با ادامه بارش‌های موسمی در کشور، امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده در ۲۴ استان کشور همچنان ادامه دارد. طی روزهای اخیر اکثر استان‌های کشور با سیل ناشی از پدیده آب‌و‌‌هوایی مونسون درگیر بودند و در این میان استان‌های مازندران، گیلان، البرز، مرکزی، اصفهان، یزد، تهران، لرستان و چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی بودند که بیشترین درگیری را با سیلاب داشته‌اند.

دراین میان ظاهرا علاوه بر امام‌زاده داوود تهران، فاجعه اصلی در روستای مزداران فیروزکوه و استان یزد اتفاق افتاده است، آن‌قدر که روز گذشته سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد روستای مزداران زیر گل و لای فرو رفته است، تاکید کرد که اوج فاجعه در این منطقه قرار دارد و نمی‌شود آمار دقیقی از مفقودین ارائه کرد. وضعیت دراین منطقه به قدری بحرانی است که روز گذشته ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور با حضور در روستای مزداران شهرستان فیروزکوه با بازدید از وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان این منطقه با مردم محلی گفت‌وگو و دستورات لازم جهت تسریع در روند امدادرسانی را صادر کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با اشاره به فوتی‌های ناشی از بارش سیل‌آسای اخیر در کشور گفت: در بعضی از استان‌ها به صورت موردی گزارش‌هایی از فوت افراد به ثبت رسیده است. اما آمار فوتی‌ها در دو نقطه امامزاده داود‌(ع) و فیروزکوه بیشتر از سایر نقاط است و آمار قطعی در این دو نقطه پس از مشخص شدن مفقودین حادثه معلوم می‌شود.  در همین حال بر اساس آخرین آمار اعلام شده شمار قربانیان سیل در سراسر کشور به ۶۱ نفر و آمار مفقودی سیل‌های اخیر به ۳۲ نفر افزایش یافته است. همچنین برخی مسیرهای اصلی کشور در ۶ استان و ۱۵ مسیر مواصلاتی در پی وقوع سیل همچنان مسدود است.  البته این تمام فاجعه رخ داده در سیل روزهای گذشته در کشور نیست. فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده از استان یزد و سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که بسیاری از آثار تاریخی این استان‌ها طعمه سیل ویرانگر ناشی از پدیده آب و هوایی «مونسون» شده است.

با تمام اینها شرایط جوی همچنان ناپایدار است و احتمال ادامه بارندگی‌ها تا پنج روز آینده همچنان وجود دارد. سازمان هواشناسی نیز روز گذشته با اشاره به فعالیت سامانه موسمی‌(مونسون) در کشور طی ۵ روز آینده نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و خطرات ناشی از آن در ۲۲ استان به خصوص مازندران و خوزستان هشدار صادر کرد.  وزیر کشور نیز با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در استان‌های کشور، از مردم خواست تا برای حفظ سلامتی از هر گونه حضور در مسیر و مجاورت رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

فیروزکوه در بحران تمام عیار

اما بارش‌های شدید باران در بعداز‌ظهر روز پنج‌شنبه‌(۶ مردادماه) در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه باعث بروز سیلاب در این منطقه شد که طبق اخبار اعلام شده خسارات بسیاری به این مناطق وارد شده است.  سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس نیز روز گذشته در این خصوص گفت: تعداد زیادی از خودروها مربوط به مسافرانی است که برای گردش آمده بودند و بین راه‌آهن و رودخانه گیر کردند که خبری از تعداد آنها نداریم. گذشته از افراد بومی این منطقه افراد غیر بومی بسیاری را داریم که در اینجا باغ، ویلا و خانه اجاره کرده بودند و بعضا مراجعه کردند که نمونه آن آقای پزشکی است که همسر و دخترش مفقود شده بودند و بعد از ۴۸ ساعت اعلام شد که جنازه همسر این پزشک پیدا شده است، اما با توجه به این شرایط نمی‌توانیم آمار دقیقی از فوتی‌ها و مفقودین بدهیم. به گزارش «ایسنا» وی گفت: ارتفاع گل و لای در برخی مناطق به ۴ متر می‌رسد و البته هنوز به سراغ باغ‌ها و مزارع نرفتیم که بسیار خسارت دیده‌اند و ارتفاع گل و لای و سیل در آنجا بسیار است.  محسن منصوری، استاندار تهران نیز روز گذشته با بیان اینکه روستای مزداران فیروزکوه بیشترین خسارت را داشته است. گفت: تاکنون ۱۱ فوت ناشی از وقوع سیل در شهرستان فیروزکوه داشتیم که برخی از آنها مسافر و برخی افراد بومی بودند و تعداد مفقودی‌ها نیز به چهار نفر کاهش یافته است.

سیل به جان تاریخ افتاد

از سوی دیگر محمدصالح جوکار، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس، درباره آخرین وضعیت سیل در این استان گفت: خسارات زیادی به سطح شهر وارد شده است و شاهد آب‌گرفتگی منازل و معابر هستیم. باتوجه به اینکه در بافت تاریخی غالبا سازه‌ها از نوع خشتی بوده و سازگاری با آب ندارد، شاهد تخریب منازل در این بافت هستیم. ارتباط برخی از مناطق روستایی قطع شده است و برخی از روستاها نیز به دلیل حجم بالای بارندگی تخلیه شدند. مهران فاطمی، استاندار یزد نیز از وارد شدن خسارت به بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در پی وقوع سیل در یزد خبر داد. درهمین حال براساس گزارش‌ها خانه رزاقیان شهر تفت پس از بارش باران و سیل یزد فروریخته است. در استان سیستان و بلوچستان نیز بنا‌های تاریخی شهرستان راسک از جمله قلعه پیشین، قلعه فیروزآباد، قلعه برنجی، قلعه بریسک، قلعه هشدار و مسجد پسامگ دچار آسیب شدند.

پاکسازی  امام‌زاده داو‌ود

در همین حال آن‌طور که شهرداری تهران خبر داده است ۸۰ درصد پاک‌سازی رواق‌های اطراف ضریح مطهر اما‌م‌زاده داوود علیه‌السلام انجام شده است. همزمان به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران جسد یک خانم جوان از ناحیه شمالی صحن امامزاده داوود‌(ع) کشف شده است. درهمین راستا، محمدحسن نامی،‌ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد دلیل وقوع حادثه در منطقه امام‌زاده داوود گفت: در سیلاب منطقه امام‌زاده داوود، یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه به کانال افتاد و مچاله شد و مسیر کانال را مسدود کرد، همین مساله از دلایل اصلی بالا زدن سیلاب و افزایش قابل توجه خسارات شد.