بارش‌های سیل‌آسا در ۱۹ استان کشور

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

نوع مخاطره: بارش باران همراه با وزش باد نسبتا شدید، رعد وبرق و احتمال بارش تگرگ ، بارش برف و رخداد مه در نواحی مرتفع و کوهستانی

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، شمال مرکزی زنجان، ارتفاعات البرز، در استان‌های قزوین، البرز و تهران.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۴: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، شمال مرکزی، شمال چهارمحال و بختیاری، شمال ایلام، شمال شرق خوزستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵: جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات البرز، در استان‌های زنجان، قزوین و البرز.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به منظور برف روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۳: شرق و جنوب سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۴: مرکزی، لرستان، همدان، قزوین، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، جنوب تهران، فارس، بوشهر، یزد، خراسان رضوی، کرمان، جنوب و شرق سمنان، ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه.

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵: مرکزی، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۳

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد همراه با بارش باران و افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل.

منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال غرق شدن قایق‌های کوچک و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی به‌ویژه در فراساحل.

توصیه: محدودیت در تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۶

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر در سواحل و ۲.۵ تا ۳.۵ متر در فراساحل

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵: خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر.

شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۶: خلیج فارس و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی، خطر آسیب به قفس ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال آسیب به شناورهای نیمه سنگین و خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی.

توصیه: ممنوعیت شنا، پرهیز از تردد با قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، اعمال محدودیت در فعالیت های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.