«شمال» پس از آخر هفته دو روزه

 هفت ماه بعد از این لایحه، ‌‌‌ ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌‌‌وگو با رسانه‌‌‌ها اعلام کرد که نمایندگان طرحی برای تغییر تعطیلی از پنج‌شنبه به شنبه آماده کرده‌‌‌اند که مفاد آن به لایحه دولت افزوده شده است. استدلال بهارستان‌‌‌نشین‌‌‌ها بر این مقوله استوار بود که تعطیلی پنج‌شنبه ارتباط ایران با بازارهای جهانی را یک روز کم می‌کند در حالی که تعطیلی شنبه چنین تبعاتی را برای اقتصاد ایران نخواهد داشت و علاوه بر آن موجب توسعه صنعت گردشگری در کشور و جلوگیری از سفرهای تهاجمی می‌شود. گزاره‌‌‌ای که آن را صادق برزگر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان مازندران به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین استان‌‌‌های کشور که همواره رتبه اول تا سوم را در این زمینه داشته نیز تایید می‌کند.

عکس یک..

او در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: مازندران یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور است که در تعطیلات، پذیرای خیل انبوه مسافران می‌شود. طبیعی است اگر تعداد تعطیلات در هفته بیشتر شود شاهد اثرگذاری آن در موضوع توریسم خواهیم بود. در شهرهای بزرگ مانند تهران بخش خصوصی عمدتا یک روز تعطیلی در طول هفته دارد که با افزایش آن به دو روز در پایان هفته شاهد پراکنش سفرها در طول سال به جای تعطیلات مناسبتی خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه گردشگران از اقشار مختلف به مازندران سفر می‌کنند‌‌‌، می‌‌‌افزاید: توریسم این استان در دسته گردشگری انبوه قرار می‌گیرد و همین موضوع سبب شکل‌گیری چالش‌‌‌هایی نظیر حجم بالای زباله در عرصه‌های طبیعی مازندران شده است. در حالی که انتظار ما این است گردشگران در سفر به این استان مسوولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند و حتی در صورت مشاهده زباله، آن را جمع‌آوری کنند؛‌‌‌ در کنار آن باید فرهنگ مردم محلی در این استان نیز توسط توریست‌‌‌ها رعایت شود. برزگر در ادامه به موضوع توزیع زمانی و مکانی سفر با تعطیلی دو روزه آخر هفته می‌پردازد و می‌گوید: معمولا کارمندان و بازاریان در تعطیلات مناسبتی به این منطقه سفر می‌کنند که همین موضوع سبب شده ما شاهد سفرهای انبوه در این بازه زمانی باشیم. زمانی که تعطیلات به دو روز افزایش یابد طبیعی است تعداد سفرهای هفتگی افزایش یافته و همین امر توزیع زمانی سفر را به دنبال داشته باشد. از نتایج چنین وضعیتی هم می‌توان به بالا رفتن ضریب اشغال هتل‌‌‌ها‌‌‌، خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی و سایر اماکن اقامتی در سطح این استان اشاره کرد که در نهایت تعادل قیمتی را نیز در طول سال به همراه دارد.

او اضافه می‌کند: در تعطیلات نوروز هر سال معمولا تا یک‌پنجم سفرهای سال به استان مازندران اتفاق می‌‌‌افتد و پس از آن شاهد سفرهای انبوه در سایر تعطیلات مناسبتی هستیم. این موضوع بار مضاعفی را به این استان وارد می‌کند و چالش‌‌‌‌‌‌هایی هم در موضوع مصرف منابع آبی‌‌‌، انرژی‌‌‌، ترافیک راه‌‌‌ها و جاده‌‌‌ها به همراه دارد. در حالی که با افزایش تعطیلات در روزهای هفته بخشی از این بار در ایام سال تخلیه شده و شاهد کاهش‌‌‌ مشکلات در این زمینه خواهیم بود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران می‌‌‌گوید: علاوه بر توزیع زمانی سفر، ما توزیع مکانی سفر را هم بر اساس تعطیلات دو روزه آخر هفته داریم. استان مازندران علاوه بر جاذبه‌‌‌های طبیعی‌‌‌، از میراث غنی فرهنگی برخوردار است. در این استان ما 28 موزه فعال در کنار اماکن تاریخی و باستانی داریم که بخش دیگری از جاذبه‌‌‌های گردشگری مازندران به حساب می‌‌‌آیند. در موضوع صنایع دستی نیز این استان از پتانسیل خوبی برخوردار است و حتی می‌توان سفر با این انگیزه را طراحی کرد.

او با اشاره به اینکه استان مازندران از سه مسیر جاده چالوس، ‌‌‌ هراز و فیروزکوه از سمت استان تهران قابل دسترس است اضافه کرد: معمولا گردشگران، مناطق غربی استان را برای سفر انتخاب می‌کنند در حالی که مسیرهای شرقی از سمت جاده فیروزکوه و جاده‌‌‌ای که از سمت سمنان و کیاسر به مازندران می‌رسد نیز جاذبه‌‌‌های فراوانی دارد و قابل تبدیل شدن به یکی از مراکز جذاب گردشگری است. گفته‌‌‌های این مسوول میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران نشان می‌دهد که تعطیلات دوروزه آخر هفته می‌تواند رونق دائمی این استان در حوزه گردشگری را به دنبال داشته باشد و از سفرهای انبوه و تهاجمی به این مقصد جلوگیری کند. این موضوع از سوی «دنیای‌اقتصاد» بیش از یک دهه است که پیگیری شده و صفحه گردشگری روزنامه با انتشار گزارش‌‌‌ها و مصاحبه‌‌‌های متعدد با فعالان و متولیان این حوزه تلاش کرده است ‌‌‌ ضمن ارائه تجربه‌‌‌های جهانی، ‌‌‌ اثرهای مثبت چنین اقدامی را بر صنعت توریسم نشان دهد.

 این مطالب بیانگر آن است که نه تنها کشورهای جهان تعطیلات دو‌روزه آخر هفته را دهه‌‌‌هاست که پیاده کرده‌اند، بلکه در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوره کرونا به بعد تعطیلات سه روزه را در دستور کارشان قرار داده‌اند. طرفداران هفته کاری چهار‌‌‌روزه که معتقدند منجر به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری بهتر کارمندان و تعادل بین کار و زندگی می‌شود، تایید می‌کنند که در صورت اجرایی شدن کامل این طرح به شکل رسمی، رضایت کارگران و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری آنها افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کارگری در سراسر اروپا از دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند که هفته کاری چهار‌‌‌روزه را اجرا کنند. به عنوان مثال بلژیک یک هفته کاری چهار‌‌‌روزه را برای کارمندانی که خواهان این ایده هستند، اجرایی کرده است.

از این آزمایش در بریتانیا به‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان یک طرح «بسیار موفق» یاد شده است. حدود ۶۱ شرکت بریتانیایی و بیش از ۳۳۰۰ کارمند برای این برنامه ثبت‌‌‌نام کردند.برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آزمایشی مشابهی در ایالات‌متحده، ایرلند، کانادا، استرالیا و نیوزیلند در حال اجراست و اسکاتلند و ولز نیز در حال پیوستن به این جنبش جهانی رو‌به‌رشد هستند. اسپانیا دیگر کشوری است که مرحله آزمایشی هفته کاری چهار‌‌‌روزه را آغاز کرده است. این آزمایش به شرکت‌های کوچک و متوسط کمک می‌کند تا هفته کاری خود را حداقل نیم روز بدون کم کردن حقوق کاهش دهند. چنین تجربه‌‌‌هایی نشان می‌دهد افزایش روزهای تعطیل در آخر هفته نه تنها به رشد توریسم منجر می‌شود، بلکه بازدهی را نیز بالا برده و باعث می‌شود افراد با انگیزه بیشتری سر کار خود حاضر شوند و به فعالیت بپردازند.