«حراجی سفر» به تاخیر افتاد

تبلیغات تورهای حراجی سفر به گفته این مسوول گردشگری داخلی قرار بود از نیمه دی ماه آغاز شده و از ابتدای بهمن شاهد اجرای تورهایی باشیم تا بتواند شعار متولی گردشگری را که همان «سفر ارزان» است لااقل در یک بازه زمانی محدود یک‌ماهه محقق کند. با این حال با رسیدن به دهه سوم دی ماه همچنان خبری از تورهای ارزان در قالب حراجی سفر نیست و بسیاری از فعالان این حوزه نیز درباره آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. سهند عقدایی، مدیرعامل یک آژانس گردشگری فعال در حوزه طبیعت‌‌‌‌گردی در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌‌گوید: درباره حراجی سفر نه با ما صحبتی شده و نه در جریان آن قرار گرفته‌‌‌‌ایم. به نظر می‌رسد اگر مساله‌ای آنقدر حائز اهمیت بود ما هم در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از آن مطلع می‌‌‌‌شدیم.

فاجعه در انتظار گردشگری

آرین قایی مدیر یک آژانس دیگر گردشگری نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌‌گوید: به عنوان بخش خصوصی و آژانس‌‌‌‌دار می‌‌‌‌گویم با دلار ۴۰‌هزار تومانی و شرایط روحی و اقتصادی که مردم دارند طرحی با عنوان «حراجی سفر» نمی‌تواند به رونق گردشگری منجر شود. او توضیح می‌دهد: زمانی ما شاهد کاهش قیمت سفر خواهیم بود که ایرلاین‌‌‌‌ها با ما همکاری داشته باشند. آنها هم نه تنها قیمت‌های خود را پایین نیاورده‌‌‌‌اند بلکه شاهدیم در مقابل افزایش قیمت داشته‌‌‌‌اند. اگر به تیتر خبرهای هر سال هم نگاه کنید می‌‌‌‌بینید با وجود اعلام این خبر که می‌‌‌‌گویند قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد ولی پس از مدتی شاهد افزایش هزینه‌‌‌‌های بلیت هواپیما هستیم.

به گفته قایی، انتظار تخفیف در تور در شرایط کنونی امکان‌‌‌‌پذیر نیست. او اضافه می‌کند: از مهر سال‌جاری ما با سقوط آزاد در گردشگری مواجه بودیم و بسیاری از آژانس‌‌‌‌داران به ناچار و برای تامین هزینه‌‌‌‌هایشان ماشین، خانه و سایر سرمایه‌‌‌‌هایشان را فروخته‌‌‌‌اند. برخی هم سراغ کسب و کارهای دوم و سوم رفته‌‌‌‌اند تا بتوانند در این شغل باقی بمانند. به نظر می‌رسد اگر در نوروز ۱۴۰۲ آژانس‌‌‌‌ها نتوانند خسارت‌‌‌‌های خود را جبران کنند فاجعه بدی در راه خواهد بود. او ادامه می‌دهد: بارها به مسوولان گردشگری گفته‌‌‌‌ایم کارها را به بخش خصوصی بسپارید. در این صورت ما طی چند سال می‌توانیم درآمدی به اندازه نفت نصیب کشور کنیم ولی متاسفانه همچنان در این زمینه شاهدیم که تغییری صورت نمی‌گیرد.

حمید روحانی صاحب یک آژانس دیگر طبیعت‌گردی نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌‌گوید: بخشنامه‌ای برای ما نیامده است. معمولا در چنین مواردی اطلاعیه‌ای صادر می‌‌‌‌شد ولی در زمینه حراجی سفر شاهد اطلاع‌رسانی از سوی متولی گردشگری نبوده‌ایم. رئیس جامعه حرفه‌‌‌‌ای هتلداران ایران از دیگر فعالانی است که در زمینه آگاهی از حراجی سفر به «دنیای اقتصاد» پاسخ منفی می‌دهد و می‌‌‌‌گوید: حراجی سفر اثرگذار نخواهد بود؛ زیرا روی آن کار علمی ‌‌‌‌و مطالعاتی انجام نشده است، ‌‌‌‌ در کنار آن ما شاهد هماهنگی با هتل‌‌‌‌ها هم نیستیم. اگر در نظر بگیرید یکی از هزینه‌‌‌‌های عمده سفر اقامت و به معنای دیگر هتل است، ‌‌‌‌ چطور می‌توانیم سفر ارزان را طراحی کنیم که در آن هتل‌‌‌‌ها نقشی نداشته باشند. متاسفانه آنچه می‌‌‌‌بینیم این است که گروهی بدون در نظر گرفتن فعالان اصلی صنعت توریسم برنامه‌‌‌‌ای می‌‌‌‌ریزند که وجه تبلیغاتی آن غالب است.

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از موافقان و دست‌اندرکاران طرح حراجی سفر است. او به «دنیای اقتصاد» درباره عدم‌اطلاع سایر آژانس‌‌‌‌ها و دست‌اندرکاران گردشگری می‌‌‌‌گوید: طبیعی است که برای تهییج بازار سفر‌‌‌‌، طرح حراجی سفر اجرا شود. متاسفانه برخی دوستان در مواقع نقد حضور موثرتری دارند.  او درباره مزایای حراجی سفر بر توسعه و رونق توریسم در ایران می‌‌‌‌گوید: در سایر حوزه‌‌‌‌ها نیز شاهدیم که حراجی می‌تواند به افزایش فروش منجر شود، نمونه شاخص آن را در جمعه‌‌‌‌های سیاه در دنیا شاهدیم.  رفیعی اضافه می‌کند: در صنعت گردشگری ایران یکی از آژانس‌ها طرح «جمعه نارنجی» را راه انداخت که عملکرد خوبی هم داشت. در واقع طرح «حراجی سفر» از این دو مدل الگو گرفته است. ما پیش از تعطیلات نوروز چند تعطیلی مناسبتی داریم که امیدواریم با شرایطی که در جامعه شاهدیم رونق گردشگری را داشته باشیم و جان تازه‌ای به آن بدهیم.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در همین رابطه از مذاکره با برخی آژانس‌‌‌‌ها و فعالان این حوزه خبر می‌دهد و می‌‌‌‌گوید: ما در فصل رکود و کاهش سفرها هستیم و از این رو آژانس‌‌‌‌ها می‌توانند با کمترین سود‌‌‌‌، سفر را برگزار کنند. در همین زمینه با متولیان حمل‌ونقل اعم از قطار و اتوبوس و... هم صحبت کرده‌‌‌‌ایم و امیدواریم در تعطیلات بهمن و نیمه اسفند شوک مثبتی به بازار بدهیم. او با اشاره به اینکه در دو سه ماه گذشته بسیاری از ایرانی‌‌‌‌ها سفر نکرده و همین امر آسیب به بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی مرتبط با این مقوله را به همراه داشته است‌‌‌‌، بیان می‌کند: پیش‌بینی ما این است که حراجی سفر می‌تواند دست‌اندرکاران توریسم اعم از آژانس‌‌‌‌ها و صاحبان اقامتگاه‌‌‌‌ها و هتل‌‌‌‌ها را از مزایای آن بهره‌‌‌‌مند کند.

رفیعی در این باره که چرا با آژانس‌‌‌‌ها و سایر متولیان گردشگری در این زمینه مشورت نشده است و چطور زمانی که آنها مطلع نیستند و جزئی از این طرح به شمار نمی‌‌‌‌روند، می‌توانند از مزایای آن بهره‌‌‌‌مند باشند می‌‌‌‌گوید: ما حراجی سفر را در قالب یک بسته به آژانس‌‌‌‌ها عرضه می‌‌‌‌کنیم و آنها می‌توانند نسبت به فروش این بسته اقدام کنند. زمان‌بندی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی برای ارائه این بسته به آژانس‌‌‌‌ها در هفته آخر دی ماه است. او درباره شهرهایی که در این بسته گنجانده شده‌‌‌‌اند هم اضافه می‌کند: آنچه در این بسته بر آن تاکید شده بیشتر به مقوله گردشگری داخلی برمی‌‌‌‌گردد و شهرهای اصفهان، شیراز در کنار جزیره‌‌‌‌های قشم، کیش و ... در آن لحاظ شده‌اند.

او همچنین از میزان ۵۰درصدی تخفیف در تورهای مرتبط با این مقاصد خبر داد و اضافه کرد: با آغاز این طرح شاهد رونق سفر درایران خواهیم بود. سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درباره این تاخیر زمانی به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌‌گوید: از آنجا که در نیمه دی ماه امتحانات مدارس را داشتیم تصمیم به تاخیر در اجرای «حراجی سفر» گرفتیم. او از مذاکره با مدیران کل گردشگری استان‌‌‌‌های مختلف خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: با مدیران کل تمام استان‌‌‌‌ها در این زمینه صحبت شده و هر کدام میزان تخفیف‌‌‌‌هایشان را اعلام کرده‌‌‌‌اند. در یکی دو هفته آتی این طرح اجرا خواهد شد و امیدواریم به رونق سفر در ایران منجر شود.