رونق بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها؛ عامل توسعه گردشگری در استان قم

فرماندار شهرستان کهک قم گفت: ۱۰ روستای این شهرستان که در منطقه‌‌‌ای ییلاقی واقع شده و از آب و هوای مناسبی برخوردار است ظرفیت ایجاد خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی را دارند. علیرضا گلچین‌‌‌پور اظهار کرد: در هر دو بخش فردو و مرکزی شهرستان کهک ظرفیت‌‌‌های خوبی برای ایجاد بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها وجود دارد و باید زیرساخت‌‌‌های لازم برای این امر ایجاد شود. وی ادامه داد: در بخش فردو ظرفیت برای ایجاد بوم‌گردی‌‌‌ها بیشتر است و از ۱۰ روستای مذکور هشت روستا در بخش فردو و دو روستا در بخش مرکزی وجود دارد. وی با اشاره به اینکه اکنون ظرفیت بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در کهک محدود است، اظهار کرد: در نقاط بالادستی کهک، منطقه وسف و مجتمع ملاصدرا از بوم‌گردی‌‌‌های فعال در این شهرستان هستند.

فرماندار کهک افزود: در روستاهای «وشنوه»، «دستگرد» و میم قرار است به‌زودی پنج مجتمع بوم‌‌‌گردی ایجاد شود. مدیرکل میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی قم نیز از توسعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی در روستاهای هدف گردشگری در این استان خبر داد. علیرضا ارجمندی اظهار کرد: با توسعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی به دنبال عمومی‌سازی گردشگری هستیم. وی با بیان اینکه استفاده از ویلاهای گران‌قیمت در توان همه اقشار اجتماع نیست، ادامه داد: امکانات روستاهای هدف گردشگری را باید به گونه‌‌‌ای ساماندهی کرد تا همه اقشار اجتماع از آن منتفع شوند. وی گفت: در حال حاضر چهار درخواست ثبتی متقاضیان بوم‌‌‌گردی و روند تکمیل پرونده برای صدور نهایی مجوز در دستور کار است.

ارجمندی ادامه داد: در بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها تزئینات داخلی خانه‌‌‌ها کاملا منطبق با سبک قدیم بوده به همین علت گردشگران با سفر به این مناطق، علاوه بر آشنا شدن با آداب و رسوم و فرهنگ بومی مردم محلی، زندگی در شرایطی که قبلا اجداد ما در آن می‌‌‌زیستند را تجربه می‌کنند. وی با بیان اینکه هدف از بوم‌‌‌گردی به‌‌‌عنوان سبک جدیدی از سفر با دیگر انواع گردشگری متفاوت است، یادآور شد: دوستی با طبیعت و همسان کردن نیازهای خود مطابق قوانین طبیعت، ارتقای سطح درآمد مردم محلی، آشنایی با جاذبه‌‌‌های طبیعی، استفاده از امکانات سازگار با طبیعت و فرهنگ مردم منطقه و مشارکت در توسعه گردشگری منطقه محلی از جمله اهداف بوم‌‌‌گردی است.

مدیرکل میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی استان قم افزود: مشارکت فعال و اثرگذار دهیاری‌‌‌ها و جوامع محلی و اهتمام بر حفظ بافت روستایی و ایجاد زمینه مناسب و تعامل برای حضور گردشگران در روستاها، تولید محتوا و معرفی جاذبه‌‌‌ها توسط بخشداری یا دهیاری روستاها در فضای مجازی و ترغیب مالکان خانه‌‌‌های روستایی برای راه‌‌‌اندازی اقامتگاه بوم‌‌‌گردی در بهبود وضعیت فعالیت‌‌‌های بوم‌‌‌گردی استان موثر خواهد بود.

ارجمندی تاکید کرد: باید این را مدنظر قرار داد که هرگونه فعالیت گردشگری در روستاها باید بر اساس توسعه پایدار، گردشگرپذیر بودن روستاها (دارای جاذبه‌‌‌های طبیعی، بومی، تاریخی و فرهنگی)، نوع فرهنگ غالب بر روستا و توجه به کمیت و کیفیت اقامتگاه، توانایی جذب گردشگر توسط گردانندگان اقامتگاه و مدیریت صحیح و درک مزایا و معایب آن باشد؛ به همین علت افزایش بی‌‌‌رویه اقامتگاه‌‌‌ها، عدم‌تناسب اقامتگاه‌‌‌ها با ماهیت اصلی این‌گونه فعالیت‌‌‌ها، عدم‌همراهی و مشارکت جوامع محلی می‌تواند آسیب‌‌‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کند.

مدیرکل میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی استان قم با بیان اینکه چهار مجوز اقامتگاه بوم‌‌‌گردی در این استان صادر می‌شود، گفت: روستاهای دستگرد، نویس، ورجان و کهندان در استان قم صاحب اقامتگاه بوم‌‌‌گردی می‌‌‌شوند. ارجمندی اظهار کرد: علاوه بر این چهار بوم‌‌‌گردی پرونده دو متقاضی دیگر نیز در این اداره‌‌‌کل در حال بررسی است تا در ماه‌‌‌های آینده مجوزهای لازم صادر شود و تلاش داریم برای صدور مجوزهای این متقاضیان در کمترین زمان ممکن همکاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بوم‌‌‌گردی از تسهیلات کم‌‌‌بهره روستایی بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند، گفت: ‌‌‌ یکی از عوامل مهم در توسعه صنعت گردشگری توسعه اقامتگاه‌‌‌های سنتی و بوم‌‌‌گردی در سطح استان است و اداره‌‌‌کل میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی هرگونه همکاری را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این خصوص خواهد داشت. وی افزود: اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی از مکان‌‌‌های اقامتی و تفریحی هستند که گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از جاذبه‌‌‌های تاریخی و توریستی در منطقه از خدمات غذاهای سنتی، نوشیدنی‌‌‌های محلی و سبک زندگی محلی بهره‌‌‌مند شوند. مدیرکل میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی استان قم ادامه داد: خانه‌‌‌های روستایی و تاریخی بهترین مکان برای تبدیل به اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی هستند تا از این طریق بتوان ماندگاری مسافران را ارتقا داد.

ارجمندی با بیان اینکه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی دارای استانداردهای گردشگری هستند گفت: بر اساس نظر کارشناسان میراث‌‌‌فرهنگی، ضوابطی برای اقامتگاه‌‌‌ها تعریف شده است تا بخش‌‌‌های نظارتی با استناد به آن خدمات ارائه شده را ارزیابی کنند. وی اضافه کرد: خدماتی که در اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی ارائه می‌شود باید ضمن تامین رفاه حال مسافران، اطلاعات لازم درباره‌‌‌ محیط طبیعی و فرهنگی روستاها و مناطق گردشگری را به روش‌های گوناگون و با استفاده از ظرفیت راهنمایان محلی ارائه کند.