترین تورم ماهانه این گروه ثبت شده است. تورم ماهانه گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات در استان کرمانشاه معادل 4/ 0 درصد بوده است.

کاهش 6/ 2 واحدی تورم نقطه‌ای

موضوع مهم دیگری که در گزارش مرکز آمار به آن پرداخته شده، تورم نقطه به نقطه است. تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ماه کمتر از تورم نقطه‌ای ماه نخست سال است. در اردیبهشت تورم نقطه‌ای به میزان 9/ 46 درصد برآورد شده است که نسبت به ماه گذشته کاهش 6/ 2 واحدی را نشان می‌دهد. براساس آمارهای رسمی تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ماه، به ترتیب برای استان‌های قم و تهران از سایر استان‌ها کمتر بوده است. به‌عبارت دیگر سبد مصرفی خانوار در این استان‌ها کمتر از سایر استان‌ها، نسبت به قیمت‌های اردیبهشت‌ماه سال 99 گران شده است. تورم نقطه‌ای برای استان قم در ماه مذکور به میزان 6/ 41 درصد و برای استان تهران به میزان 6/ 42 درصد گزارش شده است. بنا بر آمارهای رسمی سیر صعودی تورم نقطه‌به‌نقطه از ابتدای سال 99 تاکنون روند صعودی خود را نقض نکرده است. البته آذرماه در این میان استثنا است به نحوی که تورم این ماه از آبان ماه کمتر بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه از ابتدای پاییز سال 99 شدت گرفته و به سطوح بالای 40 درصد رسیده است. تورم نقطه‌ای برای فروردین 1400 به میزان 5/  49 درصد برآورد شده بود که در ماه گذشته با کاهش پله‌ای به 9/ 46 درصد رسید. امید است در ادامه این روند کاهشی به صورت پله‌ای تا سطح 40 درصد تداوم یابد. البته این میزان از تورم همچنان بالا و نگران‌کننده است.

تورم گروه‌های کالایی در استان‌های کشور

علاوه بر این، داده‌های دیگری در گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان منتشر شده است. در این گزارش جداولی با بررسی داده‌های آماری روی گروه‌های اصلی کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور منتشر شده است. ۱۲ گروه اصلی که در تمامی استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند عبارتند از: «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «دخانیات»، «پوشاک و کفش»، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها»، «مبلمان و لوازم‌خانگی و نگهداری معمول آنها»، «بهداشت و درمان»، «حمل‌و‌نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه».

 براساس آمارهای منتشر شده به‌عنوان تورم نقطه‌به‌نقطه گروه‌های اصلی کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مربوط به استان لرستان (1/ 71 درصد) است. کمترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه برای این گروه کالایی مربوط به استان‌های قم و خراسان‌جنوبی (5/ 51 درصد) است. این درحالی است که تورم نقطه‌به‌نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای کل کشور به میزان 5/  61 درصد ثبت شده است. گروه دخانیات در استان‌های مختلف تورم‌های متفاوتی را ثبت کرده است. تورم این گروه در کل کشور 6/ 46 درصد است. کمترین نرخ تورم دخانیات برای استان چهارمحال و بختیاری (2/ 30 درصد) و بیشترین نرخ تورم دخانیات در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته مربوط به استان‌ خرسان‌شمالی (1/ 68 درصد) است. گروه مبلمان و لوازم‌خانگی و نگهداری معمول آنها بیشترین تورم نقطه‌ای گروه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور را در ماه مذکور تجربه کرده است. تورم گروه مذکور برای کل کشور معادل 6/ 67 درصد است. در بین استان‌های کشور استان زنجان (4/ 84 درصد) و استان کرمانشاه (7/ 60 درصد) بیشترین و کمترین تورم نقطه‌ای را در نخستین ماه سال‌جاری ثبت کرده‌اند. در نهایت اینکه گروه ارتباطات کمترین تورم نقطه‌ای را در ماه مذکور ثبت کرده است. تورم گروه مذکور برای کل کشور به میزان 8/ 13 درصد ثبت شده است. بیشترین و کمترین تورم استانی در گروه مذکور متعلق به چهارمحال و بختیاری (7/ 23 درصد) و زنجان (1/ 3 درصد) است.